Manen niet mogen borstelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misslolliex

Manen niet mogen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:57

sinds een paar weekjes verzorg ik Otto.
Ik mag z'n manen niet borstelen, hij gaat heen en weer lopen, kop keihard trekken aan het halster touw.
Otto is kopschuw geweest, maar we mogen nu gewoon aan z'n hoofd zitten.
Hij ziet eruit als een mooi paardje, maar met lelijke manen, dit omdat je het gewoon niet kan borstelen.

Zijn er meerdere mensen met dit probleem, hoe ga je er mee om,
Hoe los je het op?

Goldy

Re: Manen niet mogen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:11

ik zou beginnen met lekker veel antiklit of cowboy macic dr in te doe en dan proberen met je vingers dr door te halen en de meeste klitten zo los te maken zonder heel hard er aan te trekken oid.
zo went ie dr aan dat je aan z'n manen komt en dat t geen pijn doet.

als dit een tijd goed gaat zul je zien dat de manen ookal mooier worden.
na van loop van tijd neem je je borstel in je hand er bij maar blijft met je vingers er door gaan zeker als ie daar al op reageerd.
als dat goed gaat kun je de manen in je ene hand bij de aanzet vast houden en dan voor zichtig de puntjes borstelen begin bij z'n schoft en dan in kleine stapjes richting oren.

doe t rustig aan en neem daar echt de tijd voor als je een stap te snel gaat kun je weer vooraf aan beginnen!

en let er op dat je nooit aan z'n manen trekt bij sommige is dit erg gevoelig en blijven ze dr huiverig voor.

succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:14

is hij dan ook bang voor de borstel?
waarschijnlijk dat hij dan daarmee wel es op zijn kop heeft gehad.
wil hij wel aan de borstel ruiken of het aanraken?
dat kan soms wel wat stress schelen als ze dat durven zodat de borstel zelf niet eng is.

en inderdaad met je handen borstelen, als hij bang is voor spray kun je ook wat op je handen doen en zo door de manen gaan.
geduld hebben en vertrouwen opbouwen dat manen borstelen geen pijn doet en dan komt het wel goed

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:21

Hij durft hem wel aan de raken, met z'n neus enz.
Geduld, heb ik zeker, ben 2 maanden bezig geweest om hem een klein beetje minder kopschuw te maken, nu mag ik hem zelfs aaien, allleen achter de oren niet misschien komt het,
Omdat ik niet achter z'n oren mag, ook niet aan zijn manen, zitten met borstel?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:16

Misslolliex schreef:
Hij durft hem wel aan de raken, met z'n neus enz.
Geduld, heb ik zeker, ben 2 maanden bezig geweest om hem een klein beetje minder kopschuw te maken, nu mag ik hem zelfs aaien, allleen achter de oren niet misschien komt het,
Omdat ik niet achter z'n oren mag, ook niet aan zijn manen, zitten met borstel?

kan je wel bij de manen bij de schoft dan??? dan kan je toch vanaf de schoft naar boven werken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:54

Inderdaad met antiklit en vingers beginnen en die borstel komt dan later wel een keer. Doe het stuk wat hij wel vertrouwt en werk dan met geduld (desnoods over weken) naar boven toe.
Ken je TTEAM? Want daarmee kun je ook een hoop bereiken met kopschuwe paarden.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:06

heeft mijn paard ook last van..
ze is net als jouwn pony kopschuw geweest.
gewoon rustig haar manen poetsen en haar drukke gedrag niet al teveel aandacht aan. tegen haar praten en zeggen dat het oke is en af en toe een paar brokjes als beloning tussendoor.

Vall89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:26

Mijn pony is ook "kopschuw" bij mensen die ze niet kent. Komt omdat ze vroeger met haar halster achter een hek was blijven hangen :S Ik heb haar altijd heel rustig benaderd, en er echt de tijd voor genomen elke keer.
Misschien dat het idd scheelt als je antiklit gebruikt en dan je handen gebruikt om de manen beter te krijgen? Of dat het helpt dat iemand je pony vasthoudt en ondertussen bezig houdt?