paardenvrachtwagentje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

paardenvrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 15:56

Ik overweeg om een paardenvrachtwagentje aan te schaffen, maar wil me eerst nog wat beter orienteren. Zijn er ook vrachtwagentjes voor B rijbewijs waarin je 3 ponies kan vervoeren (totaal gewicht 1200 kg)? Is het dieselverbruik vergelijkbaar met een flinke 4wd + trailer, of zal ik op meer moeten rekenen? Mag je achter je vrachtwagen dan ook nog evt een trailer trekken? Hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast bedankt! *D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:24

peer2005 schreef:
Ik overweeg om een paardenvrachtwagentje aan te schaffen, maar wil me eerst nog wat beter orienteren. Zijn er ook vrachtwagentjes voor B rijbewijs waarin je 3 ponies kan vervoeren (totaal gewicht 1200 kg)? Is het dieselverbruik vergelijkbaar met een flinke 4wd + trailer, of zal ik op meer moeten rekenen? Mag je achter je vrachtwagen dan ook nog evt een trailer trekken? Hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast bedankt! *D

De moderne B-rijbewijs vrachtwagentjes hebben gemiddeld 1100 - 1200kg bruto laadvermogen. Dat betekend dat alles wat je in de wagen stopt, jezelf inkl, mee moet tellen.
Daarmee ga je het dus zeker niet redden om drie pony's te laden; twee zal al tricky zijn. Bezind eer ge begint, zeker aan dit soort wagentjes.

EllyC

Re: paardenvrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:57

Verbruik is al gauw 1 op 6
Let op het laadvermogen, er zijn wagentjes die teruggekeurd zijn en dan nog maar 50 kg laadvermogen hebben.
WA verzerkering kwam volgen mij op 250,00 elk jaar i
Kijk ook goed naar werkelijk ledig gewicht en die op papier. Zet hem als het kan even op een weegbrug. Hier wordt namelijk nogal mee gefraudeerd.

ets minder dan uiteindelijk teruglopend naar 70,00 per jaar. Er zijn maar weinig maatschappijen die deze wagens verzekeren.

Let goed op de leeftijd van de banden. Vaak slijten ze niet maar zijn wel verouderd. Rondom nieuwe aanschaffen is zo weer 600 euro, afhankelijk natuurlijk wat voor banden er onder zitten.

Indien het voor particulier gebruik is dan is de wegenbelasting het zgn. kwartarief. Op www.rdw.nl kun je nagaan hoe hoog deze is.

Persoonlijk zou ik zelf nooit meer een ouder wagentje kopen.

oeke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:00

Voor het vrachtwagentje heb je een B-rijbewijs nodig.
Als je er een trailer achter hangt heb je dus wel E achter B nodig! Dat is ook wel iets om rekening mee te houden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:35

Trailer erachter en nog paarden op de wagen én in de trailer is niet verstandig, dan mag je wel een hele flinke motor hebben. Inderdaad heb je dan ook E nodig.

Wat Ikke zegt is juist, het laadvermogen is bruto, daar moeten nog de schotten, de rubberen vloer, een volle brandstoftank, misschien een watertank met inhoud, je zadel en andere benodigheden, jezelf en je passagiers, je reservewiel etc vanaf.
Dan moet je die 3 pony's nog wegen, de wagen wegen en dan weet je of het gaat passen. Naar alle waarschijnlijkheid dus niet.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:45

Wij hebben een klein, derdehands vrachtwagentje dat je met een B-rijbewijs mag rijden. Volgens de persoon waarvan we 'm gekocht hebben zouden er twee paarden in kunnen. Ik zou dat echter niet durven. Hij is in mijn ogen net groot genoeg voor twee pony's, dus zeker niet voor drie. We hebben er overigens altijd maar één paard in, maar wel een koesentrailer er achter. Voor die koetsentrailer erachter hoefde mijn vriend overigens geen E-rijbewijs te halen. Vraag me nu niet naar het laadvermogen van de vrachtauto of waarom de E-rijbewijs niet nodig was, want dat weet ik zo niet (kan het wel navragen, stuur me dan maar en PB).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:47

een koetsentrailer achter het veewagentje en dan geen E nodig? Dan bedoel je waarschijnlijk een aanhangertje speciaal voor een koets en niet een 2paardstrailer met een koetsenframe voorop?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:50

Wij hebben een heel fijn B rijbewijs vrachtwagentje ;)
2 B pony's met een D pony in het midden ging goed :)
3 C pony's gaan ook, alleen die van ons staan liever wijdbeens :+
2 paardstrailer er achter met 2 pony's ook geen probleem :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:56

en waarom zet je er dan niet bij wélk fijn wagentje jullie hebben (want daarom wordt juist gevraagd) zodat anderen niet hoeven te gaan zoeken naar zo'n wagentje....nu maak je ons jaloers maar je vertelt verder niks :)