uit de wei halen moeilijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

uit de wei halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:42

halloo bokkers!!

uit de wei halen moeilijk?? wel dus!! als mijn paard mij ziet aankomen komt hij even naar me toe maar als hij 5 meter bij mij vanaf is loopt hij weg! ik ben begonnen om net zolang achter hem aan te lopen tot hij het opgeeft maar het werkt niet echt!

hebben jullie tips?

xx

Palmera

Re: uit de wei halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:44

Hier zijn zoveel topics over... Oefenen, niet iedere keer je paard uit de wei halen om hem aan de arbeid te zetten, ook eens gewoon knuffelen, het moet leuk blijven. Eventueel halster omlaten(ben ik zelf geen fan van), de weide verkleinen enzovoorts.
Voor uitgebreide informatie even 1 van de vele topics openen

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:47

Niet naar je paard kijken, kijk naar de grond.
Ga eens even ergens zitten wachten tot hij komt. een paard is van nature heel nieuwschierig.
Denk eens waarom hij gaat lopen. Als je hem na het vangen telkens gaat rijden heeft hij op de duur zoiets van he zeg die gaat weer rijden daar heb ik vandaag geen zin in, vang hem eens en borstel hem, zet hem daarna terug of ga even het erf rond en zet hem terug dat hij wanneer je hem kom vangen denkt van "ha ze iser" wat gaan we vandaag doen.

Veel succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:14

Niet recht op hem af lopen, paarden vinden zoiets bedreigend. Het zijn prooidieren. Als je naast de wei gaat zitten kun je ook zien hoe paarden onderling dat doen: ze lopen een beetje in een bochtje naar elkaar toe. Mijn paard en ik doen dat ook. Mijn paard weet dat we meestal iets leuks gaan doen wanneer ik de wei betreed (buikje kriebelen is favoriet maar rijden is bijna altijd ook leuk, en grondwerk natuurlijk ook. Enkel de tandarts en, wanneer hij erg vast zit, de fysio zijn niet zo heel leuk) Wanneer ik de wei in loop loop ik altijd naar een punt dat een paar meter naast mijn paard zijn schouder is. En de laatste meters komt hij mij tegemoet, dan lopen we dus schuin op elkaar af. Maar toen ik hem net had heb ik ook weleens een kwartier achter hem aan gelopen hoor. Het is gewoon een kwestie van geduld, niet boos worden, snappen hoe een paard reageert en vooral: rustig het halster omdoen en even aaien omdat hij zich zo netjes heeft laten vangen.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:51

Hoi hoi,

Je moet nooit achter je paard aan gaan rennen of lopen (met een spel wel natuurlijk, maar niet met jouw vraag ;) ). Het is een vluchtdier en zal dit dus als bedreiging doen overkomen.
Blijf liever staan waar je sta en loop dan kriskras door de wei heen, dus niet direct naar hem toe. Wel ga je steeds meer zijn richting op, maar nog steeds niet direct naar hem. Op het eind zul je zien dat je naast hem sta en hem kan pakken. Op den duur, als je volhoudt en dus geduld heb, zul je zien dat je direct naar hem toe kan lopen.
En inderdaad, zoals hierboven al is omschreven, niet altijd hem uit de wei halen. Ga gewoon is naar hem toe, aai hem, geef hem knuffels en iets lekkers. Zo legt hij de link niet altijd met baasje=wei uit.

Veel succes!

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:41

super bedankt voor jullie tips!! ik ga ze zeker gebruiken. inderdaad. meestal als ik hem uit de wei haal ga ik rijden! ik zal meer gewoon een keer borstelen of knuffelen!!

x

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:21

Geef je ook wat lekkers als beloning als ie bij je komt?

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:51

Mijn tinker bleef bijna altijd netjes stilstaan (maar meneer was nogal lui dus op jou afkomen was geen optie), alleen soms had hij een enkele keer dan had hij geen zin, en liet hij zich niet pakken. Wat ik dan altijd deed is op een ander paardje in de wei aflopen en die gaan aaien, knuffelen en 'zijn' snoepje geven. Dan kwam hij meestal toch heel snel zijn aandacht en snoepje opeisen :P (hield natuurlijk altijd een snoepje in mijn zak voor hem)

ps. snoepje gebruikte ik alleen als hij niet gepakt wilde worden, normaal krijgt hij hem dus of in de wei, maar anders pas na het rijden, longeren etc.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 15:44

willyr schreef:
Geef je ook wat lekkers als beloning als ie bij je komt?

nee meestal niet.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:57

ik heb dit probleem met mijn merrie gehad, ik kreeg de tip om naast haar te blijven lopen, zo'n beetje op schouderhoogte. De eerste keer heeft het een uur geduurd, maar toen bleef ze staan en kon ik haar zonder problemen het halster om doen. Heb haar toen helemaal de hemel in geprezen en beloond. Even uit de wei gehaald, gepoetst, wat lekkers gegeven en geknuffeld en weer terug gezet. Dag 2 duurde het een kwartier en weer het ik hetzelfde gedaan als de dag ervoor. Dag 3 was het 10 minuten en dag 4 stond ze na enkele minuten al stil.
Tegenwoordig blijft ze meestal staan als ik de wei in kom, een enkele keer is ze zelfs naar me toe gekomen. Maar er zijn ook dagen dat ze besluit om toch weer even weg te lopen. Ik blijf dan rustig en zeg meestal iets als: "ow is het wegloopdag vandaag" en dat op vriendelijke toon en ik ga dan toch weer meelopen. Nou dan stopt ze na een minuut of 2 wel en kan ik weer alles met haar doen.
Ik kan je dus eigenlijk maar 1 advies geven en dat is heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel geduld in het begin.

Succes ermee

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:41

Ik hou er niet van om het paard met een snoepje te belonen, Als mijn paard naar mij toe komt dan kriebel ik hem even lekker voordat ik het halster om doe. En ik ga ook regelmatig even de wei in om zo te knuffelen zonder dat ik hem mee neem ( ik neem dan wel altijd een halster mee zodat hij niet het halster gaat linken aan mee of niet mee)

iliasvanhoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:38

ik doe het altijd met wat eten of een stukje wortel
zo kan ik hem zelfs vanuit de wei naar zijn stal brengen ca 200 meter zonder halster enz
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-08-10 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:13

super bedankt voor de tips. ik heb al een paar uitgeprobeert en het werkt erg goed!

x

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:29

Halstertouw of waar je hem mee neemt, neem aan een touwtje.. Niet laten zien, neem eens een paar borstels mee en vertroel hem even in de wei, vervolgens beloon je hem als hij braaf is geweest en neem je hem mee voor het echte werk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:10

Ik las pas de tip om de rollen om te draaien. Jij bepaalt wat het paard doet, niet hij. Drijf (niet jagen) het paard juist voor je uit. Je hoeft je halster ook niet achter je rug te houden. Uiteindelijk zal hij het zat worden en naar je toekomen. De eerste keren moet je hier misschien wel wat tijd voor uittrekken.