Positieve interacties tussen ruiters en juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barabas

Positieve interacties tussen ruiters en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:10

Over hoe iedereen vindt dat het niet zou moeten zijn ellenlange verhalen geschreven. Ruiters geven af op juryleden, over de manier van jureren, over de manier van commentaar geven, enz. Juryleden geven af op de ruiters omdat ze niet tegen kritiek kunnen, geen goed beeld van zichzelf hebben enz.
Toch gaan er elke weekend weer een tig aantal ruiters op concours en melden zich ieder jaar weer heel veel mensen aan voor de jurycursus. Dus ergens moet het toch ook goed gaan??? En is het toch ook wel erg leuk???

Ikzelf mag tot L2 jureren. Ik geef afhankelijk van de situatie ofwel mondeling commentaar ofwel ik geef ook algmeen comentaar op de coupon. Ik krijg ook positieve reacties van ruiters op mijn commentaar, en dat is echt niet alleen maar "wat een leuke combinatie". Bij mondeling commentaar heb ik regelmatig leuke interacties met ruiters. En echt niet alleen omdat het allemaal geweldig was. Ook standpunten uitwisselen over hoe het er voor mij uitzag en voor de ruiter voelde, hoeft zeker niet altijd hetzelfde te zijn, kan erg leuk zijn. Over het algemeen is de sfeer passend bij een concours; sportief, gezellig en leuk met paarden bezig zijn (mijn idee van een concours!). Tuurlijk kom ik ook weleens teleurgesteld uit de auto omdat het niveau onder peil was. En tuurlijk valt mijn kin weleens op mijn schoot van verbazing als ik sommige rijkunsten moet beoordelen. Maar dat is meer uitzondering dan regel.

Dus ik ben erg benieuwd naar positieve verhalen van juryleden en ruiters over de onderlinge interactie. En dan heb ik het niet over dat het leuk was om te horen dat "het een mooi paard is" of "wat een leuke combinatie". Daar kwam ik al een andere topic over tegen.

Dus ik ben benieuwd naar positieve (mag best kritische) verhalen.....zijn deze er????

Mootje

Re: Positieve interacties tussen ruiters en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:16

Natuurlijk is deze er wel :j Ik heb nu 3 wedstrijden gereden met mijn jonge paard en twee keer heb ik na de eerste proef al wat tips gekregen voor de tweede proef en ik heb twee keer een jurylid gehad die uit zichzelf na het uitdelen van de protocollen bij mij kwam om te vragen wat ik er zelf van vond.

Met mijn vorige paard ben ik bij L2 + 1 gestopt met dressuurwedstrijden, maar dit kwam niet door de jury :D

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:30

Ik kom nooit commentaar vragen bij de jury, maar kreeg dit weekend wel erg leuk commentaar op m'n coupon. Opbouwende feedback waar ik ook echt iets mee kon. Punten die minder goed gingen en die wel goed gingen, gelukkig is het gefilmd dus kan ik ook terug zien hoe of wat.

:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:40

Ik heb met mijn eigen paard nog maar 1x gestart. Dat was heel opbouwend en fijn contact. Hij vond ook mijn haflinger erg leuk. Moest zich alleen nog leren gedragen, maar dan kwam het wel goed :+

Als groom heb ik veel meer wedstrijden meegemaakt. En over het algemeen was ik het wel eens met de jury. 1x kon ik het niet vinden in het commentaar, maar goed, dat kan altijd.
Ik vind het zelf altijd prettig als er van alles op de coupons staat. Maar dan wel waar je ook iets aan hebt om aan te werken.

Ik ga tegenwoordig regelmatig mee als schrijver t/m Z en ook dat is heel leerzaam en interessant. Zo leer je anders kijken naar een proef en ook daar neem ik weer dingen van mee naar mijn eigen rijden. Scheelt dat de jury bij wie ik schrijf ook mijn instructrice is :+

Dus mijn ervaringen met jury's zijn over het algemeen heel positief. Zowel als ruiter, als groom en als schrijver :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:38

Hier ook positief: ten tijde van mijn hernia's zat ik helemaal zo krom als een hoepel (is nog een moeilijk punt maar nu als aanwenning, ik kan nu wel recht zitten) en heel veel juryleden kwamen na de proef de reden even vragen en dat heb ik altijd als heel prettig ervaren. Het veranderde niets aan de punten maar het is wel fijn dat men er niet klakkeloos vanuit gaat dat je gewoon beroerd rijdt en dat er positief wordt ingegaan op dat je toch blijft rijden met je beperkingen.

Afgelopen week ook positief: jonge merrie, voor het eerst mee, op het voorterrein er al afgebokt, en merrie ging niet zomaar tegen het been, nee, om de tien meter stilstaan, slaan naar het been, weigeren vooruit te gaan. Enfin, de proeven werden dus ook niet veel en aangezien de dame nergens meer op reageerde kwam ze ook de proef uit met de striemen op haar kont. Sneu ja, maar vooruit is vooruit, te allen tijde. Na mijn tweede proef werd ik bij de jury geroepen en ik verwachtte me eigenlijk aan negatief commentaar. Maar nee, de jury vond het vreselijk zonde dat het paard zo tegen het been in was gekomen omdat het wel een leuk dier was en vroeg of ze thuis ook zo was. Nou nee dus. Zelf had ze het ook gehad met een paard en ik moest maar gewoon veel starten, dat ze ervaring opdeed en dan ging het wel over. Het ene paard springt weg, het andere paard doet letterlijk niks meer.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:40

Hier ook positief.

Ik jureer veel Bixie wedstrijden en de kids komen altijd bij de jury om commentaar te halen en af en toe laat ik ook wat positiefs commentaar noteren op de coupon, het hoeft niet alleen oefenpunten te zijn. ;)

Zo schrijf ik vaak in de hogere klassen en leer daar ook van.

Wat ik wel jammer vind is dat er tegenwoordig geen tijd meer is ingepland om direct na de proef commentaar te halen bij de jury....dat was vroeger anders, maar tijden veranderen.

Ik maak dan ook voor mezelfd kleine notities op de startlijsten welke combinatie er bij mij achter is gebleven, want het gebeurd vaak genoeg dat er na afloop van een rubriek kids na je toe komen om te vragen wat er bedoelt wordt met commentaar, zo weet ik iig nog wie het was en hoe ze reden ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:49

Bij mij allereerste officiele wedstrijd reed ik 2 proeven
met mijn fjord tussen de paarden. Ik was nogal onder de
indruk van mijn concurentie, en reed 2 redelijk slechte proeven.
De 1e jury had alleen negatief commentaar opgeschreven waar
ik eigenlijk niets mee kon.

Bij de 2e jury maakte ik zelfs een foutje door te vroeg te beginnen
met de proef. En ze zei heel rustig dat ik het even opnieuw moest
doen en dat er niets aan de hand was. Deze proef ging ook echt
niet goed, maar wel redelijk oke. Toen ik mijn protocol van haar
kreeg stond er echt zoveel op, hoe ik het anders kon doen en
wat er allemaal wel goed was. Ik kreeg echt een zelfvertrouwen boost
en ze had me zelfs een wintpuntje gegeven.
Met eronder: super mooie fjord tussen de grote paarden!
Vond het echt zo lief :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:52

Ik heb ook zeker wel positieve ervaringen.

Maar wat ik jammer vind is dat veel jury's te weinig commentaar erbij zetten.

Een praatje achteraf hoeft van mij ook niet, dat kost veel te veel tijd , zo lopen de ringen snel teveel uit.

Maar gewoon een algemene noot onder elke coupon, dat zou wat mij betrefd verplicht mogen worden.
Het word nu gestimuleerd, maar helaas alleen door de verse juryleden gedaan.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:57

Een praatje achteraf vind ik dus wel nuttig en vaak is er nog wel even tijd voor als de volgende combinatie nog de baan moet verkennen of nog aanmelden.

Afgelopen weekend prima commentaar gehad, hij zei precies de zaken die ik voelde en die dus ook klopten. Toch fijn om nog even kort te horen hoe en wat, commentaar op de coupon is toch vaak in de trant van: impuls, tdh, losser in bovenlijn ect.
Nu hoorde is ook dat de proef te vlak was, meer ruiterinvloed gewenst was en dat de galop er goed uitzag...duurde niet meer dan een paar tellen en het heeft veel meer waarde dat de bijschrijvingen op de coupon.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:00

Ik vind het eigenlijk jammer dat je nu na de proef niet meer naar de jury hoeft. Dit vond ik vroeger wel fijn. Kon je het commentaar van de jury gebruiken voor je tweede proef.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:32

Zeker is zo'n praatje wel nuttig, maar vanaf het M mag je de bak niet meer verkennen. Plus dat genoeg ruiters in discussie gaan, en met ringen zoals hier met 30 starts per rubriek, worden het wel hele lange dagen op die manier...

Hier gaat het heel vlot achter elkaar met starten.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:56

Ik reed afgelopen maart met m'n fjord in de M1, dat was toen mijn 3de wedstrijd in deze klasse geloof ik. Paard deed wel braaf haar oefeningen, maar nog zeker niet op M niveau. Maar daar waren we wel heel hard voor aan het oefenen thuis, maar in de ring kwam dat er nog niet vaak uit.
Ik werd toen gejureerd door dhr. B. en die riep me na de 2de proef even bij zich. Hij vroeg eerst wat ik er zelf van vond en hij vertelde daarna wat hij ervan vond. Hij was wel erg kritisch en vond veel dingen niet goed, (teveel op de voorhand, liep veeeelste diep etc) maar hij vertelde wel op een motiverende manier hoe het beter kon en waar ik aan moest gaan werken! Ik heb dit ook heel erg als prettig ervaren :j

Ik ben daarna goed gaan oefenen met zijn tips en adviezen, en de wedstrijd daarna kreeg ik van een andere jury het compliment dat ik knap had gereden en dat m'n fjord een correcte aanleuning had!

Jammer dat je niet vaker mondeling commentaar kan krijgen.
Als de verenigingen nu minder starts op een dag toelaten en tussen de proeven door ruimte openlaten voor mondeling commentaar, dan moet dat toch lukken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:03

Het moeilijke van mondeling commentaar (hoe leerzaam en leuk ook) is vaak dat het programma toch uitloopt, of door elkaar loopt. De ene jury verteld een uitgebreid verhaal, de ander zegt 3 zinnen, waardoor de ringen niet tegelijk klaar zijn en je middagprogramma soms ook door de war loopt of 2 ruiters die samen 1 paard rijden in de problemen komen qua tijd.
Dat het daarom niet meer gebeurd vind ik heel jammer, maar wel logisch :j

Wat wel heel erg leuk was zijn oefenwedstrijden die op het federatiecentrum in Ermelo worden (werden?) gehouden. Je mocht dan zelf met een camera bij de jury in het juryhok staan, zo kon je de proef filmen vanuit jury oogpunt en de jury vertelde hardop wat hij ervan vond. Zo had je zijn commentaar ook op de film staan. Super leerzaam, dat zouden ze echt vaker moeten doen :j
Let wel, dit was niet voor winstpunten, maar een oefenwedstrijd!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:05

Ik kan me nog een wedstrijd in de B herrinneren, de jury kwam na afloop de auto uit en gaf ook allemaal tips en adviezen. Ik was als de dood dat het alleen maar negatief was, maar het was juist opbouwend. Ik vond dat toen ook heel fijn. Verder rijdt ik i.v.m. een oogafwijking bijna altijd met een zonnebril. Veel juryleden vragen ook wel eens waarom ik daar mee rijdt.
Wat ik wel jammer vind is dat lang niet alle juryleden commentaar geven. Dan heb je bijv. iets van 175 en dan staat er maar bij twee of drie oefeningen commentaar. Dat vind ik dan wel jammer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:06

Blijheid schreef:
Het moeilijke van mondeling commentaar (hoe leerzaam en leuk ook) is vaak dat het programma toch uitloopt, of door elkaar loopt. De ene jury verteld een uitgebreid verhaal, de ander zegt 3 zinnen, waardoor de ringen niet tegelijk klaar zijn en je middagprogramma soms ook door de war loopt of 2 ruiters die samen 1 paard rijden in de problemen komen qua tijd.
Dat het daarom niet meer gebeurd vind ik heel jammer, maar wel logisch :j

Zeker jammer, maar in mijn ogen simpel op te lossen door een ruimte op de protocollen te maken waar een jury dat commentaar op kan schrijven. Je mist dan wel de interactie helaas, maar je hebt wel meer commentaar dan alleen uitleg bij de punten.
Er zijn overigens juryleden die dit wel doen, maar zou van mij veel vaker/standaard mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:08

Barbara88 schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat lang niet alle juryleden commentaar geven. Dan heb je bijv. iets van 175 en dan staat er maar bij twee of drie oefeningen commentaar. Dat vind ik dan wel jammer.

Ben ik helemaal met je eens :j
Hoewel ik ook wel eens als schrijfster zie hoe moeilijk het soms is voor juryleden om wel commentaar te geven. Als een proef gewoon nèt niet is, er gaat niks echt fout maar het is ook niet goed, dan is het soms erg moeilijk. Met een algemene opmerking onderaan de coupon waar de ruiter echt iets aan heeft maak je dan in mijn ogen veel goed :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:11

Tja, Als er minder ruiters mee kunnen doen, omdat de jury commentaar geeft, zal ook het startgeld omhoog gaan. Ik vind het al duur genoeg.... En dan hoef ik van sommige jury's ook geen extra commentaar te hebben :j
Ruimte op een protocol toevoegen: De hele achterkant is toch blanco?
Het ligt trouwens ook niet altijd aan de jury dat het commentaar zo summier is, sommige schrijvers hebben al moeite met het invullen van de cijfers, laat staan als er nog commentaar bij moet!
Wel vind ik het een kleine moeite om onderop nog een algemeer commentaar te krijgen van de jury. Sommige jury's zijn trouwens niet eens aanwezig bij de prijsuitreiking. Dat vind ik persoonlijk geen goede zaak!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:22

ik had dus een keer wedstrijd met mijn eerste pony.
de jury kwam dus later even naar me toe,
en die zei zo van je moet je pony er meer door rijden en dat ze veel te stijf was voor haar leeftijd.
toen kwam een vrouw van de club naar de jury, en die zei zo van: ''maar die pony is al 29!"
die jury had haar geschat als een jaar of 16 :+
maar ik had alsnog 194 punten :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:20

Mootje schreef:
Tja, Als er minder ruiters mee kunnen doen, omdat de jury commentaar geeft, zal ook het startgeld omhoog gaan. Ik vind het al duur genoeg.... En dan hoef ik van sommige jury's ook geen extra commentaar te hebben :j
Ruimte op een protocol toevoegen: De hele achterkant is toch blanco?
Het ligt trouwens ook niet altijd aan de jury dat het commentaar zo summier is, sommige schrijvers hebben al moeite met het invullen van de cijfers, laat staan als er nog commentaar bij moet!
Wel vind ik het een kleine moeite om onderop nog een algemeer commentaar te krijgen van de jury. Sommige jury's zijn trouwens niet eens aanwezig bij de prijsuitreiking. Dat vind ik persoonlijk geen goede zaak!

Toch krijg ik af en toe een protocol terug met een krabbel eronder in een ander handschrift en tijdens het schrijven heb ik ook wel eens een jury gehad die na het optellen er zelf even iets onder zette :) Die tijd is er wel voor een paar regeltjes te pennen en dan kan de schrijfster alvast de volgende coupon pakken en de combinatie controleren... Je hebt zeker gelijk dat er schrijv(st)ers zijn die een B proef maar net bij kunnen houden maar op deze manier kan je als jury zijnde echt wel wat meer kwijt.
De achterkant denkt volgens mij zelden iemand aan en als er direct op de op coupons geschreven wordt gaat dat niet werken met het doordrukken :) Een rechthoekig vakje onderaan: "algemene/overige opmerkingen" zou echt een uitkomst zijn volgens mij :)

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:18

Het is toch wel heel fijn als de jury een algemeen commentaar op de proef zet. Soms heb je zo'n 5 - 6jes proef en gaat niks fout, niks goed, dan is het fijn dat je weet wat er beter kan in het algemene beeld.

Ben een aantal keer thuis gekomen met 160 punten en niet commentaar waardoor je weet wat er niet voldoende is en ook een keer met 178 met als enige commentaar "Kinbandje zit te los" en wel een 7 voor de verzorging?

Dus hoe meer op de protocol hoe fijner!

Ter plaatse bij de jury hoeft van mij ook niet, want ik heb een aantal keer zo negatief commentaar gehad dat ik de 2e proef niet meer durfde te starten (en dan toch winst rijden)

groeten Femke

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:38

wat ik soms erg lastig vind is dat er bij een 6 of 7 wel commentaar staat en bij een 4 of een 5 niet,
ik wil graag weten waarvoor ik een 4 of 5 heb, natuurlijk voel je dat vaak zelf wel aan maar soms ook even niet.

ik vind het altijd fijn als er wat onder staat, afgelopen weekend bij mn tweede proef was mn paard erg gespannen, en de SB ging echt niet lekker, lage cijfers, erg logisch, maar onder op mn protecol stond, goed oefenen op je SB.

iets onder op het protecol vind ik altijd wel fijn,
echt contact met de jury hoeft van mij niet perse./

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:40

Als ik merk dat ik door uitval of andere redenen inloop op mijn programma, dan stap ik echt wel uit de auto om live tips te geven. Ik had laatst een pony combinatie in de ring, het dier werd zo weinig actief gereden dat alle gangen tactfouten hadden. Ik heb zelfs een 4 gegeven voor de stap, twee keer een 5 voor draf en galop. Ik heb dat aan het meisje verteld, ik hoop dat ze er wat mee doet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:47

De jury kan een proef maken of breken. Of de proef nu goed is of niet.

Bij het mennen rijd ik altijd maar bij een beperkt aantal juryleden en weet ik van te voren al redelijk wat voor commentaar er komt en wat mijn punten ongeveer zullen zijn. Dat vind ik opzich wel jammer.

Mijn pony's(A'tjes, gereden door jonge meiden dus) worden ook onder het zadel uitgebracht en kom daar (voor mij) nieuwe juryleden tegen. Soms met amper commentaar, soms juist heel leuk commentaar.
Laatst kreeg het meisje voor mijn pony haar pony de baan niet rond omdat hij wat engs zag. Kwam de jury zijn auto uit, ging in de baan staan en hielp dit meisje er even doorheen. Daarna mocht ze alsnog haar proef rijden, reed lang geen winst, maar meisje kwam stralend haar proef uit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:55

DAt laatste Dennis, dat vind ik heel goed, zo hoort het!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:00

Ik heb wel eens gehad (was weliswaar onderling maar een jury van buitenaf) dat ik tijdens de laatste stap oefening langs het juryhokje reed en de jury naar buiten boog om te vragen of ik aan het einde van de proef even een rondje door wilde stappen en bij hun stoppen. Ik schoot meteen helemaal in de stress, had wel een fijn gevoel over de proef maar waarom moest ik terug? Bij de jury aangekomen kreeg ik te horen dat ik zó ontzettend netjes had gereden dat de jury het niet kon laten om een compliment te geven, dat geeft je ego echt een enorme boost. Heb die proef ook gewonnen met zo'n 20 punten voorsprong op nr2 :o