Paard na 2 jaar NOG bang voor de bakdeur!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

Paard na 2 jaar NOG bang voor de bakdeur!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:22

Hallo allemaal,

Misschien dat jullie mij kunnen helpen:

2 jaar geleden heb ik een super leuke pony gekocht! Ben helemaal weg van haar maar heb toch ook wel een probleem. Het is een erg kijkerige pony wat ik totaal niet erg vind mits ik gewoon kan rijden! Ze loopt super en we doen lekker ons ding met zn 2e!

Nu is het zo dat mijn pony sinds ik haar heb in de binnenbaan op de linkerhand niet NORMAAL langs de bakdeur wilt!!!!! In en uit is geen probleem en op de rechterhand ook niet! Maar linksom zodra we de deur naderen gooit ze haar hoofd omhoog en neemt een sprong richting de ac lijn!!!

DIT IS AL 2 JAAR ZO!!!! Heb al van alles geprobeerd! Overigens was ze ook heel lang bang voor de kantine en dat gaat gelukkig al veel beter!!!

Wie heeft er tips????

Britt_S

Re: Paard na 2 jaar NOG bang voor de bakdeur!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:20

hoe heb je dat gedaan met de kantine? als je voorbij de bakdeur rijd is het daar dan druk? heeft ze een keer iets meegemaakt?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:22

tip: stop met je hier druk over maken. let it be.
je zal zien dat het vanzelf minder wordt.

zolang jij er geen probleem van maakt, komt je pony er vanzelf achter dat er inderdaad geen probleem is.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:25

dat kan natuurlijk ook werken! als je al weet dat je langs de bakdeur gaat, denk je misschien al: ojee! we moeten er weer langs!
maar zodra je gewoon rustig blijft consentreren op waar je mee bezig hoort te zijn, merkt je paard dat het niks is en kan hij er al rustig voorbij komen zonder enig opzij springen of schrikken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:31

Zet je paard goed aan het werk en rij er steeds een beetje dichter naar toe. Niet teveel in een keer willen. Op een gegeven moment is ze zo geconcentreerd dat ze er zo langs loopt. Als ze het koopie maar bij jou heeft ipv bij de deur

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:32

Volledig negeren inderdaad. :j Er is niets aan de hand, gedraag je dan ook alsof dat zo is. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:56

doet ze dit ook met een ander op haar rug of als je haar daar longeert?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 07:49

Hai Allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's! Negeren heb ik ook wel geprobeerd en bij de kantine heeft dit gewerkt maar bij de bakdeur krijg ik het er maar niet uit!!! De ene keer loopt ze er zo langs en de andere keer vertikt ze het.

@norski: Het is inderdaad zo dat als we lekker aan het rijden zijn en ik laat haar VEEL dingen doen ( lees voltes, gebroken lijnen, wijken etc etc ) dat ze er een paar keer gewoon langs loopt maar dat ze op een gegeven moment schrikt van haarzelf dat ze er dus daat werkelijk langsloopt!!!

@ zodiacje: Ik ben eigenlijk de enige die haar rijdt. Heb wel een verzorgster gehad maar die durfde er niet meer op omdat madammeke best een heethoofd is, dus vandaar dat ik het besloten om er niemand meer op te laten.

Nogmaals bedankt allemaal en ga mn negeer fase weer invoeren hihi.

AfbeeldingDit is dr trouwens :D
Laatst bijgewerkt door chantalhaf op 05-08-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:57

misschien toch een idee om iemand anders er even op te zetten om te kijken hoe ze dan reageert. Uiteraard dan niets zeggen over die deur anders is het effect weg. Zo kan je kijken of het miss de spanning tussen jullie twee is.
en met longeren?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:57

Ik zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar van mij had ze schop aan de binnenkant gekregen.
Na 2jaar lijkt het me vreemd als ze er nog bang van is.
klinkt eerder als een ingeslopen slechte gewoonte van het paard EN jijzelf.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 08:01

@Zodiacje, Met longeren heeft ze het ook maar NIET als ik er naast loop! Ik zal het is proberen met iemand anders.

@ Carinar, Als ik niet zo'n hittemetit had, had ik dit ook wel gedaan hoor! Maar heb het ( sorry sorry sorry ) een keer geprobeerd maar dan wordt Patrice nog opgefokter!!!! Dus dat was eens maar niet weer hihi. En over die slechte gewoonte over ons beide: Dat is het ook maar kom er niet vanaf

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:16

Mijn paard heeft ook een hoekje in de bak waar die 9 van de 10 keer wegspringt. Dit is op een plek waar vaak iets gebeurt, of er loopt opeens iemand of er komt een paard langs enz.
Als ik voel dat tie kijkerig wordt zet ik een schouderbinnenwaarts in. En hij kan het niet zo goed meer zien en hij moet zijn aandacht bij mij houden. Werkt bij mij goed in ieder geval. Ik zal niet zeggen dat hij nooit meer wegspringt, maar wel minder. Succes ermee!
Ik heb mijn paard nu trouwens ook 2 jaar en hij doet dit ook al 2 jaar lang. Wanneer ik hem ervoor straf gaat hij op zijn achterbenen staan, dus dat heeft bij mij ook geen zin.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:29

Hai Indultia,

Schouderbinnenwaarts is een goeie maar helpt jammer genoeg ook niet bij mij! Ze is zo gefixeerd op die deur ( waar inderdaad veel paarden en mensen langskomen) dat ze compleet mn hulpen negeert en zich zo sterk maakt dat ik echt niks kan! Maar ik ga het gewoon weer proberen! Bedankt voor de tip!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:34

Ligt eraan of ze bang is of aant klieren is.
Bang: er vooral niet op af rijden, een beetje negeren, en als je er langs rijdt in het begin met binnenstelling.
Klieren (slechte gewoonte): net zo lang op een kleine volte erlangs laten galopperen tot dat ze normaal doet, en als ze daarna weer erlangs wilt, zet je weer hetzelfde proces in. Dit kan ff duren, maar het resultaat mag er wezen! (werkte ook bij mijn paard)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:44

Heb je d'r ogen weleens laten controleren? Omdat je zegt dat het probleem blijft en alleen linksom is? Het kan ook rijtechnisch zijn, want normaal zou na 2 jaar dit gedrag wel over moeten zijn :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:56

Ik had het hetzelfde probleem met mijn paard en een bosje je wat in de hoek stond buiten de bak. Het is inderdaad gewoon een slechte gewoonte van beide na zo'n lange tijd. Alle bovenstaande tips gedaan en wienig resultaat. Toen ben ik (onethisch verantwoord maar goed) met een enorme emmer wortelen in die bewuste hoek gaan staan en mijn vriendin elke keer aan de hand langs laten lopen. Elke keer dat hij er normaal langs kwam een wortel gegeven. Daarna gaan rijden en meteen die hoek weer door. Hij heeft het nog twee keer gedaan, flinke schop met het binnenbeen gehad en sindsdien gaat het goed.

Krijg vast half bokt over me heen omdat het betrekken van voer totaal tegen de regels is als je zoiets wil oplossen maar was er zo klaar mee. En het heeft bij mij gewerkt ;)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:03

als je dicht bij de deur komt weet jij al dat ze gaat wegspringen, waarschijnlijk begin je dan met begrenzen toch?!

Ik had dit ook met mijn paard, van mijn instructrice moest ik hem juist ruimte geven op het moment dat ik dacht dat ie weg ging springen..Dat voelt in het begin echt doodeng.. ik dacht daar ga ik ;)
Maar het werkt wel want dan springt hij dus niet weg, omdat ie simpel niet op mijn handen kan steunen dan..

(ik kan het niet zo goed uitleggen/verwoorden maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

edit: ik bedoel in plaats van je teugels aannemen en begrenzen dus je handen stukje naar voren zetten voordat je langs de deur gaat, en zorgen dat het tempo er in blijft.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:05

Hai Salsa,

Dat is inderdaad iets wat ik nog niet geprobeerd heb!!! Maar het is wel zo dat als ik er naast loop ( doe heel veel grondwerk met haar ) er totaal niks aan de hand is! Dus in mijn ogen is ze ook niet echt bang!

En ik probeer er zelf ook niet aan te denken van ojee daar is de deur weer..... maar omdat je probeer er niet aan te denken denk je er juist aan!!!!!!!!!!! hihi lekker logisch!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:05

Als het werkt is het goed Salsa :)

TS: ben je zeker dat ze er normaal langsloopt als je ernaast gaat? Houdt ze niet 1 oortje op de deur gericht? Kijkt ze misschien wat schuinder als je erlangs gelopen hebt. Als de baas ernaast loopt, tussen het 'monster' en je paard, zijn ze minder bang maar blijven ze nog op hun hoede. Dit kunnen subtiele verschillen zijn, van wat schuiner lopen tot hoofd lichtjes draaien, met de oren het monster in de gaten houden...
Mijn paard had hetzelfde probleem, maar door aan de hand zijn comfort zone altijd wat op te schuiven is de enge hoek intussen verleden tijd.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:09

Hai Bittermoon,

Dat is eigenlijk precies wat ik doe! Begrenzen! Maar meer omdat ze haar hoofd in een keer omhoog gooit! Bedoel je met loslaten dat ze ook gewoon over de bakdeur mag kijken? Want dat is dus wat ze wilt! Ze moet en zal eroverheen kijken of er niks gebeurd daar.

@Dorienn: Naar mijn idee loopt ze er inderdaad gewoon netjes langs als ik naast haar loop. Hou inderdaad goed haar oren en hoofd in de gaten, maar ze heeft dan ook geen drang om eroverheen te kijken wat ze met rijden wel heeft. En wat bedoel je precies met de comfort zone?

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:10

Weetje het klinkt heel stom he, maar als die deur nou naar buiten open gaat, waarom laat je de bakdeur dan niet los staan?
En dan elke keer een stukje verder dicht, hou de deur tegen met een steen ofzo. Misschien dat ze dan gaat inzien dat het niet eng is...
Nougoed hoop dat het werkt:D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:19

bittermoon schreef:
als je dicht bij de deur komt weet jij al dat ze gaat wegspringen, waarschijnlijk begin je dan met begrenzen toch?!

Ik had dit ook met mijn paard, van mijn instructrice moest ik hem juist ruimte geven op het moment dat ik dacht dat ie weg ging springen..Dat voelt in het begin echt doodeng.. ik dacht daar ga ik ;)
Maar het werkt wel want dan springt hij dus niet weg, omdat ie simpel niet op mijn handen kan steunen dan..

(ik kan het niet zo goed uitleggen/verwoorden maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

edit: ik bedoel in plaats van je teugels aannemen en begrenzen dus je handen stukje naar voren zetten voordat je langs de deur gaat, en zorgen dat het tempo er in blijft.

Dit is een hele goede tip omdat je hiermee de kans creeert om een ingeslopen gewoonte te onderbreken. Als ik het verhaal zo lees dan is het meer een kwestie van wat onderlinge spanning en gebrek aan vertrouwen, dan dat dat beestje echt bang is voor die deur. Het lijkt mij eerder dat hij bang is voor het stukje spanning wat er steeds bij komt kijken en jullie dat steeds versterken bij elkaar. Door juist iets anders te doen dan dat je normaal doet, kun je dit doorbreken. Als je het nog een beetje eng vindt om je handen los te laten, dan kun je het ook anders aanpakken. Op een paard van een vriendin heb ik het wel eens opgelost door expres stil te gaan staan vlak voor het punt dat hij anders weg zou springen en hem vervolgens met zijn koppie richting Het Enge te houden totdat zijn aandacht verslapte. Op de momenten dat hij zijn hoofd weg wilde draaien hield ik hem juist met zijn snuit naar Het Enge. Zodra hij wat ontspande wachtte ik nog even en stapte dan bij Het Enge vandaan. Dit een paar keer herhalen en liefst ook steeds een half metertje dichterbij, net zolang totdat Het Enge niet meer interessant was en daarmee was het probleem opgelost. Het is wel belangrijk dat je er zelf op gaat zitten alsof je tv aan het kijken bent en wat argeloos langs de kanalen zapt, ontspannen dus en vooral geloven dat die deur een volstrekt ongevaarlijke deur is, die niet eens uit zichzelf kan bewegen, laat staan aanvallen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:20

Als die van mij iets eng vind laat ik haar gewoon lekker kijken en steeds dichter naar het enge toe. En dan gaat ze vanzelf aan het enge snuffelen en is het daarna meestal wel goed. Maar bij jou ligt het probleem waarschijnlijk iets dieper.
Je zou kunnen proberen om haar elke keer als je in de bak gaat rijden op het moment dat je het eerste rondje linksom rijd haar even laten kijken en snuffelen. Gewoon rustig aan niks forceren. Als je dit elke keer blijft doen gaat ze misschien wel inzien dat er niks engs aan is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:22

Silence heeft dat ook heel erg.
Toen ik ging proefrijden schoot hij al weg bij de grote schuifdeur in de bak. Op de manege waar hij is opgegroeid gebeurde dat.
En tot of heden, 4,5 jaar later heeft hij dat nog altijd met deuren.
Of ik er nou op zit, iemand anders die het weet of iemand die van dit hele probleem niks afweet, hij doet het altijd.
Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar het wil niet lukken.
Nu hebben we enkel nog een buitenbak en hebben we dat probleem niet meer, maar waar het vandaan komt....geen idee.
Iets moet er gebeurd zijn vroeger lijkt me.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:24

ik denk niet dat je haar over de deur moet laten kijken, dan komt ze ook terug in tempo denk ik.. Bij mij is het echt opgelost door te stoppen met begrenzen.. (dat is echt eng want voor je gevoel lig je er makkelijk af mocht ze wegspringen)
En haar dus niks geven om op te steunen als je langs de deur komt..

Ik denk dat de andere oplossing van lovely en ginger niet de juiste zijn, want volgens mij is jouw paardje niet echt bang, en dan ga je er alleen maar nog meer aandacht aan schenken.. Ik deed dat ook eerst, dan werd ik pissig en stuurde ik hem steeds expres die hoek waar ik het probleem had --> gevolg als ik er normaal langs wilde rijden sprong die nog heftiger weg..