paard wil niet meer mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LucyB

paard wil niet meer mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:03

Ik heb een shetruin, een fjord jaarling, een oudere fjord merrie en een 4 maanden oud moederloos veulen.
Met de Fjord merrie rijd ik altijd, maar sinds het veulen er bij staat wil mijn merrie niet meer mee. Ze heeft het veulen helemaal geadopteerd en vertikt het om verder dan de hoek van de straat te gaan. Ik heb geen zin in sporen of zweep, als het zo moet dan liever helemaal niet. Als mijn paard geen plezier heeft is er voor mij ook geen lol aan.
Het veulen aan een touw meenemen kan niet, want het veulen is in verhouding te klein waardoor het onder de buik van de merrie kan waardoor we veranderen in een soort van grote rollade :+ (en dat dus op de openbare weg, niet zo handig...).
Wandelen met mijn merrie lukt beter maar ook tegen heug en meug, ze wil gewoon bij het veulen blijven.
Het veulen wegdoen kan door omstandigheden niet.
Hoe los je zoiets op ?

carien13

Re: paard wil niet meer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:08

net zolang wachten tot ze verder loopt uit zichzelf.(kan lang duren) hier heb je geduld voor nodig. en haar uitnodigen om naar voren te gaan. teugels meegeven en af en toe een klein beetje been. zorgen dat ze niet om kan draaien

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:49

Ah, een echt mammapaard ;)
Kennelijk vertrouwt zij de jaarling en de shetruin nog niet de zorg voor het "arme kleine ding" toe, zij is er waarschijnlijk van overtuigd dat alleen zij goed genoeg voor het veulen kan zorgen.
Ik zou zeggen, geef het wat tijd, als het veulen vertrouwder raakt in de groep zal pleegmama er wellicht wat meer vertrouwen in hebben om het kleine ding voor korte tijd achter te laten. Feitelijk moet je het zien als rustig aan spenen, hoewel het hier niet om de melk gaat, maar om de zorg.
Hoe lang heb je het veulen er al bijlopen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:52

dit is wel heel gaaf dat ze dat veulen zo opvangt. geef haar desnoods die tijd tot het veulen wat groter is en zich beter kan redden.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:07

Het is ook heel erg lief en goed van Karina, nadeel is alleen dat ik nu mijn vriendinnetje moet missen. Het veulentje loopt er al dik 3 maanden bij. Ik hoop ook dat het binnenkort een keer over gaat en mijn meisje weer gezellig met mij mee gaat.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:10

je kan het veulen in een stal opsluiten en dan een half uurtje gaan wandellen

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:11

TwinkleJulie dat doe ik inmiddels ook al omdat veulenbeest vrolijk door het schrikdraad rent achter mijn merrie aan :+

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:14

off topic van mijn eigen bericht maar het is wel een koddig gezicht want mijn merrie is dus een fjord en het veulen is een klein appaloosa ponyveulen-past helemaal niet bij elkaar maar ziet er erg lief uit. Eigenlijk moet ik daar nog eens fotos van maken en plaatsen !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:19

foto!!!!! inderdaad!!!!

Wel ontzettend lief dat ze zo'n goed adoptie mamma is.

Je hebt een keuze..
Of je laat het voorlopig zo, of je gaat 1 x de strijd goed aan en wint hem...
(dan moet je iemand mee hebben die eventueel kan drijven/verkeer tegen houden etc.)
Lees dat je daar geen zin in hebt (wat ik me kan voorstellen), zou het dan maar zo laten,
maar dan ook niet proberen!
Want haar laten omdraaien is ook niet de bedoeling. (goede mamma of niet).

Dus of op stap en regelen dat ze doet wat jij wilt.
Of niet proberen.

Alternatief (geen idee of ze daar intrapt) paard aan de hand mee naar het eindpunt van je rit.
Stukje terug gaan lopen, dan opstappen en terug rijden....
Kan je halve buitenrit maken... Mits ze wel met je mee loopt....

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:23

Sjolvir dat is misschien wel een goed plan, heen lopen en terug rijden. Het zal op de terugweg waarschijnlijk sneller gaan als op de heenweg, maar beter dan helemaal niet. Ik ga dat van het weekend proberen. Bedankt voor de tip !
Foto's maak ik binnenkort ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:28

Wel opletten dat je niet verongelukt omdat ze in rengalop terug wil
en alle kruisingen oversteekt zonder uit te kijken ;) .

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:32

Heb je geen mogelijkheid om op de wei te rijden?

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:10

Ik denk/hoop dat dat wel meevalt, meestal is het niet zo"n racemonster... Gelukkig is het hier boerenland en niet heel erg druk maar wel veel landbouwverkeer (wat ze overigens niet eng vindt). Op de wei rijden vind ik zelf niet zo leuk, ook vanwege een klierige jaarling die ons dan voor de voeten loopt :)
Een foto van Karina en de beeb heb ik nog niet maar wel vast 2 van Kimmie alleen.
Dit is dus mijn kleine stoorzender ;)
Afbeelding
Afbeelding