en een ruin, beet een tinker en hij liet niet meer los en die tinker gilde het echt uit.. ik snap dat niet,
kan iemand mij helpen?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mister01 schreef:die paarden zijn toch niet van jou??
is het dan niet verstandiger dat de verantwoordelijke eigenaren eerst kijken of paarden wel samen kunnen voordat ze samen worden gezet??
Britt_Mara schreef:Mister01 schreef:die paarden zijn toch niet van jou??
is het dan niet verstandiger dat de verantwoordelijke eigenaren eerst kijken of paarden wel samen kunnen voordat ze samen worden gezet??
ja dat wel, maar hij zet ze gewoon bij elkaar, en laatst zeiden we dat toen het net gebeurd was. hij liep toevallig langs en hij vroeg wat er aan de hand was, wij vertelden het en hij: dat is in het begin, dat gaat wel over.
Myukii schreef:Dan zal zij hoger in rang zijn, of zelfs alphamerrie zijn en heeft zij gewoon het recht om een ander paard weg te sturen bij het eten. Soms kan het problematisch worden, als het paard wat helemaal onderaan de kudde bungelt de kans niet meer krijgt om te eten. Maar dan is het aan de eigenaar van de paarden om daar wat aan te doen. Een ernstig vermagerd en verzwakt manegepaard heeft de manegehouder natuurlijk niets aan, dus hoogstwaarschijnlijk let hij daar wel op.![]()
Maak je niet druk, zo gaat dat in de natuur. En mocht het in uitzonderlijke gevallen te gek worden, zal de manegeeigenaar daar echt wel wat aan doen, die heeft niets aan kapotte, kreupele, of magere paarden.
suci schreef:Tja het is heel moeilijk om hier wat aan te doen. Een signaal af geven is het beste wat je kunt doen. Het is kuddegedrag, maar soms is dit ook niet goed te praten en moet er ingegrepen worden. Bij een signaal aan de eigena(a)r(en) kunnen zij zelf beslissen of dit zo nog langer door kan gaan.
Maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt! Het gaat er toch hard aan toe!!
Groetjes
kynshiri schreef:ja op een doorsnee weide hebben ze meestal genoeg ruimte om mekaar te ontlopen, dus geen zorgen.
t paard van mn stiefpa is wel afgemaakt geweest doordat ze ze samen in een loopstal gepropt hadden met een andere dominante merrie. beide merries niet uit mekaar te halen natuurlijk en mekaar compleet verrot gestampt, maar dat is dan ook een domme actie! was overigens toen hij het paard net naar de nieuwe pensionstal had gebracht en hoewel hij er uitdrukkelijk bij vertelde dat ze heel moeilijk kon zijn met vreemde paarden, heeft er toch een of andere oen besloten dat het wel ok was om haar met een andere merrie in een stal te duwen...
arm dier!