angst voor paard rijdenhallo allemaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloemengek

angst voor paard rijdenhallo allemaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:48

hallo allemaal

ik zit met een groot probleem, jaren geleden ben ik verschillende keren van een paard gekukeld, nu heb ik sinds een paar jaar een eigen paardje, super braaf maar durf er niet meer op te rijden, alleen als er iemand naast me loopt en of vast houd.
Weet iemand of kent iemand een persoon die mij van deze angst af kan helpen, de angst zit erg diep als ik er op zit, maar ik wil zo graag rijden.
Wie oh wie heeft een adres of kan mij helpen

Wiwabalia

Re: angst voor paard rijdenhallo allemaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:03

Een goede intructeur zoeken. Sommige geven les vanaf 15 euro per halfuur, soms is het iets duurder. Die kunnen jou erbij helpen weer vertrouwen te krijgen in het paard(rijden). Je kan bijvoorbeeld op Marktplaats kijken of zelf ergens een advertentie neerzetten.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:40

Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar ik zou je wel kunnen helpen. Ben geen gediplomeerd instructeur maar denk dat jij in de eerste instantie met veel rust en geduld geholpen moet worden. En als het goed gaat, kan je altijd nog overstappen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:57

Je schrijft in je profiel dat je 4 paarden bezit?
En je werkt op een stal?
En er is daar niemand die jou kan helpen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:01

je profiel sluit inderdaad niet helemaal aan op wat je hier zegt. Je geeft in je profiel aan dat je vaak in het bos rijd? Loopt er dan steeds iemand naast je?

Ik denk ook dat angst met rust en ook gewoon door het te doen zal minderen.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:11

He bekend probleem, maar nogmaals angst is niet het juiste woord het is onzekerheid.
ik wil je best helpen, maar waar woon je?
Mijn insteek is altijd als je ergen onzeker op afstapt, gaat het ook mis.
neem als voorbeeld: je wil gaan fietsen en begint al wat als ik dit tegen kom wat als ik val
wat als ik opeens kei hard moet remmen?
als je zo op je paard stapt, reken maar dat het niet geheel goed gaat.
Mensen kunnen zich zelf helemaal gek maken.
neem mijn moeder: ik ben op het moment aan het springen net begonnen, ik ga 25 sept trouwen en ze zegt alleen maar zou je dat wel doen? Als ik me daar druk om ga maken kan ik nu zeker 2 mnd niet rijden want wat als ik val.... nee maak me er niet druk om ik kan ook van de trap vallen en mijn been breken.
snap je mijn insteek?
suc6
gr

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:13

Misschien met een vertrouwd iemand aan de longeerlijn rustig weer beginnen?

Wat ik altijd tegen mezelf (en anderen zeg) et ergste wat kan gebeuren is dat je valt, en over het algemeen overleef je dat wel.

bloemengek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:09

ja klopt, het klinkt bezopen maar idd als ik er op zit loopt er altijd iemand naast me, op onze stal willen ze allemaal dat doen voor me, maar dan krijg je allemaal goed bedoelde adviessen die zo van elkaar afwijken dat ik alleen maar angstiger word, vandaar dat ik iemand van buiten af zoek, wordt het wat overzichtelijker en kan ik me daar aan vast houden. Het enige wat ik graag wil is dat ik weer zelfstandig kan rijden, is vast ook beter voor mijn paardjes, bedankt voor jullie advies allemaal

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:17

Dan denk ik dat je evenwichtsoefeningen moet gaan doen.
Zodat je je balans weer terug vind en het gevoel van "controle" weer gaat krijgen!
Vaak is het zo dat wanneer je een slechte balans hebt en een portie val ervaringen je zelfvertrouwen helemaal foetsie gaat.
Je zou denk ik het beste af zijn om van begin af aan te starten.Dus terug aan de longeerlijn en van daaruit allerlei oefeningen doen die je je evenwicht/balans weer terug geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:23

In welke regio zit je?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:31

bloemengek schreef:
hallo allemaal

ik zit met een groot probleem, jaren geleden ben ik verschillende keren van een paard gekukeld, nu heb ik sinds een paar jaar een eigen paardje, super braaf maar durf er niet meer op te rijden, alleen als er iemand naast me loopt en of vast houd.
Weet iemand of kent iemand een persoon die mij van deze angst af kan helpen, de angst zit erg diep als ik er op zit, maar ik wil zo graag rijden.
Wie oh wie heeft een adres of kan mij helpen

hoi ik zit met het zelfde probleem en heb ook hier vandaag een topic over geopend voor hulp
ik heb prezies het zelfde wat jij nu opschrijft en ook het zelfde mee gemakt
dus ik hoop dat we eigelijk allebij iemand vinden
die ons over deze angst heen kan helpen
gr nagano

Ed_is_hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:43

Ik heb helemaal niet zo veel verstand van paarden, maar wel van angsten. Wat jij hier beschrijft is een (deels) niet reële angst. Echter voor jouw is die angst wel degelijk zeer reëel, immer je bent een paar keer gevallen en daarmee is je angst ontwikkeld en ook gerechtvaardigd. Nu is enige angst ook helemaal niet verkeerd, het beschermd mensen tegen het doen van domme dingen. Is de angst echter te sterk dan keert hij zich tegen je en verhindert je om dingen te doen welke eigenlijk minder gevaarlijk zijn dan jouw door je angst verteld word.

Gelukkig is er wel aan te werken, maar omdat die angst al wat vastgebakken zit heeft het tijd nodig.
Het is een soort van optellen en aftrekken van de positieve en negatieve ervaringen. Daarbij is de emotie meer bepalend voor het positief dan wel negatief ervaren dan de feitelijke gebeurtenis.

Als je je in een situatie begeeft waar een niet reële angst optreed, zal die angst na verloop van tijd (soms duurt dit zelfs uren) minder worden, hier kan je gebruik van maken! Zorg wel de dat positieve ervaring welke je na het omslag punt opdoet zwaarder gaat wegen dan de negatieve ervaring welke je voor het omslagpunt ervaart, anders is er geen groei in de goede richting.

Vaak zal het in stapjes moeten, hoe groot die stappen zijn kunnen kan alleen jij zelf bepalen. Ga het schemergebied opzoeken tussen waar je je nog relaxed voelt en waar de angsten optreden. Verleg je grenzen binnen dit gebied in de goede richting en conditioneer de winst dan, daarna ben je klaar voor de volgende stap.

Een complicerende factor is je omgeving, mensen zullen vaak niet begrijpen hoe sterk jouw angst wel niet is. Gevolg is dat je vaak advies aangereikt krijgt vanuit hun optiek, waar jij niks mee kan. Probeer dus te werken op een tijd en in een omgeving waar je je zelf kunt zijn. In de regel is het wel allemaal wel goed bedoeld trouwens.

Succes.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:21

Ik denk dat je een eerste stap om je over je angst heen te helpen kan nemen door grondwerk te doen met je paard. Als je dit op een goede manier doet leer je veel over je paard en zijn reacties op wat jij wil en de factor angst zal kleiner zijn omdat je met je voeten op de grond blijft.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:27

Er stond pas een verhaal over in de ROS van juli/augustus, dus ik denk dat die nog te koop is, dus mischien kan je die halen.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:37

Ik doe veel aan angstbegeleiding. Ik weet dat dit geen eenvoudig stukje is.... zoiets kan jaren duren voordat je er echt volledig overheen bent....

Ik ben er trouwens van overtuigd dat een ruiter met angst vele malen dapperder is dan een ruiter zonder angst, want ondanks je angst kruip je er toch telkens weer op. Daar is veel moed en doorzettingsvermogen voor nodig...

melch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:44

Ik heb zelf een dagcursus gevolgd bij Centaur Vogelaar, de cursus heet" Je angst voorbij"
Ik heb er zelf heel veel aan gehad.
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Fonny

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:15

Ik ken het...en erger nog, het kan opkomen als poep...je bent lekker aan het rijden en opeens zonder enige aanleiding is die angst er weer en stap je het liefste af.
Geduld, enorm veel geduld is het enige..zoals Ed is Hier al aangeeft en daar put je kracht uit om de volgende stap te nemen.
In mn dromen kan ik alles, neem mezelf ook zoveel dingen voor en de helft ervan lukt 'maar'..

Wat ik heb gedaan is grondwerk, enorm veel grondwerken tot we er zuur van werden. Zo krijg je vertrouwen in je paard en zij ook in jou. Bij mij ging altijd iemand mee op de fiets, gewoon voor het gevoel. Niets pushen, mij geheel inmn waarde laten.
Nog steeds durf ik niet alleen naar buiten, terwijl dat mijn grootste wens is, alleen rijden, wanneer ik maar wil. Toch ben ik opo de juiste weg en lang zal het niet meer duren.

Klinkt gek, maar draag je een bodyprotector? Dat geeft al zoveel gevoel van veiligheid. Leer te ademen te paard, dat je spanningen weer zakken, hoe hoger je gaat zitten hoe meer spanning het paard voelt. dus ga zingen, ga fluiten ga ademen..en stap af op het moment dat je een paar rondjes goed bent gegaan..volgende keer weer.

Succes, zoek iemand die je kan helpen, een fijne instructrice/teur.