Paard wedstrijdmoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Paard wedstrijdmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:52

Sinds een paar wedstrijden merk ik dat mijn 5jarige ruin een soort van wedstrijdmoe lijkt te zijn.
Hij is niet meer voorwaarts, tegen de hand en voelt gewoon niet prettig.
Het is niet zo dat hij verschrikkelijk loopt, want we zitten eigenlijk altijd in de prijzen, maar hij is niet in
zijn hum.
We rijden nu in de klasse L1. Hij pakt alles erg snel op.

Ik probeer veel af te wisselen qua training: longeren, rijden, rust, losspringen, springen onder de man etc.
Hij staat op dit moment 24/7 buiten met zijn collega-paarden.

Veel wedstrijden rijd ik niet, max. 1 tot 2x per maand. Ik ga niet ver weg en kan tegenwoordig mijn wedstrijdstress
goed de baas.

Tot eind augustus heb ik me nog ingeschreven voor een paar wedstrijden en dan denk ik dat ik het best een wedstrijdstop
in kan lassen?
Mijn planning is om deze winter wat meer te gaan springen (les) en niet te starten tot december of januari.
In mijn dressuurtraining wil ik wel gewoon verder oefenen met de onderdelen die tot en met M1 gaan.
Dan in januari 2011 weer gaan starten (niet te veel natuurlijk).

Wat doen jullie met paarden die wedstrijdmoe (lijken te) zijn?

Zooist

Re: Paard wedstrijdmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:04

Ik heb nog nooit een moe wedstrijdpaard gehad terwijl ik toch erg intensief wedstrijden rij.

Misschien moet je eens een ander trainigsschema proberen in combinatie met een goed voedermanagement.

Wat vind je instructie ervan?
Die kent jullie namelijk....

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:10

Ik heb er kortgeleden ook mee te maken gehad. (of iig, we hebben het hierop geschroven)

Pony binnen 3 maanden van eind L1 naar M1 gereden en veel getraint en vaak op concourws geweest.

Na een poosje niet meer voorwaarts in de proef etc. Nu eerst 2 weken helemaal rust gegeven, weer opgepakt 2 weken en dan door a.s. vakantie weer 2 weken rust. Daarna weer beginnen met trainen en dan september weer starten (laatste keer was in juni).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:21

Ik las standaard in de zomer 1,5 maand een wedstrijdstop in, afgelopen winter vanwege het weer ook gedaan.
Ik rijd ook gemiddeld maximaal 2 keer per maand wedstrijden, maar dan nog merk ik dat het voor zowel mij als mijn paard prettig is een stop in te lassen.
Ik train dan wel gewoon verder hoor, maar even geen wedstrijden, geen stress van het moeten etc. Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen mij voor gek verklaarden door dat op deze manier te doen, maar zij komen zichzelf uiteindelijk tegen met meer protest etc. Ik heb daar geen last van!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:14

Ik rust zelf ook altijd wedstrijdpauzes in om de zoveel tijd,even 2 maanden niet op concours en lekker rustig doortrainen.Zeker voor een 5jarige die toch nog niet helemaal uitgegroeit is lijkt het me heel goed!

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:02

goed dat je dit heb neergezet kan ik ff meelezen wil ook intensief wedstrijden gaan rijden met mijn nieuwe paard als we voldoende getraint hebben!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 09:25

Zó intensief rijd ik nu ook weer niet. Ik rijd max. 2 wedstrijden per maand, vaak minder.
Alleen merk ik dat hij nu geen plezier meer heeft in het van huis gaan.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:29

Wij hebben mijn 5 jarige ook een maand rust gegeven, heb er toen ook helemaal niet op gereden. :) Is die lekker van opgeknapt :j

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 09:33

Van niet rijden wordt het niet beter. Hij doet het 't best als hij lekker aan de gang gehouden wordt, dwz veelzijdige training.

Van de week heb ik eens zonder zadel gereden en gister bijv. balkjes gelopen. Ik merk dat hij dat superleuk vindt, hij trekt heel erg naar de balkjes toe.

Over het voedermanagement, daar valt niet veel aan te veranderen: ik heb mijn paarden nu eenmaal het liefst ALTIJD buiten. In de zomer staan ze sowieso 24/7 buiten met mogelijkheid tot naar binnen te gaan en in de winter, ongeacht het weer gaan ze van 8 tot 17u buiten.
Alleen in de winter voer ik wortelen en vipagraan bij, in de zomer krijgt hij onbeperkt gras en een handje vipagraan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:41

Ik zou eens proberen na te gaan wat je anders doet op de wedstrijden dan thuis. Als je zo weinig wedstrijden rijdt zoals jij, kan ik me niet voorstellen dat je paard "wedstrijdmoe" is en daarom niet voorwaarts is in de proef. Hou je misschien je paard meer tegen in de ring zodat hij minder voorwaarts kan, of ga je extra netjes zitten en vergeet je te drijven of een combinatie van die twee. Ik denk dat je het eerder daar moet zoeken. En o ja, beloon hem veel op wedstrijd, laat hem na de proef eens lekker grazen op het terrein aan het halster etc. Maak er iets leuks van voor hem. Succes!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:23

Ik denk dat hij gezien zijn jonge leeftijd best een beetje "moe" kan zijn. Het is mooi dat het zo goed gaat maar t blijft een jong paard. Ik zou even een maandje of 2 geen wedstrijden rijden, lekker buiten rijden, dat houdt ze fris en als je zegt dat ie op balkjes afgaat eens een klein sprongetje maken. Gewoon ff lol met je knol. Mijn pony heeft ook eens 6 weken volledig vrij gehad (daar reed ik overigens geen wedstrijden mee maar die leek ook geen plezier te hebben) en is daar erg van opgeknapt, na die 6 weken reden we een stuk lekkerder. Succes!

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:25

Als je paard dus echt wedstrijd moe is, dan zou ik hem een vakantie geven.. Zal die vast wel lekker vinden. Of ga een keertje in de bossen rijden, of op het strand. Gewoon alles relaxt, niet het gevoel hebben van we moeten nog die oefening kennen, of ik moet nog dit, en dat.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 31-07-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig cursief verwijderd.

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:28

Hoi,

Ik heb met mijn jonge paard ook altijd maar 1 keer per maand gestart, nog steeds trouwens, om de lol er voor beide in te houden. En ik probeer altijd dichtbij huis te starten, max 15 minuten op de trailer. Als mijn ruin er langer op staat is hij op wedstrijd altijd meer moe dan wanneer hij kort op de trailer heeft gestaan.

Groeten Femke

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:39

Heb je de mogelijkheid buiten te rijden? Of een leuk natuurgebied oid op trailer afstand?
Buitenritjes kunnen een zeer fijne afwisseling zijn. En daar kan een paard heel erg van opvrolijken.

Ik ben zelf heel veelzijdig bezig met mijn pony. We rijden spring-, dressuur- en SGWwedstrijden, maar rijden ook zeer regelmatig buiten.
Mijn pony heeft zowat altijd plezier in zijn werk. Dressuur in de bak vind hij het minst leuk, helaas voor hem doen we dat veel in week en dan merk je wel dat hij iets heeft van "pfff moet ik nou weer ...".
Als we dan weer op buitenrit gaan, kan hij zijn plezier bijna niet op, dan is hij voor de rest van de komende week weer helemaal blij en weer fijner te rijden.
Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou paardje ook helpt, maar bij mijn pony (en ook bij mijn vorige pony's trouwens) helpen buitenritjes geweldig voor het enthousiasme.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:19

Bij mijn paard ook,ik wil nog even toevoegen dat mijn paard echt tot z'n 7e heel erg moe werd van een wedstrijd.Gewoon van alle indrukken die ie moest verwerken,daarom deed ik hem ook om de paar maanden weer even rust geven.Eigenlijk doe ik het nog steeds zo,terwijl ie nu absoluut niet meer moe word van een wedstrijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:23

Zorgen voor voldoende afwisseling in je training. Niet alleen dressuren, maar ook eens balkjes of een sprongetje. Doe eens iets aan paniektraining, freestylen, longeren, en natuurlijk buitenritten. En geef hem ook geregeld een dag vrij.

Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:28

Ik rij op wedstrijden niet anders dan thuis. Dus elk weekend op wedstrijd is niet echt een extra belasting. Enige verschil is dat ze in de trailer moeten en voor sommige paarden is dit wel behoorlijk zwaar. Maar is een paard eraan gewend, dan valt dit reuze mee.
Afwisseling in de training is belangrijk. Mijn paard springt ook, en loopt voor de wagen. Nu is het wel zo dat de nadruk op dressuur ligt. Verder heeft m'n paard 2 dagen in de week vrij, soms zelfs 3.
Die van mij kan het ook wel op wedstrijden laten afweten hoor. Ze weten op een gegeven moment wat de bedoeling is en ik merk dat mijn merrie weet wat de voorlezer bedoelt. Wordt er X halthouden geroepen, dan is het wel een voorgekomen dat mijn paard direct stil ging staan. Of zodra ze galop horen in galop gaan. Maar dat heeft meer met de intelligentie van het paard te maken dan met wedstrijdmoe.
Verder is het voor mij lastig om me 6.5 minuut enorm te concentreren en alles netjes uit te voeren. Ik moet er altijd om denken dat ik me niet ga ergeren aan dat mislukte pasje, want dat doe ik thuis ook niet. En in een proef dan wel. Maar ga je je ergeren, dan gaat het volgende onderdeel ook de mist in.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 14:52

Buitenrijden kent die van mij niet, ik sta niet op een pensionstal, dus het is moeilijk om alleen naar buiten te gaan. Ik durf het ook niet aan om alleen naar buiten te gaan.
Vandaag ben ik voor het eerst naar springles gegaan en het is me súper bevallen. Volgende week gaan we weer.
Nu weet ik zeker dat hij genoeg heeft van wedstrijden, want om te trainen hoef ik niet met de trailer weg, alleen voor wedstrijd.
En nu wilde hij vanochtend niet de trailer op.... terwijl hij anders altijd zó de trailer opwandelt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:08

Waar woon je? Als je in de buurt woont, wil ik gerust met je mee op buitenrit. Ik heb een bomproef paard.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 16:06

Dank je voor het aanbod, tine10, maar we wonen ongeveer 250km bij elkaar vandaan. Maar voor de persoontjes die in de omgeving van 's-Hertogenbosch wonen, houd ik me aanbevolen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:52

Ja, das net wat te ver :D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:30

Oké, ik had me al (lang geleden) ingeschreven voor een aantal wedstrijden (zie openingspost). Nu zijn deze zondag en maandag. Dat zijn de laatste voor dat ik mijn stopje in wil lassen. Alleen zie ik het niet zitten om 2 dagen 2 proeven te rijden, gezien het feit dat mijn paard nu vanochtend niet eens de trailer op wilde lopen.
Als ik voor zondag afbel en maandag wel zou gaan, zou dat fair zijn? Wat zouden jullie doen?
Voor de WP hoef ik het niet te doen, áls ik al zou gaan, dan draait het me alleen om de strikken.

Shoot!

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:40

pieteritus schreef:
Dank je voor het aanbod, tine10, maar we wonen ongeveer 250km bij elkaar vandaan. Maar voor de persoontjes die in de omgeving van 's-Hertogenbosch wonen, houd ik me aanbevolen.

Ik woon aan zee, ook wat te ver voor 'even een ritje' lijkt me. Misschien hier op bokt even kijken: [EA-RVG] Rijmaatjes, vrijwilligers en grooms

Ik zou gewoon beide wedstrijden afmelden, als je paardje niet lekker in zijn vel zit, kan je hem beter even wat rust gunnen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:11

Na lang nadenken heb ik besloten om me af te melden voor beide wedstrijden (inmiddels al doorgegeven) en het secretariaat had er volledige begrip voor.
Dan toch een wedstrijdstop en me focussen op lol-met-je-knol.