Hoe leer ik en shetveulen iets af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Hoe leer ik en shetveulen iets af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 10:31

Er is een lief shetlander veulentje (hengstje), hij is wel zijn moeder verloren en heeft het een paar weken moeilijk gehad.
Hij bijt nu best veel, en dat willen we liever afleren. Maar van wie de verzorgshetten zijn, mept hem gewoon op zijn neusje als hij bijt of iets fout doet.. maar ik vraag me af, word hij niet kopschuw als je hem iedere keer een mep geeft?
en wat kun je dan doen?

Susanne

Re: Hoe leer ik en shetveulen iets af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:13

Hoe oud is hij? Is het een flessenveulen?
Het is niet zo'n goed idee om hem op zijn hoofd te slaan, worden ze idd kopschuw van. Lekker laten opvoeden door andere paarden en iemand erbij halen die wel verstand van paarden opvoeden heeft.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:21

hij is een paar maanden oud, volgens mij 3 of 4. en hij staat bij zijn halfzus (meggy) in de wei, maar meggy is ook niet de braafste shet die er is ;)

ow hij zit niet aan de fles, want dat wil hij niet, maar hij krijgt melk uit een bakje en dat slurpt hij zo leeg :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:23

Die van mij krijgen ook gewoon een tik op hun neus als ze willen bijten. En ze komen altijd terug.
Als je ze op het juiste moment straft worden ze niet kopschuw.
1 tik is genoeg. Je hoeft ze ook weer niet keihard te meppen. Gewoon even laten weten dat het niet mag.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:10

Tigra_ schreef:
Die van mij krijgen ook gewoon een tik op hun neus als ze willen bijten. En ze komen altijd terug.
Als je ze op het juiste moment straft worden ze niet kopschuw.
1 tik is genoeg. Je hoeft ze ook weer niet keihard te meppen. Gewoon even laten weten dat het niet mag.

oke bedankt voor de tip, maar met je stem kun je ze toch ook straffen?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:47

Ik zou het eerst proberen met een harde strenge stem :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:56

eerste harde stem, en dan een stevige tik zodat je in het beste geval maar 1x een mep moet geven. en anders "terug bijten" een stevige kneep in z'n neus of hals afhankelijk waar je het best aankan. want die beestjes weten verdomd snel wat ze mogen en wat niet en wat de gevolgen kunnen zijn

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:07

petitparis schreef:
eerste harde stem, en dan een stevige tik zodat je in het beste geval maar 1x een mep moet geven. en anders "terug bijten" een stevige kneep in z'n neus of hals afhankelijk waar je het best aankan. want die beestjes weten verdomd snel wat ze mogen en wat niet en wat de gevolgen kunnen zijn

goed tip ;)