op zoek naar een geschikte trailer voor shire

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarita

op zoek naar een geschikte trailer voor shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:34

Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een geschikte trailer om mijn shire in te vervoeren.
Er zijn alleen zoveel merken met verschillende types, dat ik hier eens naar de ervaringen wil informeren.

Het merk maakt mij op zich niet zo veel uit. Mag een 1,5 paards zijn, maar kom waarschijnlijk toch op een 2paards uit ivm mijn eisen.
Ik loop dus tegen de maten van de trailers aan, waardoor ik volgens mij al gauw op een XL-type uit kom.

Mijn shire weegt ongeveer 900 kg en is ongeveer 182 cm hoog.
De hoogte moet dus voldoende zijn (min 230 naar mijn idee), het laadvermogen moet voldoende zijn en ook moet ik goed letten op de maat tussen de borst en bilstangen.
Hij heeft in een Hotra Eforce gestaan en die heeft tussen de stangen zo'n 190 - 195 cm en dat past.
De auto mag 1800 kg trekken, maar das niet echt een probleem waar ik tegenaan loop.

Verder mag het nieuw en 2e-hands zijn. Ik heb alleen helaas geen geldboompje in de tuin staan en dus is de prijs ook wel belangrijk. Ik wil eigenlijk niet meer dan € 6000 uitgeven.

Is er iemand die mij op weg kan helpen met wat goede tips aan merken en types?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:41

Als de hoogte en lengte groot genoeg is, kan je een tweepaardstrailer nemen en het tussenschot eruit halen. laadvermogen is dan geen probleem.Je kan dan zo een paar extra stangen laten maken die de gehele breedte zijn aan de voor en achterkant. Heb ik ook laten doen en dan vervoer ik zo mijn merrie met veulen.
Een vriend van mij heeft een ifor williams en heeft twee belsen die samen erin passen. http://www.iforwilliams.be/_ln/paardgamma2008.php

Ik heb zelf een henra amazone de hoogte vanbinnen is ongeveer 2.30m en de lengte van de voorboom tot achterboom is maximaal 1.95m.

Sarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:47

thanx tjady das inderdaad een optie. Maar heeft meneer dan niet heel erg veel ruimte om lekker om te draaien?
De ifor heb ik inderdaad ook gezien. Moet dan wel de grootste zijn. Maar daar heb ik weer wat slechte verhalen over gehoord met al het 'plastic'. Hij schijnt niet zo best te zijn en allerlei 'schimmelproblemen' te vertonen.
Zo is er ook overal weer wat en weet je op een gegeven moment niet meer wat nou wel/niet goed is.... zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:47

Idd de Ifor Williams HB 510 (tegenwoordig is dat geloof ik de HB 511) :j
Weegt zelf zo'n 900 kg en heeft nog eens 1900 kg laadvermogen, is extra hoog en breed en heeft verstelbare voor en achterstangen.
Ik heb er een Korando voor staan die 3500 kg mag trekken.

cissy

Re: op zoek naar een geschikte trailer voor shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:51

Hou er wel rekening mee dat een grotere trailer ook een hogere kogeldruk gaat geven. Bij 2 paards moet je al gauw denken aan 100 kg kogeldruk, kan je auto dat ook aan?

Sarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:59

Pfff ik weet niet precies hoe dat werkt met de kogeldruk. Das meer mijn vriend zijn pakkie aan.
We hebben een VW Passat 2.0 TDI uit 2005.... Die mag 1800 kg trekken...

Mootje

Re: op zoek naar een geschikte trailer voor shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:04

Passat heeft geen kogeldruk van 100kg :n
230 binnenhoogte vind ik ook wat mager. Ik heb 232cm als binnenhoogte voor een paard van 1.75 en dit gaat 'net'. Waarschijnlijk red jij het niet met de standaard lengtemaat van trailers. Ik heb een Blomert Singapore en dat gaat net qua lengte tussen de voor- en achterstang (op het achterste gaatje).

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:10

Wat betreft dat hij teveel ruimte zou hebben, daar zou ik mij niet zo druk overmaken. Mijn merrie staat dan ook over de gehele breedte en het veulen er los in( dan wel een veulenrek achter op).
Sommige paarden vinden het zelf prettiger als ze meer ruimte hebben.
Mijn zus heeft een merrie alleen zo vervoerd wordt, staat het schot erin, dan voelt ze zich teveel opgesloten.
Jammer dat je te ver weg woont, anders kon je even passen en een rondje proef rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:32

als die passat geen 100 kg kogeldruk heeft mag je eigenlijk niet met een 2 paards erachter rijden, het zal best gaan maar als er wat gebeurt dan kan je verzekering wel eens heel erg moeilijk gaan doen omdat de combi auto/trailer niet klopt en dan kun je zelf de evt schade gaan betalen. Iets om dus wel rekening mee te houden als je een nieuwe trailer gaat kopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:53

Sarita schreef:
Verder mag het nieuw en 2e-hands zijn. Ik heb alleen helaas geen geldboompje in de tuin staan en dus is de prijs ook wel belangrijk. Ik wil eigenlijk niet meer dan € 6000 uitgeven.

Is er iemand die mij op weg kan helpen met wat goede tips aan merken en types?

Voor dat geld zul je waarschijnlijk wel een nieuwe 1,5 paards Weijer kunnen kopen met 2000kg op kenteken.
Evenmin als andere trailerbouwers dat doen, zal ook Weijer geen tig verschillende assen hebben, maar gewoon één type gebruiken voor alle trailers (1000kg of 1200kg asdruk) en daarmee in theorie zelfs een 1,5paards kunnen leveren met 2400kg TMM.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:13

Ik heb mijn trailer te koop staan. Heeft altijd een grote fries van 1.80 in gestaan en die had echt ruimte genoeg. Net voorzien van nieuwe wanden en een nieuwe vloer en bandjes. En voor de helft van je budget..

Sarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:30

We hebben inmiddels wel wat op het oog. Gaat om een Humbaur Single. Maten zijn 315 x 135 x 228 cm.
Paard mag erin en auto mag het trekken.
Nieuwprijs ongeveer 4.350,-
Leek ons wel een goeie optie. Iemand bekend met deze trailer??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:44

Sarita schreef:
We hebben inmiddels wel wat op het oog. Gaat om een Humbaur Single. Maten zijn 315 x 135 x 228 cm.
Paard mag erin en auto mag het trekken.
Nieuwprijs ongeveer 4.350,-
Leek ons wel een goeie optie. Iemand bekend met deze trailer??

Even de zoekfunktie gebruiken, dit type is meerdermalen besproken op bokt.
Wanneer het verder niet uitmaakt (rijbewijs) laat dan een hoog laadvermogen registreren. zoals ik al eerder schreef zal het ook bij deze nieuwe trailer geen enkel probleem zijn om een TMM van 2000kg te laten registreren. Dan kom je nooit in de problemen met je toegestane laadvermogen met deze grotere paarden.