wei uitmesten met me pony er in ramp !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ymke_Z

wei uitmesten met me pony er in ramp !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:36

hallo,

De naam zegt het al een beetje.

Ik heb een shetlander van 14 jaar een hele brave en gezellige <3 maar:

Als ik de wei uit wil mesten met me pony er in is het echt een probleempje.
Ze doet niet boos ofzo, maar ze gaat zich opdringen.
Eerst gaat ze bij de kruiwagen staan als ze geen aandacht krijgt gaat ze gewoon voor je staan zo dat je niks kan.
Het is wel gezellig en grappig maar ook heel iritant want je moet haar steeds weg'jagen' en ze komt gewoon weer terug.
Hoe kan ik het haar afleren ?? :o

groetjes
Ymke

p.s weet niet als het goed staat

Anoniem

Re: wei uitmesten met me pony er in ramp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:38

stroomstok meenemen :D of electrische vliegenmepper!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:40

Negeren. Hier loopt er ook een en die gooit het liefst nog de kruiwagen om als die zo goed als vol zit.
Negatieve aandacht is ook aandacht en dat is wat ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:42

Wat doet een paard in een kudde als een lager in rang staand paard hem constant in de weg loopt.....?? :)*

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:42

ajockeydream schreef:
hallo,

De naam zegt het al een beetje.

Ik heb een shetlander van 14 jaar een hele brave en gezellige <3 maar:

Als ik de wei uit wil mesten met me pony er in is het echt een probleempje.
Ze doet niet boos ofzo, maar ze gaat zich opdringen.
Eerst gaat ze bij de kruiwagen staan als ze geen aandacht krijgt gaat ze gewoon voor je staan zo dat je niks kan.
Het is wel gezellig en grappig maar ook heel iritant want je moet haar steeds weg'jagen' en ze komt gewoon weer terug.
Hoe kan ik het haar afleren ?? :o

groetjes
Ymke

p.s weet niet als het goed staat

Precies die van mij!
In een hoek waar je niet hoeft te zijn een plak hooi leggen, blijven ze wel weg

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:43

negeren
want anders word het een spel en dat vinden ze alleen maar leuk

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:49

heey,

bedankt voor jullie berichtjes.
Zal het proberen alleen een nadeel ze gaat dan gewoon tegen je aan lopen met haar hoofd tegen je benen. Doet ze ook met longeren, komt ze naar je toe en dan doet ze haar hoofd tussen je benen..

groetjes

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:57

dan moet je gewoon verder gaan en net doen of ze er niet staat

sta je bij het longeren achter haar voor been en blijf kijken naar haar ogen anders komt die van mij ook naar me toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:00

Is een vorm van dominantie. Jij staat hoger in rang dan haar, als dit in een kudde zou gebeuren zou het 'hogere' paard het andere paard wegjagen. En als dat niet helpt dan doe je het niet overtuigend genoeg!
Die van mij mag alleen bij me komen staan als ik haar roep of als ik naar haar toeloop of het goedkeur. Als ik bezig ben en ze staat in de weg, zet ik haar aan de kant en daar blijft ze dan staan of ze loopt weg.. Is heel duidelijk, en dat hebben paarden nodig en vinden ze ook fijn!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:08

helemaal met vivalavida eens.
Dit is een klein teken van dominantie waar je serieus wat aan moet doen. :j

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:15

Hoe kan het dan het beste aan pakken??
Als ik haar probeer weg te jagen blijft ze gewoon staan...
Ze is altijd de baas geweest in 'haar' kudde.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:18

Klinkt echt precies als die kleine van ons :Y)
Die negeer ik gewoon, op een gegeven moment vind ze dat niet leuk meer en gaat ze weer bij de andere staan/eten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:20

leadrope meenemen, en haar "wegzwaaien"

dus einde leadrope zwaaien, maakt een vreemd geluid en met het zwaaien boots je het paard zn staart na (leider zwaait met staart als waarschuwing voor de trap)

als ik het land in ga van mijn paard staan er allemaal opdringerige kastelen om mij heen
met leadrope heb ik daar geen last van, hoef me niet druk te maken, te schreeuwen of moe te maken
er heerst geen stress....
duidelijke taal, en ik kan in alle rust mn paard pakken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:23

Wegjagen, dreigen met de zweep (slaan is niet nodig).
Lijkt erg schattig als een pony wilt "knuffelen" op die manier, maar een shet die de baas is, kan problemen opleveren.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:26

(longeer)zweep meenemen, en een keer flink op de grond slaan als ze te dicht bij komt, weg zijn ze :D
Tis misschien niet lief (al sla je niet op het paard, maar maakt een knalgeluid) maar jij bent de baas over alles wat gebeurt.
Sycces!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:32

Loiz schreef:
(longeer)zweep meenemen, en een keer flink op de grond slaan als ze te dicht bij komt, weg zijn ze :D
Tis misschien niet lief (al sla je niet op het paard, maar maakt een knalgeluid) maar jij bent de baas over alles wat gebeurt.
Sycces!

Ze reageert amper tot niet op geluiden en zwepen. ene kant wel makelijk andere kant stront vervelend. en een tik geven met de zweep?? weet niet hoor.. help !!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:33

Dan zou ik toch eens een goede tik geven, of idd hooi in t land leggen, maar daar voorkom je t probleem alleen mee en verhelp je het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:34

ajockeydream schreef:
Hoe kan het dan het beste aan pakken??

In ieder geval nièt wanneer het probleem zich voordoet, dus nièt wanneer je met je kruiwagen in de wei loopt.

Beter is om dit als grondoefening te doen. Dus dat je haar leert om uit jouw ruimte te gaan of te blijven wanneer jij dat aangeeft.
Je kunt haar bijv. het commando "terug", "ga weg" of "afstand" leren.
Als ze dit kent, heb je in de wei geen probleem meer.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:41

ik ben momenteel aan het oefenen dat ze voor mee achteruit gaat als ik het zeg. na veel mokken zet ze toch een stapje en dan belonen.
Het rare is ze volgt me gewoon ze stopt waarneer ik stop en alles, ze drinkt zig allen zo op. kan dat komen omdat ze alleen staat(ze kan wel andere paarden zien)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:43

ajockeydream schreef:
ik ben momenteel aan het oefenen dat ze voor mee achteruit gaat als ik het zeg. na veel mokken zet ze toch een stapje en dan belonen.
Het rare is ze volgt me gewoon ze stopt waarneer ik stop en alles, ze drinkt zig allen zo op. kan dat komen omdat ze alleen staat(ze kan wel andere paarden zien)..

Stopt ze zodra jij HO zegt? Of loopt ze dan toch nog een pasje door?
Je moet daar echt consequent in zijn. Ho is ho.

Ook moet ze niet alleen achteruit kunnen, maar in iedere positie uit jouw persoonlijke ruimte kunnen blijven. Je moet haar leren dat te begrijpen.

Een paard of pony alleen is geen goed idee. Het kan heel goed zijn dat ze zich verveelt en gefrustreerd is dat ze geen kuddemaatjes heeft. En ja, logisch dat ze dan blij is als jij de wei in komt en dat ze aandacht wil en wil spelen.
Waarom heeft ze geen kuddemaatje(s)?

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:50

[/quote]
Een paard of pony alleen is geen goed idee. Het kan heel goed zijn dat ze zich verveelt en gefrustreerd is dat ze geen kuddemaatjes heeft. En ja, logisch dat ze dan blij is als jij de wei in komt en dat ze aandacht wil en wil spelen.
Waarom heeft ze geen kuddemaatje(s)?[/quote]

Ze is bij mij neer gezet omdat ze bij andere mensen stonden met te veel paarden. Eerst had ze shapen erbij(ook niet alles maar toch wat). Die zijn weg gegaan i.v.m gebrek aan gras(het weiland is hier kaal geen probleem voor mevrouw want ze was hoefbevangen geweest). En momenteel hebben we niet het geld om nog een ander shetje er bij te kopen. Veel mensen zeggen ook dat ze het zo wel lekker rustig vind zonder andere om haar heen.(weet niet als ik het moet geloven)..en spelen ?? ik weet het niet ze is al erg oud..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:58

ajockeydream schreef:
En momenteel hebben we niet het geld om nog een ander shetje er bij te kopen. Veel mensen zeggen ook dat ze het zo wel lekker rustig vind zonder andere om haar heen.(weet niet als ik het moet geloven)..en spelen ?? ik weet het niet ze is al erg oud..

14 jaar "al erg oud"??? :oo
Dat is beslist niet oud hoor.

Hoe zie jij haar gedrag dan, wat ze doet als jij met de kruiwagen in de wei loopt?
Als ze niks van je zou willen, zou ze wel uit je buurt blijven.

En geen geld voor een shetje, vind ik toch wel kwalijk hoor.
Een paard hoort niet alleen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:00

Waarom zoek je niet iemand die z'n shetje bij jou wil neerzetten tegen een kleine bijdrage?

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 13:02

JoviBan schreef:
ajockeydream schreef:
En momenteel hebben we niet het geld om nog een ander shetje er bij te kopen. Veel mensen zeggen ook dat ze het zo wel lekker rustig vind zonder andere om haar heen.(weet niet als ik het moet geloven)..en spelen ?? ik weet het niet ze is al erg oud..

14 jaar "al erg oud"??? :oo
Dat is beslist niet oud hoor.

Hoe zie jij haar gedrag dan, wat ze doet als jij met de kruiwagen in de wei loopt?
Als ze niks van je zou willen, zou ze wel uit je buurt blijven.

En geen geld voor een shetje, vind ik toch wel kwalijk hoor.
Een paard hoort niet alleen.

ik heb het geld er wel voor over.. maar je hebt ook nog iets dat ouders heet..
en we zitten momenteel met 2 hipotheken. dus makkelijk is het ook niet..
ik heb het er zeker nog eens met me ouders over. maar die gaan me voor gek verklaren.. |(

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:18

Zet dan een advertentie op Marktplaats of bokt zelf dat je een plekje hebt voor een shetje/kleine pony in ?? tegen bijv. 100 euro per maand.