Zere benen zonder mini chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie1988

Zere benen zonder mini chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:58

Ik ga, na een lange tijd niet meer te hebben paardgereden weer beginnen, en ik moet nieuwe paardrijkleding aanschaffen omdat ik inmiddels geen kindermaat meer heb ;) Ik ga lessen nemen bij De Paardenmaat, dat is een manege waar je eerst een lange tijd alleen grondwerk met het paard doet en als je na een tijd op het paard gaat dan leer je rijden zonder zadel en hoofdstel. Er wordt daar ook heel veel aan je lichaamshouding gewerkt en daarom kies ik ervoor om met schoenen te rijden ipv met laarzen omdat je dan voor zover ik weet meer controle over je onderbenen/enkels/voeten moet uitoefenen om ze in de juiste houding te houden. Verder kun je het lichaam van het paard denk ik beter voelen met schoenen dan met hele laarzen. Nu wil ik dus jodphurs aanschaffen. Ik wil echter ook bij een reguliere manege enkele lessen wil volgen om het 'normale' paardrijden weer even te ervaren, en ik heb gevraagd of je daar mag rijden met jodphurs zonder mini chaps. Ze zeiden daar dat het wel mag maar dat je dat beter niet kan doen omdat je dan je benen stuk rijdt. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Krijg je zere benen als je rijdt met jodphurs maar zonder mini chaps? Of heb je nergens last van?

beertje-93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:00

hoii

ik heb zelf chaps. ik kan echt niet zonder als ik zonder rij krijg ik juist erg zere kuiten/ benen. ik kan echt niet zonder mijn chaps.! ik raad ze jou echt aan. aangezien ik weet dat je er erg last van kan krijgen als je juist zonder rijd. rijlaarzen zijn ook een optie. ik krijg zelf geen zere benen als ik met chaps rij. zonder chaps schuur je de hele tijd met de beugelriemen langs je benen. en dat gaat schuren en zeer doen.
Laatst bijgewerkt door beertje-93 op 03-08-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:05

Het zal best wel verschillen per persoon. Ik rij altijd met jodhpurs, zonder chaps, maar wel met kniekousen. Nooit geen last en lekker handig.

M_ichje

Re: Zere benen zonder mini chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:21

Ik rijd ook met jodhpurs en normaalgesproken ook met chaps.
De eerste keer dat ik alleen met schoenen reed en zonder chaps waren mijn kuiten volledig blauw. Het was dan wel een rit van 4 uur. Bovendien had ik ook een spijkerbroek aan en geen rijbroek, dus misschien dat dat ook niet erg meehielp.

Deze zomer heb ik vaak met alleen jodhpurs gereden (zonder chaps) en ik heb nooit ergens last van gehad.
Het hangt er denk ik dus vanaf hoe lang je rijdt en zoals shannonmacey al zegt, het is ook per persoon verschillend.

Kasjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:56

Ik rijdt ook met jodhpurs en meestal ook met chaps. Ik heb nergens last van :).
Ook draag ik rijlaarzen, dat vindt ik in de winter toch net wat warmer.
Het ligt aan jezelf denk ik, moet je zelf anders gewoon een keertje proberen.

SillieXTanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:57

Ik heb ook geen problemen met alleen jodhpurs , rij zelfs soms thuis op mijn gewone sportschoentjes (:
Ik denk ook dat het bij iedere persoon verschillend is , maar je kan gerust eens proberen en voor de zekerheid toch maar chaps erbij kopen als je toch pijn zou hebben aan je kuiten ;)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:00

ik rijd ook altijd met jodpuhrs. soms met chaps, en soms zonder dan heb ik wel kniekousen aan.
maar ik vind met chaps het iets 'steviger' voelen zegmaar.
maar in de zomer vind ik m'n chaps veel te warm.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:03

Mijn minichaps zijn al een paar maanden aan vernieuwing toe en zodoende rijd ik mijn verzorgpaarden zonder. Gewoon met paardrijdkousen en jodpuhrs dus. Ik heb nog nooit ergens last van gehad.

Lottie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:41

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Aangezien veel van jullie geen pijn krijgen door het rijden zonder mini chaps schaf ik voor die enkele keren dat ik met zadel rijd geen chaps aan. Gelukkig, scheelt weer in de kosten :)
Draag je die kniekousen dan over je rijbroek heen?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:44