Angstig paard in de kudde.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Angstig paard in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:54

Hee bokkers,

weten jullie misschien hoe dit op te lossen valt. Mijn tinker is erg bang in de kudde. Ze staat tussen nog 4 andere
paarden. Maar dit gedrag vertoonde ze ook al op onze oude stal. Als 1 van de andere paarden maar al lelijk kijkt
neemt ze gelijk de benen. Als ze kuil krijgen, eet zij als laatste, terwijl het allemaal verspreid ligt en ze dus makkelijk
kan eten, maar dit dus niet durft. Naja dat komt zo over, want als ik met haar meeloop en er bij blijf staan, eet
ze namelijk wel. Ze staat meestal dan ook alleen.
Nu stond ze een aantal dagen met een ander paard, deze bleef maar een aantal dagen, en eerst ging het super
tussen die twee, samen eten, maar toch na een paar dagen, vertoond ze hetzelfde gedrag. Eigenlijk gaat het alleen
goed met shetlanders.

Heeft iemand een idee hoe afgelost kan worden, of zal dit altijd zo blijven?
Bestaat er misschien een training ervoor?

Montana

Sjolvir

Re: Angstig paard in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:59

Klinkt alsof je redelijk onderdanige dame hebt.

Voordeel is wel, dat ze vermoedelijk ook weinig klappen krijgt.
Als je namelijk lager in rang staat, maar wel zo eigenwijs bent het te blijven proberen, tja, dan kan je nog wel eens een dreun krijgen.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als ze een echt vriendje heeft in die kudde.
Echter je zegt dat ze naar paar dagen met haar laatste vriendje het gedrag ook weer vertoonde.

Als je jouw merrie met 1 ruin zet, wat doet ze dan?
(je zegt ze.. dus ik ga uit van merrie)
Aangezien merrie's onderling vaak strikt hebben uitgemaakt wie er chef is en wie niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:00

misschien is ze toen ze jong was een keer aangevallen?
Ik heb geen idee of dat over gaat....de kudde doet haar niets?
Ik vind het altijd zo sneu,ik zou haar dan met een shet zetten.(maar ik ben een watje)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:44

Sjolvir schreef:
Klinkt alsof je redelijk onderdanige dame hebt.

Voordeel is wel, dat ze vermoedelijk ook weinig klappen krijgt.
Als je namelijk lager in rang staat, maar wel zo eigenwijs bent het te blijven proberen, tja, dan kan je nog wel eens een dreun krijgen.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als ze een echt vriendje heeft in die kudde.
Echter je zegt dat ze naar paar dagen met haar laatste vriendje het gedrag ook weer vertoonde.

Als je jouw merrie met 1 ruin zet, wat doet ze dan?
(je zegt ze.. dus ik ga uit van merrie)
Aangezien merrie's onderling vaak strikt hebben uitgemaakt wie er chef is en wie niet...

Ze heeft af en toe wel eens een bijtwondje op haar kont, maar niet dat het open was.
De afgelopen dagen stond ze alleen met die ruin, omdat deze niet met de andere overweg kan. Maar de
eerste dagen ging het dus goed, stonden ze vaak dichtbij elkaar en stonden samen te eten, alleen
een aantal dagen erna dus niet meer. En rende elke keer weg voor hem als hij zijn oren in zijn nek lag.

Maar wat ik altijd zo vreemd vind, als ik erbij ben, doet ze dit niet. Ze heeft ook al een aantal keer een
ander paard gebeten als ik erbij stond. Maar als ik er niet bij sta, heb ik dit haar nog nooit zien doen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:48

geerke schreef:
misschien is ze toen ze jong was een keer aangevallen?
Ik heb geen idee of dat over gaat....de kudde doet haar niets?
Ik vind het altijd zo sneu,ik zou haar dan met een shet zetten.(maar ik ben een watje)

Ja daar denken wij ook aan, dat er vroeger misschien iets is gebeurd.
De kudde doet op zich niets, het komt af en toe voor dat ze dus lelijk kijken naar haar en
dan even achter haar aan lopen, dit is meestal met eten.
Af en toe heeft ze dan weleens een bijtwondje, maar ze hebben geen los voeten in ieder geval.

Het liefst zou ik er ook een shetje bij hebben, ze staat af en toe weleens met een merrie shetje
van mijn instructrice en dat gaat echt super! Maar ik heb de mogelijkheid niet, om er een shetje
bij te kopen.