Rollen aan de rand van de wei. Hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wandalina

Rollen aan de rand van de wei. Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 13:51

Beste iedereen,

Mijn paard een jaarling hengst rolt steeds aan de rand van de wei. Nou staat hij pas sinds twee maanden bij mij (daarvoor bij de fokker) en in deze periode is hij al twee keer de het lint gegaan. Waarbij hij twee fikse verwondingen opgelopen heeft. Een wond zelfs dat je het bot kon zien. Dit verzorg ik nu netjes iedere dag.

Nu zou je denken dat heeft hij nu wel afgeleerd, nu hij zoveel pijn heeft. Maar dus nog steeds niet. Ik durf hem nu eigenlijk niet goed meer in de wei te laten zonder dat er iemand bij in de buurt is. Omdat ik zeker weet dat hij dan nog wel een keer een verwonding oploop en dat wil ik niet meer.
Met een rolsingel rolt hij nog steeds gewoon mee om, is dus ook geen optie.

Een stalling zoeken met hekwerk is niet te doen. Heb er nog geen 1 gevonden in de buurt van Assen.

Ieder idee is welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Wandalina

Anoniem

Re: Rollen aan de rand van de wei. Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:53

Waarmee is de wei nu omheind?
Misschien kan je de omheining beter zichtbaar maken door er stukjes rood/wit lint aan te hangen, of breder band te gebruiken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:55

Das heel erg vervelend! Die van mij heeft t nog wel is in de paddock, maar dan ben ik er iig bij.. Misschien iets om maar te zorgen dat je er vaak bij bent om hem erop te wijzen dat het niet zo erg slim is? (klinkt heel stom maar kan echt helpen hihi).

Staat er wel stroom op t draadje? Anders een keer met zn neus tegenaan laten lopen, ze zijn vaak snel genoeg om door te krijgen dat ze daar dan uit de buurt moeten blijven..

Succes iig, kan me voorstellen dat je m niet met een gerust hart buiten laat!

Wandalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 13:59

Blijheid schreef:
Misschien kan je de omheining beter zichtbaar maken door er stukjes rood/wit lint aan te hangen, of breder band te gebruiken.

Het is nu omheind met breed wit lint. Ik ga het in ieder geval proberen om rood/wit lint er aan te hangen. Bedankt voor de tip.

Wandalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:05

amyz schreef:
Das heel erg vervelend! Die van mij heeft t nog wel is in de paddock, maar dan ben ik er iig bij.. Misschien iets om maar te zorgen dat je er vaak bij bent om hem erop te wijzen dat het niet zo erg slim is? (klinkt heel stom maar kan echt helpen hihi).

Staat er wel stroom op t draadje? Anders een keer met zn neus tegenaan laten lopen, ze zijn vaak snel genoeg om door te krijgen dat ze daar dan uit de buurt moeten blijven..

Succes iig, kan me voorstellen dat je m niet met een gerust hart buiten laat!

We wijzen hem er al op dat het niet slim is. Door hem weg te jagen als hij wil gaan liggen rollen. Dan komt hij wel weer overeind maar dan gaat hij het net zo hard weer doen op een andere plek. Er staat stroom op het lint dus heeft hij al paar keer gevoeld. Helpt helaas niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:07

Hihi wat een heerlijke kneus van een paard :P

Tsja, dan zijn misschien die rood-witte linten idd de beste oplossing... Kan eerlijk gezegd zo gauw ook niks anders bedenken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:08

Wandalina schreef:
Blijheid schreef:

Het is nu omheind met breed wit lint. Ik ga het in ieder geval proberen om rood/wit lint er aan te hangen. Bedankt voor de tip.

Wel opletten dat je alleen korte stukjes gebruikt en ze goed vastknoopt (er omheen slaan en vastknopen, meter verder nog een stukje). Als je een lang stuk gebruikt en het alleen om de draad heen wikkelt zonder het goed vast te knopen kan hij er in vast komen te zitten als hij nog een keer dicht bij de kant rolt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:13

hij rolt op die plek omdat daar waarschijnlijk los zand ligt.
zorg er eventueel voor dat hij op een veiligere plek kan rollen?

maak eventueel ergens anders een zandplaats.
bij ons doen ze het allemaal,lekker aan de rand van de wei in het zand rollen,tot nog toe is dat gelukkig wel goed gegaan

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:19

inderdaad ligt daar het meeste zand? mijn paardje rolt ook altijd dicht bij de rand waar het meeste zand ligt. Misschien handig om ergens anders een zandplaats te leggen? eventueel als het echt een probleem zou worden kun je misschien een rand grind ( of ander bodemmateriaal waar hij niet in wil rollen) langs de randen strooit? of een rij planten?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:25

ik de bit van deze maand staat geloof ik een klein stukje over hoe je een lekkere rolplaats voor je paard kunt maken, maakt er eentje in het midden van de wei en laat hem deze zien...msschien dat hij dan bedenkt om daar te gaan rollen :)

Wandalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:27

ellepel schreef:
hij rolt op die plek omdat daar waarschijnlijk los zand ligt.
zorg er eventueel voor dat hij op een veiligere plek kan rollen?

maak eventueel ergens anders een zandplaats.
bij ons doen ze het allemaal,lekker aan de rand van de wei in het zand rollen,tot nog toe is dat gelukkig wel goed gegaan

Oke ik ga gewoon in het midden van het weiland een berg zand neerleggen en dan kijken of hij er iets mee doet. Bedankt voor de tip

Wandalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:28

mjlein schreef:
inderdaad ligt daar het meeste zand? mijn paardje rolt ook altijd dicht bij de rand waar het meeste zand ligt. Misschien handig om ergens anders een zandplaats te leggen? eventueel als het echt een probleem zou worden kun je misschien een rand grind ( of ander bodemmateriaal waar hij niet in wil rollen) langs de randen strooit? of een rij planten?

Grind is ook inderdaad misschien wel een oplossing. Ga ik even mee in overleg met de eigenaar van de stal of ik dat mag doen. Planten zal denk ik niet mogen helaas.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:28

enkele weken terug iemand met hetzelfde probleem
die hebben ze aangeraden een lichte kuil op een veilige afstand van de omheining te graven in de hoop dat het paard liever in het losse zand/modder ging rollen. 't betreffende paard heeft uiteindelijk zelf ergens anders een kuil geschraapt, maar heeft sindsdien neit meer in de omheining gerold

Wandalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 14:32

petitparis schreef:
enkele weken terug iemand met hetzelfde probleem
die hebben ze aangeraden een lichte kuil op een veilige afstand van de omheining te graven in de hoop dat het paard liever in het losse zand/modder ging rollen. 't betreffende paard heeft uiteindelijk zelf ergens anders een kuil geschraapt, maar heeft sindsdien neit meer in de omheining gerold

Oke dat is een goed tip bedankt!
Kuilgraven ga ik ook als oplossing opschrijven.