Mogelijkheden van het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Mogelijkheden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 14:22

Het valt mij tegenwoordig steeds meer op. Veel jury's wil flitsende bewegingen zien i.p.v correctheid.
Ik heb een Fjord, die het niet in nature heeft om flitsend te bewegen, zoals de sportpaarden van tegenwoordig. Zijn middendraf is misschien niet flitsend, maar hij verruimt WEL, ik laat duidelijk verschil zien in de overgangen en toch krijg ik een 4 of een 5?
En laatst stond er op mijn protocol "Niet flitsend genoeg"?!

Mij werd er altijd verteld dat een jury kijkt wat een paard kan en wat de mogelijkheden zijn van het paard. Maar volgens mij doet bijna niemand dit meer? Het moet een en al flits zijn, kan je paard het niet, dan kom je elke keer net aan een winstpunt.
Zie je iemand die zo stijf als een plank op haar paard zit en alles met haar handen doet, maar haar paard beweegt geweldig, krijgt die gelijk in de 200 punten (komt wel eens vaker voor bij mij in de buurt).
Ik dacht altijd dat correctheid altijd voor ging op show?!

Hebben jullie dit ook wel eens opgemerkt? Dat een jury meestal alleen kijkt naar flits en show, i.p.v. wat je paard zou kunnen?!

Sim

Re: Mogelijkheden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:01

Ach, hier zijn al zoveel topics over. Zoekfunctie helpt je een eind verder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:02

In je onderschrift staat dat je M2 rijdt? Tja, dan vind ik het logisch dat ze echt een flitsende middendraf willen zien, als je fjord dit niet kan dan zul je op andere punten moeten compenseren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:37

Vorig jaar had ik een wedstrijd. Kennis moest toevallig schrijven.

Woorden van de jury: Ze rijdt keurig, heel netjes alleen... die pony zit aan zn top. Het is te gewoon, hierdoor loopt ze een winstpunt mis.

Dit was overigens ook in het M2.
In de voorgaande klasses behaalde ik regelmatig prijzen en winstpunten. In het M2 werd het een stuk lastiger, dan gaan ze dat beetje 'extra' vragen...
Kon vrijwel geen fouten meer maken, anders liep ik mn winstpunt mis. Had te weinig 'over' om te compenseren.

Ben gestopt op een stand van M2+8. We moesten er te hard voor trainen en pony was inmiddels ook al 21.
Heb toen nog lekker een paar B parcoursjes gesprongen voordat ik de overstap naar de paarden ging maken. ;)

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:45

Mijn pony zit nog lang niet aan zijn top, hij heeft nog veel meer in huis. Het is alleen zijn middendraf wat hem tegen zit, maar dat betekent niet gelijk dat ik moet gaan stoppen met wedstrijden.

Kijken jury's niet meer naar wat het paard kan en zóú kunnen? Is het echt alleen maar flits?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:18

Lezen graag... Ik zeg niet dat je moet stoppen met wedstrijden.

Ik zeg dat IK toen de keuze heb gemaakt te stoppen omdat we te hard moesten trainen en niet genoeg over hadden om te compenseren in de proef.

Bij jou is het anders, je zegt zelf; pony zit nog lang niet aan zn top. Je hebt genoeg punten over om te compenseren.
Vanaf het M2 willen ze graag meer flits zien, ze willen meer als 'gewoon'. En dat probeerde ik in mijn post te zeggen.
Echter, zolang je genoeg hebt om te compenseren hoeft het geen probleem te zijn dat de middendraf een lastig punt is.

Natuurlijk moeten ze kijken naar wat een paard kan en zou kunnen maar kun je een nette middendraf maar af doen met een 6 omdat het paard meer zou kunnen?

Sommige paarden hebben moeite met lengtebuiging. Moeten we dan ook gaan punten naar 'het paard' en niet meer naar de 'standaard'?

Het is lastig...

Edit:
Zie net dat de ;) een :) moest zijn.
Misschien vat je daarom het 'stoppen met wedstrijden' zo op? Iig dat bedoelde ik dus niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:43

Pip_Norman schreef:
Kijken jury's niet meer naar wat het paard kan en zóú kunnen? Is het echt alleen maar flits?

Het gaat niet om de flits, maar je moet de oefeningen wel correct uit kunnen voeren.
Bepaalde rassen hebben nu eenmaal geen talent voor verruimen. Dat zal je moeten accepteren als je met zo'n paard rijdt en niet de schuld bij de jury in de schoenen schuiven, dat is wel erg makkelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:59

Ook al flits je niet, maar rijdt je alleen een akelig keurige proef.
Maar dan wel alles akelig keurig, dus hoeken in, alle figuren precies op de letter,
goede aanleuning bla bla bla.
Dan rijdt ook jij winst, dus alles wat ie wel kan perfectioneren.

Overigens heb ik volgens mij in geen enkele Z proef ooit een voldoende gehad voor uitgestrekte draf, wat geheel terecht was.
Echter kon ook met winst thuis komen, netjes rijden, paard goed voor elkaar hebben
en zorgen dat je die onvoldoendes weg rijdt met iets wat ie wel kan!

Overigens ken ik 2 super strekkende fjorden, ben daar altijd jaloers op :+ .
Waarbij zelfs de voorbeentjes naar de oortjes gaan en de achter hand er echt onder komt en de hele blubs verruimd,
echter de heren zijn respectievelijk.. 20 en 24 ondertussen....
En uiteraard al tijdje met pensioen.
(Gunther en Leendert)

Motto is dus blijven oefenen, als je zelf zegt dat ie nog niet aan de top zit!
Als ie wel aan zijn top zit, nog geen punt, gewoon lekker samen gaan genieten en niets moeten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:04

Dat is wel de juiste manier om tekortkomingen te compenseren Sjolvir. Je moet handig worden in het netjes afwerken van je proef en verder foutloos rijden.
Bij een paard dat minder goed kan verruimen is het ook heel belangrijk dat je het wel probeert, duidelijk wegrijden en ook weer duidelijk terugrijden op de letter. Vaak zie je een combinatie wel iets vertrekken, maar het loopt dan langzaam terug en je ziet dan niet een duidelijk overgang van de verruiming terug naar de arbeids/verzamelde draf. Je moet je overgangen dus duidelijk markeren.
Dat is zo wel makkelijk gezegd, maar daar kan je thuis op trainen. :)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:19

ik zie in je onderschrift dat je m 2 rijd, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je het echt kan , en niet beetje verruimen !
En het blijft een jury sport,!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:24

Hierover zijn al meer topics geweest, welke je met de zoekfunctie kunt vinden. Ik zal deze op slot zetten.