Troxel Dakota / Sierra?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Troxel Dakota / Sierra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:45

Ik heb eindelijk een cap gevonden die ik pas *\o/* met mijn ovale hoofd ;)
Vandaag de troxel sierra opgehad en ik vind hem fijn zitten, beetje duur alleen, maar ik moet wat.

Nu zag ik op internet ook de troxel dakota, en stiekem vind ik die nog wel wat mooier (en wat gunstiger in prijs :o ) dan de sierra. Weet iemand of de dakota dezelfde pasvorm heeft als de sierra? Ik ben maar 1 nederlandse webshop tegengekomen die de dakota heeft, dus even passen wordt niet zo makkelijk.

Daarnaast zag ik dat de Sierra wel volgens de nederlandse veiligheidseisen is goedgekeurd, maar de Dakota niet. Weet iemand waarom de Dakota is afgekeurd of waar ik dat kan vinden? Kun je hier echt verzekeringsproblemen mee krijgen? Ik start geen wedstrijden en kom niet op maneges, maar wil natuurlijk wel een zo veilig mogelijke helm..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:57

Vorige week toevallig zowel de Dakota en de Sierra op m'n hoofd gehad, voor mijn gevoel waren ze heel vergelijkbaar qua pasvorm.
Dat wil zeggen: op mijn hoofd zaten ze allebei hetzelfde en om dezelfde reden niet lekker ;) (ben uiteindelijk met een troxel Cheyenne naar huis gegaan, die pasvorm is duidelijk anders)

Arthur's Westernstore verkoopt alledrie de modellen, daar kun je ook passen, maar misschien is dat nu net de (web)shop die je zelf ook al had gevonden.
wbt veiligheidseisen van de dakota kan ik je niet helpen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:19

Ireen_ schreef:
Weet iemand waarom de Dakota is afgekeurd of waar ik dat kan vinden?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik een deel van je antwoord gevonden heb. Zie http://www.tds-saddlers.com/products.as ... oryID=564# en dan 'learn more'. Daar wordt wat uitgelegd over standaarden. De Troxelhelmets voldoen allemaal aan de SEI-standaard.
Citaat:
ASTM F 1163
This American standard is the one used by Americans who feel the need for a safety helmet whilst riding (sadly less than 1 in 8 riders). The main reasons for helmets being promoted to this standard are:-

Helmets are allowed larger ventilation slots
Helmets are tested using a hazard anvil (now incorporated in PAS 015:1998
The argument about ventilation slots is fiercely debated and revolves around why there are no penetration injuries with existing helmets. Is it because there is a penetration test to simulate branches and sharp objects or is it because there are never any such accidents? Statistics on wearers of this type of helmet are sure to eventually decide this issue.

Het verschil lijkt dus vooral de ventilatiegaten te zijn - en de werkelijke impact van die gaten op hoofdletsel zijn nog onduidelijk (maar zullen uit de statistieken blijken.)

Citaat:
Kun je hier echt verzekeringsproblemen mee krijgen? Ik start geen wedstrijden en kom niet op maneges, maar wil natuurlijk wel een zo veilig mogelijke helm..

Nee, verzekeringsproblemen kun je er niet mee krijgen - verzekeringen kunnen een cap niet verplicht stellen. Organisaties kunnen je wel uitsluiten van deelname, en eigenaren kunnen je ook verbieden op hun terrein te rijden. Wat betreft de veiligheid: je kunt kijken of je de veiligheidseisen van de SEI acceptabel vindt. Het zijn gecertificeerde caps, alleen met andere standaarden (niet per se minder, aangezien het in Amerika de leidende standaard is.)
Als jij van mening bent dat de ventilatiegaten niet zorgen voor een onoverkomelijk probleem, dan kun je er dus voor kiezen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:53

Bedankt allebei!

Raya, wat vond jij niet fijn aan de sierra en de dakota? Ofwel.. is de cheyenne nog ovaler of was er iets anders wat je niet prettig vond zitten?

Ik ga het hele stuk even lezen.. als de ventilatiegaten waar takken e.d. door naar binnen kunnen komen het enige is waar hij op afgekeurd is..
De Sierra is aangepast op de europese normen begreep ik, ik ben benieuwd of daar alleen de ventilatiegaten verkleind zijn of dat er meer is aangepast.
Als ik eens ergens moet rijden waar CE caps verplicht zijn kan ik altijd nog mijn oude casco opzetten die ik nu heb, belangrijkste is dat de cap gewoon veilig is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:45

ik heb zelf een dakota, ga er regelmatig mee naar de club en niemand die ooit een opmerking er over gemaakt heeft.

Ik denk niet dat de dakota afgekeurd is, maar nog nooit is aangeboden voor goedkeuring, en dat is een heel ander verhaal. Om een cap goed te laten keuren ben je een hoop geld kwijt als je dit type eigenlijk niet geschikt acht voor de europese markt dan ga je daar niet al te veel geld in steken.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 01:56

Ireen, ik vond de sierra en dakota klemmen bij de voor- en achterkant van mijn hoofd, terwijl er aan de zijkanten nog ruimte voor bijna twee vingers was. Blijkbaar heb ik dus ook een ovaal hoofd ;)
De cheyenne zat overal goed, gelijkmatig. Ik denk dus inderdaad dat die nog ovaler is. Ik heb 'm nu ongeveer een week en hij zit echt zalig!

KepiHoloLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:44

Ik wilde ook graag een beetje stoere ´anders dan anders´ cap. Heb met maat 57 cm zelf een Dakota in bruin aangeschaft, maar pasvorm is nooit lekker geweest: de maattabel van Troxel heeft de overgang van M naar L eigenlijk net rond die 57 cm zitten en doordat er geen traploos verstelbaar draaiertje maar een dun of dik inlegrandje in zit is het altijd maar aanmodderen geweest. (Volgens mij heeft dat verder niets met een ovaal hoofd te maken.) Vooral met warm weer dus eigenlijk altijd een kloppend hoofd met klemmende helm gehad.

Maar de reden dat de Dakota nu is afgeschreven is eigenlijk dat hij de enorme hitte van eerder deze zomer niet heeft overleefd ;( : de coating folie is door de hitte eerst uitgezet en daarna gaan krimpen, dus de onderste rand is onbekleed en ook de klep staat helemaal scheef...... heel erg stoer en vooral ´anders dan anders´ :D !

Heb nu een betaalbare bruine (ja, vooral de kleur was ook belangrijk!) Casco Mistrall met goede ventilatie die je tijdens het rijden gewoon met het draaiertje achterop lekker kunt verstellen en veel beter tegen de hitte kan!

Succes met de keuze/aanschaf!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:56

KepiHoloLio schreef:
Ik wilde ook graag een beetje stoere ´anders dan anders´ cap. Heb met maat 57 cm zelf een Dakota in bruin aangeschaft, maar pasvorm is nooit lekker geweest: de maattabel van Troxel heeft de overgang van M naar L eigenlijk net rond die 57 cm zitten en doordat er geen traploos verstelbaar draaiertje maar een dun of dik inlegrandje in zit

Volgens mij hebben alle Troxels een instelbaar systeem naast het inlegrandje, de Dakota heeft het 'gps III'-systeem volgens de Troxelsite.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:41

Ik heb contact gehad met Arthurs westernstore, de dakota heeft wel een andere pasvorm dan de sierra, dus durf dat zo via internet toch niet helemaal aan..
Uiteindelijk heb ik tegen alle verwachtingen in vorige week een cap gepast die nog lekkerder zat (een uvex), lichter en luchtiger dan de troxel en deze sluitte zelfs nog ietsje beter aan aan de zijkanten van mijn hoofd.
Hij is lang niet zo mooi als de sierra, maar heb nog nooit zo'n fijne cap op m'n hoofd gehad :) Denk dat die het dus toch zal worden..