Spoed:7 polige of 13 polige kabelset voor paardentrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxruiterxx

Spoed:7 polige of 13 polige kabelset voor paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:38

Hallo,

Ik ga een trekhaak onder mijn auto laten zetten alleen nu moet ik een keuze maken uit een kabelset 7 polig of 13 polig. Die man wist niet wat er nodig was voor een paardentrailer, maar het scheelt nog al veel in prijs. want kun je bij een 7 polige kabelset bijvoorbeeld s'avonds ook constant een lichtje laten branden binnen in de trailer?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Tessebes

Re: Spoed:7 polige of 13 polige kabelset voor paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:40

7 polig heb je nodig. Ik weet niet of je het lichtje kunt laten branden, denk het eigenlijk niet.

Peerke_

De meeste trailers hebben een 7 polige
en dan kun je ook de lampen binnen in laten branden
En anders zijn er overgangs stukjes te krijgen
maar aan een 7 polige heb je genoeg ;)

_janet_

Volgens mij is het 7 polig

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:45

Tegenwoordig zitten er standaard 13 polige stekkerdozen onder auto's.
Je kunt voor nog geen € 10,- een verloop van 13 polig naar 7 polig kopen.
Onze trailer heeft een 7 polige stekker, auto een 13 polige stekkerdoos, verloop er tussen, geen enkel probleem.
Mistlamp, 3e remlicht en binnen verlichting en de normale verlichting en richting aanwijzers werken perfect.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:48

Ik zou ook gaan voor de 13 polige en dan gewoon verloopstuk bij campingzaak kopen. Laatst heb ik er er 1 voor 4,95 gekocht.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:52

Onze bockmann heeft een 13 polige, de Heja van een stalgenoot 7 polig.

Wij hebben een verloopstuk in beide auto's liggen. De Mercedes is 13 polig, en de volvo is 7 polig. Dus wij kunnen alles trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:33

Als je een moderne trailer mét mistlicht hebt, heb je bij een 7-polige aansluiting geen vaste stroomdraad voor een binnenlichtje meer over. Dus dat binnenlichtje ligt meer aan je trailer dan aan je auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:37

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:37

De meeste paardentrailers hebben standaard een 7-polige stekker. Toch zou ik voor onder de auto voor een 13-polige jeager kiezen. Je hebt er zo een verdeelstekker op zitten die van 13 terug naar 7 gaat. Maar andersom is een stuk lastiger. Een veel caravans zijn weer met 13-polig uitgerust.

Tegenwoordig is een mistlicht verplicht op iedere aanhanger met een eigen kenteken en dus op vrijwel iedere trailer. Mistlichten en 7-polig geeft vaak ruzie. Je kan die 7-polige namelijk op meerder manier aansluiten op de auto en als de aanhanger dan net iets anders is aangesloten krijg je problemen met je mistlicht. Ik zou dus altijd voor een 13-polige gaan, dan heb je dat probleem ook veel minder.

Lovely schreef:
Er zijn ook 13 polige stekkerdozen van Multicon waar een 7 polige stekker in kan zonder verloopstuk.
http://www.caravans.net/rijden/verbindingstekkers.php

Zelfde site geeft ook aan dat Jaeger hard op weg is de standaard te worden.
Het is natuurlijk niet mijn keus, maar ik zou ten allen tijden gaan voor een 13-polige Jaeger icm een verloopstukje naar 7-polig. Die laatste is dusdanig klein dat hij altijd wel ergens in de auto een plekje kan vinden.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:18

Goed plan! Ik heb zelf een 13 polige stekker (meest gebruikte type: Jaeger). Dit is tegenwoordig bijna standaard op nieuwe auto's. Ze hebben wel een nadeel; je moet namelijk de stekker een kwart slag draaien als je hem ingeplugd hebt in je auto... en dat is niet zo handig met bijvoorbeeld het afgelopen winterweer (nattigheid en daarna weer vriezen). Ik heb een paar keer gehad dat ik 's avonds laat terug kwam van les, dat mijn stekker inwendig bevroren was en ik hem zonder hetelucht fohn niet kon draaien en dus kon losmaken.

Verder is het een prima systeem, je kunt zelfs met een 13 polige je achteruitrijlampen van je trailer laten werken (als ze aangesloten zitten tenminste...), en dat is wel handig als je in het donker achteruit moet steken met de trailer Gewoon doen dus!