Gratis weide voor verzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelleke

Gratis weide voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 06:49

Hallo,

Wij zijn onlangs verhuisd en hebben nu een enorme weide achter ons huis.
Mijn 11 jarige dochter zeurt al 5 jaar om een pony.
Voor ik tot aankoop van een pony wil overgaan, vind ik dat ze zich eerst zou moeten bewijzen.
Elke week gaan rijden is wel heel iets anders dan zelf een pony moeten verzorgen.
Nu vraag ik me af, of het een mogelijkheid zou zijn om de weide gratis aan te bieden aan iemand, op voorwaarde dat mijn dochter de pony zou mogen verzorgen (onder begeleiding van mij zelf dan)
Of eventueel een gratis goed tehuis aanbieden voor een oude pony. Rijden voor haar is zeker geen must dat kan ze op de manege ook, maar als wel zou kunnen is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Ik heb echter geen idee of zoiets gebruikelijk of redelijk is.
Heeft iemand hierin advies?

Chiaraa_

Re: Gratis weide voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 06:51

Is er bij jou in de buurt geen oude manegepony?
bij ons geven ze ze gratis weg als ie op pensioen mag.
Is misschien een ideetje?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 06:56

waarom begin je niet met een shetlander?
Als je een pony voor je dochter koopt kan je die ook niet in zijn eentje zetten en heb je gelijk een vriendje!
Een shet kost niet veel daar kan je er 2 van nemen en er altijd weer eentje van verkopen als het niks word.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:01

alison_belle dit is veels te makkelijk gedacht. je kan er niet zo maar wat kopen en weer verkopen als het niet bevalt!

Rachelleke: ik denk dat het een redelijk idee is er is vast wel iemand die dat zou willen die bijvoorbeeld even krap bij kas zit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:06

hallo
ik zat even mee te lezen en denk dat het een heel goed idee van je is om eerst een "proef paardje" te nemen voor je echt zelf eraan begint.

het lijkt mij niet zo moeilijk om een pony te vinden om bij jullie te zetten, anders eventueel samen met de eigenaar de verzorging doen kan natuurlijk ook.
maar als je vol-pension bied dan ben je toch "verplicht" om een groot gedeelte van de verzorging op je te nemen, en kan je gelijk je dochter laten deelnemen aan dit gedeelte van een pony hebben.

sowieso lopen er in Nederland zoveel paarden en ponies rond die niet dagelijks aandacht krijgen van hun eigenaar.
noem me ouderwets of control freak, maar ik ga elke dag naar mijn paard ookal staat hij vol-pension en kom ik soms alleen maar om een appel te geven en even te kroelen.

mijn motto is: ik heb voor hem gekozen dus ben ik degene die de verantwoording voor zijn gezondheid op me neem en dus elke dag hem in ieder geval even check.
maar de meningen zijn daar erg over verdeelt heb ik inmiddels op meerdere stallen al meegemaakt.

suc6 met het vinden van de juiste oplossing!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:07

alison_belle schreef:
waarom begin je niet met een shetlander?
Als je een pony voor je dochter koopt kan je die ook niet in zijn eentje zetten en heb je gelijk een vriendje!
Een shet kost niet veel daar kan je er 2 van nemen en er altijd weer eentje van verkopen als het niks word.

Kan... Maar lijkt mij niet ideaal. Kindje hecht zich toch altijd aan een dier.

Ik vind een oude manege-pony een goed te huis bieden, een enorm mooie oplossing.

Succes :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:13

Ik heb weleens gehoord dat manege's in Zeeland hun pony's in de winter, als het niet het seizoen is voor strandritten in bruikleen uitlenen aan particulieren. Misschien dat je zo een pony een seizoen op proef kan nemen, al heb je dan natuurlijk wel meteen het moeilijkste seizoen als het aankomt op doorzettingsvermogen om de pony in weer en wind te verzorgen.
Verder lijkt me een oude pony opvangen ook een heel goed idee. Als je dochter blijft paardrijden moet er over een tijdje als ze uit de pony's is gegroeid waarschijnlijk iets groters komen. Dan zou je de oude pony nog mooi als gezelschap kunnen gebruiken.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 07:14

Mister01 schreef:
hallo
ik zat even mee te lezen en denk dat het een heel goed idee van je is om eerst een "proef paardje" te nemen voor je echt zelf eraan begint.

het lijkt mij niet zo moeilijk om een pony te vinden om bij jullie te zetten, anders eventueel samen met de eigenaar de verzorging doen kan natuurlijk ook.
maar als je vol-pension bied dan ben je toch "verplicht" om een groot gedeelte van de verzorging op je te nemen, en kan je gelijk je dochter laten deelnemen aan dit gedeelte van een pony hebben.

sowieso lopen er in Nederland zoveel paarden en ponies rond die niet dagelijks aandacht krijgen van hun eigenaar.
noem me ouderwets of control freak, maar ik ga elke dag naar mijn paard ookal staat hij vol-pension en kom ik soms alleen maar om een appel te geven en even te kroelen.

mijn motto is: ik heb voor hem gekozen dus ben ik degene die de verantwoording voor zijn gezondheid op me neem en dus elke dag hem in ieder geval even check.
maar de meningen zijn daar erg over verdeelt heb ik inmiddels op meerdere stallen al meegemaakt.

suc6 met het vinden van de juiste oplossing!!

bedankt voor je reactie.
Uiteraard besef ik dat wanneer ik iemand hier zijn pony(s) laat plaatsen dat ik daartegen verplichtingen heb.
Het is ook niet zo dat als mijn dochter er niet voor zou zorgen, de pony meteen weg zou moeten, ik zal dan zeker zelf de verzorging op me nemen. Alleen komt er dan nadat de pony om welke reden dan ook weg is (je ziet ik denk zelf aan een oudere pony) geen pony voor haar worden gekocht.
Ik wil mijn dochter inderdaad leren dat een pony voor elke dag is, en niet alleen als je zin hebt. Een "eigen" pony is wat ze wil, en daar zal ze simpelweg voor moeten werken.
Overigens... Ik woon in Belgie.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 07:18

Fleurtje100 schreef:
Ik heb weleens gehoord dat manege's in Zeeland hun pony's in de winter, als het niet het seizoen is voor strandritten in bruikleen uitlenen aan particulieren. Misschien dat je zo een pony een seizoen op proef kan nemen, al heb je dan natuurlijk wel meteen het moeilijkste seizoen als het aankomt op doorzettingsvermogen om de pony in weer en wind te verzorgen.
Verder lijkt me een oude pony opvangen ook een heel goed idee. Als je dochter blijft paardrijden moet er over een tijdje als ze uit de pony's is gegroeid waarschijnlijk iets groters komen. Dan zou je de oude pony nog mooi als gezelschap kunnen gebruiken.

Bedankt voor je reactie.
Een oude manege pony lijkt inderdaad een goed idee te zijn (ook de anderen die dat adviseerden bedankt)
Persoonlijk zou ik het liefst 2 pony's hebben. Ten eerste omdat ik vind dat pony's niet alleen horen te staan, en ten tweede omdat ze een al even paardengek vriendinnetje heeft wat hier bijna woont, zo vaak is ze hier, maar ook omdat ik denk dat ze elkaar zullen motiveren om de verzorging aan te pakken.
Ik ga in manege's hier eens rond bellen om te kijken of daar mogelijkheden zijn.
Vaak heb je dan in ieder geval super brave pony's we willen geen ongelukken.
Oh en voor iemand me erop gaat wijzen... Ja :-) Natuurlijk besef ik dat je aan oudere pony's makkelijker dierenarts kosten hebt:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:20

Ook hier zit een huifkarbedrijf dat in de winter zijn fjorden naar particulieren doet en zo ken ik er meer.
Zit er niet zo iets bij jullie in de buurt?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:19

Mag ik vragen waar in Belgie? ik ben nl. ook van Belgie..

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 08:20

cupcake_x schreef:

Gemeente scherpenheuvel
Om precies te zijn Testelt

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:24

een oude manege pony zou ideaal zijn voor je dochter wel leuk hoor dat er helmaal gek van is hoe oud is ze

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:27

Rachelleke schreef:
cupcake_x schreef:

Gemeente scherpenheuvel
Om precies te zijn Testelt

aah ok,
heb ik familie wonen( mijn tante heeft daar een zaak:))
Als je wilt, geef ik je manege's door? moest je ze nog niet weten..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:02

Het onderwerp van dit topic heeft niet echt met weide en onderhoud te maken, ik verplaats dit topic.

VSW-->TAO

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:05

Ok sorry voor de verkeerde plaatsing.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 07:51

Inmiddels heb ik al een aantal maneges bezocht, maar de meesten geven (logisch) voorkeur aan plaatsingen bij eigen leden.
De manege waar mijn dochter rijd, heeft in de nabije toekomst geen mogelijkheden.
Dat word dus toch verder zoeken dan.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 07:55

Rachelleke schreef:
Inmiddels heb ik al een aantal maneges bezocht, maar de meesten geven (logisch) voorkeur aan plaatsingen bij eigen leden.
De manege waar mijn dochter rijd, heeft in de nabije toekomst geen mogelijkheden.
Dat word dus toch verder zoeken dan.

Wat jammer.
op kapaza staat mss een oude pony dat gratis wegmag? of voor een laag prijsje?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:20

misschien kan je ook eens een advertentie ophangen bij een paar maneges bij jou in de buurt.
op maneges komen altijd veel mensen, en misschien kom je via die weg wel in contact met iemand die een plakje zoekt voor zijn/haar pony.

suc6!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:23

of plaats zelf eens een advertentie

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:26

ik zou geen oude pony nemen, je zegt zelf dat je haar niet meteen een eigen pony wil geven. Als je dat dan toch wilt doen, koop dan en pony waar ze wat aan "heeft". Dan houdt het dus in, dat je óf een pony van een ander daar moet hebben staan, óf een leen/leasepony moet nemen.
Zet anders eens een advertentie, er zijn zat mensen die tijdelijk een plek zoeken.
Een shet is vast niet zo moeilijk om te krijgen, zit er geen handelaar bij je in de buurt die iets heeft lopen wat nog wel een tijdje mag blijven lopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:25

Vergeet niet dat oudere ponies en 'gratis' ponies vaak een probleem hebbenwaar vaak ook dierenartskosten bij komen.
Misschien is het een idee om je wei als pensionplaats aan te bieden.
De eigenaar houdt dan gewoon toezicht op zijn eigen dier en je dochter kan zoveel mogelijk het werk doen met als 'betaling' af en toe wat rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:20

Ik zou in jouw geval gewoon een advertentie zetten , er zullen best wel mensen zijn die hun pony / ponies tijdelijk niet goed kunnen verzorgen en dan in bruikleen willen geven. Ook zie je wel dat mensen voor zichzelf bvb. een groter paard willen of om een andere reden hun pony weg willen doen , en dan iemand zoeken die het beestje over wil nemen qua verzorging en rijden en alles , maar ze blijven zelf de eigenaar omdat ze niet willen dat het beestje in de handel terechtkomt.

Ze zoeken dan een fijn plekje ervoor. Dan heeft de eigenaar er geen omkijker naar , de ponies zijn onder dak en jullie hebben gratis 2 ponies , alleen tegen de onderhoudskosten.

Moet je natuurlijk wel goede afspraken maken over eventuele dierenartskosten enzo :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:22

Die manege in Zeeland heeft nog een paar kleine pony's over, die doen ze ook naar niet-leden en waar je woont maakt niet uit.

www.ponyhof.nl daar staan mailadres en telefoonnummer op. Zijn hele aardig mensen, succes ermee!

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 22:11

Bedankt !
Ik heb ze een mail gestuurd, nu maar duimen :-)
@dubbeldun, ook daar heb ik aan gedacht ;-) Maar je hebt nooit een garantie qua dierenarts kosten. Een jonge pony kan ook makkelijk een blessure of ziekte oplopen. Dan nog prefereer ik dat risico, en de kosten die dat met zich mee brengt. Ik vind gewoon dat er al teveel mensen zijn die te licht over het houden van dieren denken, en dat wil ik mijn dochter niet bijbrengen.