Trailerverlichting heeft de hik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Trailerverlichting heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:12

Ik heb al een paar jaar dezelfde trailer, prima ding, geen problemen, heeft eerst achter mijn Feroza gehangen, daarna achter de Renault Scenic '02 van m'n pa, en nu achter zijn Scenic '07...
Met de eerste 2 auto's deed de verlichting het naar behoren.
Met de laatste niet.
Gewone (dim) verlichting werkt- totdat je je rem intrapt, dan gaat 'ie uit.
Knippers gaan beide aan als je richting aangeeft, alsof ik de alarmlichten inschakel.
Het lijkt erop dat de stekker aan de kant van de auto niet helemaal lekker is aangesloten. (wel raar, is een leasebak geweest, je zou zeggen dat daar niet aan gehobby't wordt) Maar die auto is dus van mijn pa, die er al niet dolgelukkig mee is dat ik de trailer ermee trek, en hij heeft al helemaal weinig trek om het ding een dag bij de garage te zetten om dit te laten fixen (kan de auto ivm zijn werk ook erg slecht missen hoor). Nu heb ik in t verleden ooit eens zo'n aanhangerstekker aangesloten dus ken het systeem met kleuren enzo. Kan ik de stekker van de trailer zonder gevaar aanpassen zodat ie normaal communiceert met de auto? Ik weet dat het omgekeerd werk is, maar scheelt mij bonje in de tent :Y) , en de trailer hangt toch nooit achter een andere auto.

Margreet

Re: Trailerverlichting heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:20

Klinkt eerder als een massa probleem... Daar kun je hele vreemde storingen van krijgen. (Richtingaanwijzer die mee doet met je ruitenwisser ofzo :+ ) Als dat het is, dan is het een kwestie van het massapunt vinden (succes ;) ) en goed schoonmaken.

Heb je 't al eens geprobeerd met een andere aanhanger of een fietsendrager ofzo? Dit om te bepalen of het probleem in de auto of in de trailer zit.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:38

Idd eerst even met een andere aanhanger proberen uit te zoek waar het probleem ligt.
Als het trailer licht het bij de andere auto's wel deed en nu niet is de kans toch aanwezig dat het aan de auto ligt, dan ben je er helaas niet met alleen de stekker aanpassen.

Heeft de trailer misschien lang stil gestaan? Kan ook zijn dat er vocht in de bedrading is gaan zitten, grote kans dat het volgende keer al beter gaat. Kleine kans hoor maar ik help het je hopen.

Succes ermee!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:43

Ik heb nog geen andere aanhanger getest met deze auto, ga ik eens proberen dit weekend. Wel de moeite waard.. Al weet ik haast wel zeker dat t in de auto zit. Klinkt logisch, massa, dat wordt zoeken! Heb het schema er nog eens bij gepakt en het kan logischerwijs niet komen door verkeerd aansluiten van de stekker zelf. (knippers: als deze verkeerd om zouden zitten deed de verkeerde t, niet allebei toch? of denk ik nou heel simpel..)

@Zodiacje: Trailer heeft niet lang stil gestaan, is ook niet oud ofzo. Staat wel altijd buiten, maar heb nu na 3 10-minuten-ritjes naar 't bos nog steeds hetzelfde probleem... Dus ben d'r bang voor, zal wel geen vocht zijn.

Nouja, zondag maar eens kijken of ik er wat wijzer uit kan worden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:53

Als ik je zo hoor zet ik in op een massa-probleem ergens. Daar kun je echt hele rare dingen van krijgen... Ik had laatst met m'n classic (auto) een koplamp die meeknipperde met m'n richtingaanwijzer, handig :+

Gewoon systematisch gaan zoeken. Eerst met een andere kar of fietsendrager ofzo bepalen waar het probleem zit (auto of trailer), dan alle contactpunten schoon maken (de trailer heeft niet lang stil gestaan, maar hoe vaak is de aansluiting op de auto niet gebruikt?), massapunten controleren, aan de gang met een multimeter en 't schema (meten is weten),...

Op moderne auto's zijn trekhaken vaak plug en play, maar als de stekker (of andersoortige aansluiting) waarmee 'ie op de kabelboom van de auto gaat niet helemaal fris is dan krijg je fraaie kerstverlichting.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:20

Ik had bij de vorige auto een pool los zitten.
Of nou ja, die was dus in de auto gedrukt als het ware.
Zo kreeg ik dus ook hele rare dingen.

Wist ik niet, dus pa die ging 'm doormeten en toen kwamen we er achter.
Zo'n metertje is een monsterachtig ding, heb je vaak in no-time door wat er aan de hand is.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:24

*pling!*
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Die trekhaak was hagelnieuw toen ik de trailer er voor t eerst aankoppelde, zat nog geen slijt of roestplekje op de kogel. Idd dikke kans dat ze dat ding helemaal nooit gebruikt hebben. Nah, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

Multimeter heb ik nog wel ergens liggen, van toen ik de autoradio moest inbouwen in de Ferooz (leuk, spaghetti van gekleurde draadjes waarbij de kleuren niet klopten met de functies, en geen stekker...), straks wordt ik nog echt technisch ook.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:34

Dan zou ik inderdaad eerst de aansluitingen van die trekhaak maar eens nalopen ;)
Onder de kofferbakvloer of ergens bij een achterlicht waarschijnlijk.

Laat je even weten wat je gevonden hebt?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:29

Zal ik doen!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:04

denk er wel aan dat de autobekabeling tegenwoordig veelal digitaal is. veel verder dan de aansluitdoos hoef je niet te gaan zoeken of meten want daar kun je toch niks mee. vroeger was het makkelijk: draad volgen, dan kwam je vanzelf tegen waar ie voor diende en of ie kapot was

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:00

frankiej schreef:
denk er wel aan dat de autobekabeling tegenwoordig veelal digitaal is. veel verder dan de aansluitdoos hoef je niet te gaan zoeken of meten want daar kun je toch niks mee. vroeger was het makkelijk: draad volgen, dan kwam je vanzelf tegen waar ie voor diende en of ie kapot was

Nou dat werkt nog steeds zo, al is het iets minder simpel dan vroeger door alle elektrische zooi die in elke hoek en kant wordt weggefrot.
Die can-bus waar zo graag mee geschermd wordt, die stelt in de praktijk een stuk minder voor dan de profi-bus in de eerste de beste produktielijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:06

Hmmm, ik had het laatst ook met mijn auto, die altijd al voor dezelfde tailer staat.

Heb flink staan vloeken op de combinatie.
Pootje 3 was boosdoener :+.
Komt er eerst een kennis met het blije verhaal dat ik die moest doorverbinden met de - van de accu.
Ja heel grappig. Zal vast werken, maar vond dat niet de meest praktische oplossing.

Hoop dat hij het nu braaf blijft doen.

Mag ik het merkje van die profi bus?? Ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:36

Sjolvir schreef:
Mag ik het merkje van die profi bus?? Ikke?

Siemens, Modulex, Phoenix, ABB, schneider; om even voor de vuist weg een handvol leveranciers te noemen die spullen leveren welke Profi-bus ondersteunen.

Sjolvir schreef:
Hmmm, ik had het laatst ook met mijn auto, die altijd al voor dezelfde tailer staat.

Heb flink staan vloeken op de combinatie.
Pootje 3 was boosdoener :+.
Komt er eerst een kennis met het blije verhaal dat ik die moest doorverbinden met de - van de accu.
Ja heel grappig. Zal vast werken, maar vond dat niet de meest praktische oplossing.

Hoop dat hij het nu braaf blijft doen.

Heeft niet zoveel zin. je kunt beter gewoon de storing verhelpen, dat moet uiteindelijk toch :D
wanneer jij het correct gemaakt hebt, zal ie het keurig blijven doen, ben ik helemaal niet bang voor.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:07

Dit klinkt idd als een massa(=pootje 3) proleem. Je kun ook de pennetjes in de stekker en contactdoos waar een gleufje in zit met een schroevendraaiertje iets uitbuigen, voorzichtg ze kunnen afbreken, zodat ze iets steviger in elkaar schuiven.Het kan ook heel goed zijn dat het gewoon mis zit in de contactdoos van de auto door corrosie . Verleden jaar nog een totaal verotte contactdoos van een auto van pas 1 jaar oud vervangen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:40

Wat heb je gevonden? :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:52

Nog niks. schoonmaken had geen effect, er zit geen corrosie of andere meuk op de pinnetjes, en tijd om de hele boel binnenstebuiten te keren of ermee naar de garage te gaan heb ik nog niet gehad. Dit weekend poging 2 :Y)