ruzie met de vliegenkap omdoen. waarom? en hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renate85

ruzie met de vliegenkap omdoen. waarom? en hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:08

Mijn tinkermerrie kwam altijd lief naar me toe als ik de weide in kwam.
Maar sinds we een vliegenkap moeten gebruiken, vertikt ze het.
Zodra mevrouw ziet dat ik dat ding in mijn handen heb, draait ze zich om en gaat lekker aan de wandel. :wave:
Dus nu neem ik alleen een touwtje mee zodat ik die om haar nek kan doen, en dan bij het hek de kap om kan doen.
Dat heeft ze dus ook al door. Dus als het vrouwtje met een touwtje komt (ookal is die verstopt) is ze pleitos _-:(

De tips die ik heb gekregen:

Zorgen dat je haar voor bent.
Dus als ik de wei in kom en ik zie dat ze weg wil draaien, moet ik zelf de andere kant op lopen.
Nou, nee dus }:0 mevrouw loopt weg en gaat lekker staan vreten.
Terwijl het de bedoeling is dat ze zoiets heeft van .... huh?? dit hoort niet :?

Andere tip:...
Het andere paard aandacht/snoepjes geven dan komt ze vanzelf.
Uhhu :Z niet dus... ze kijkt even om en gaat dan vretuhhhhh :n

Dus mevrouw wilde vanmorgen weer weglopen.
Ik heb de bak dichtgedaan, en gedacht.. als je wil lopen dan loop je ook maar :o
Dus die heeft haar ochtend beweging weer gehad }>
Na een tijdje racen door de bak, komt ze als ik de zweep neerleg uit haarzelf naar me toe.
En dan krijg ik het wel voor elkaar om de vliegenkap op te doen.

Maarja om dit nou iedere morgen te doen :n

Ze heeft overigens geen halster om, want ze staat dag en nacht buiten.
En de vliegenkap doe ik s'avonds af. (afdoen mag dan wel weer :Y) )
De kap zit niet strak en ze heeft er geen last van.

Dus hoe los ik dit op????

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:15

ik zou ze elke dag even moe maken ik had zo ook een probleem met het binnen zetten en heb ze zo elke dag staan moe maken tot ze zelf op gaf en kwam.
dit heeft mij 3 dagen geduurt en toen had ze het op gegeven en komt nu elke keer trouw naar mij toe zonder moeite.

Ps. even een vraag ik heb nu net bokt en ik weet niet hoe ik zelf een onderwerp kan beginen kan iemand uitleggen :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:39

Waarom moet ze een vliegenkap om? Een tinker heeft meestal wel een flinke voorpluk om de vliegen mee uit de ogen te houden, dus dan lijkt me dat je paard eigenlijk gelijk heeft om dat ding niet om te willen ;)

R0oszs

Re: ruzie met de vliegenkap omdoen. waarom? en hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:44

Past hij echt goed en blijft de kap ook goed omzitten. (Bij de ogen)Bij ons staan er paarden die een kap hebben maar dat zit niet fijn bij de ogen of blijft niet goed zitten, deze paarden willen dan ook niet hun kap om.

Bij ons de paarden die een goed passende kap hebben en die ook goed blijft zitten hebben dit probleem niet. :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:12

ik laat mijn vliegenkap gewoon dag en nacht om, heb niet elke morgen tijd om erheen te gaan en ding zit ged, dus waarom niet gewoon oplaten?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:51

R0oszs schreef:
Past hij echt goed en blijft de kap ook goed omzitten. (Bij de ogen)Bij ons staan er paarden die een kap hebben maar dat zit niet fijn bij de ogen of blijft niet goed zitten, deze paarden willen dan ook niet hun kap om.

Bij ons de paarden die een goed passende kap hebben en die ook goed blijft zitten hebben dit probleem niet. :)

Deze heb ik, maar dan zonder oortjes
Afbeelding

Ruimte zat om de ogen heen.

En s'nachts heb ik hem altijd altijd af... lijkt me wel lekker voor een paard dat dat ding zo nu en dan van je snuffel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:54

renate85 schreef:
De kap zit niet strak en ze heeft er geen last van.

Blijkbaar wel, dat laat ze heel duidelijk merken. :) Is er een absolute noodzak voor die kap? Anders zou ik het er bij laten zitten, je paard geeft aan dat ze het niet prettig vindt en als het niet echt nodig is zie ik niet in waarom je jezelf en haar dit aan zou doen.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:56

Ik wil hem om hebben omdat het hier stikt van de vliegen/dazen.
De kappen zien soms zwart van de vliegen.
De andere 2 paarden hebben dezelfde kap, en schuiven zelf hun hoofd richting de kap als ik hem om wil doen.

Zonder de kappen staan ze de hele dag te kop schudden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:02

Kennelijk schudt je tinker liever met haar hoofd dan dat er een kap omheen zit. Dat de andere 2 paarden de kap wel prettig vinden is geen reden voor jouw paard om dat ook te vinden :P

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:04

anders probeer je gewoon van die sliertjes. Mijn fjord wil ook geen kap op en werkt hem steeds af. MAar hier zitten echt ontzettend veel vliegen ineens, met als gevolg tranende ogen. Wil niet dat die gaan ontsteken. Dus nu weer halster aangedaan en de ouderwetse sliertjes en dat gaat prima!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:54

Is dat zwarte elastisch? Dat vond mijn Amor gewoon heel erg strak zitten. Had hem namelijk gekocht voor zijn pollenallergie. Ik dacht eerst ook dat hij gewoon normaal zat maar blijkbaar hij niet. ;)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:59

R0oszs schreef:
Is dat zwarte elastisch? Dat vond mijn Amor gewoon heel erg strak zitten. Had hem namelijk gekocht voor zijn pollenallergie. Ik dacht eerst ook dat hij gewoon normaal zat maar blijkbaar hij niet. ;)

nee is niet elastisch...
Ik zorg ervoor dat hij los genoeg zit om normaal te kauwen, en strak genoeg zit voor de vliegen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:03

Probeer eens een ander model vliegenkap. Ik heb dezelfde als op de foto en nog een kap zonder oren en neusflap. Ze heeft echt moeten wennen aan de grijze kap, en geeft daar nu de voorkeur aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:07

Mijn paard flipte als hij dat neus flapje zag. Is dat nodig voor je tinker? Dat het misschien daar aan kan liggen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:12

Ik heb die ook maar de neusflap eraf geknipt.
Mn paard vindt het ding natuurlijk weer eng :+.
Maar met gewoon een (touw) halster omdoen, vliegenkap er overheen en dan touwhalster er ondervandaan halen werkt hier wel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:29

Waarom doe je dat ding om? Jouw paard heeft er gewoon een hekel aan en probeert je dat op alle mogelijke manieren duidelijk te maken. Dat de andere paarden er geen hekel aan hebben, da's geen reden waarom de jouwe het ook niet mag hebben. Ik heb een pesthekel aan een string, terwijl velen er altijd 1 dragen. Dat zij ze als plezierig ervaren, verandert daar niks aan. Ik vind het ondingen, punt uit.

Zolang het niet echt nodig is (oogontsteking, wond o.i.d.) zou ik haar geen kap om doen. Je treitert haar er meer mee dan dat je haar ermee helpt. En volgens mij is het laatste je bedoeling..... Het is aan jou of je luistert naar je paard of niet.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:32

ik heb ook zo'n vliegenkap . die van mij word er ook echt niet vrolijk van als ik met dat ding naar hem toe kom , kom ik met die van HH zonder neusvlap en oren is er niks aan de hand . ik denk gewoon dat ze het echt niet fijn vind . ik vond die van mij trouwens ook dagelijks terug in de wei :Y)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:36

De mijne gaat staan voor haar eczeemdeken en kap als het stikt van de dazen hoor, die is blij dat ze dan weer lekker rustig de wei op kan.
Als ze dat niet zou doen en ze zou zo duidelijk laten merken dat ze dat niet om wil, zou ik er ook geen seconde over twijfelen en het hele boeltje af laten. Ik doe het voor haar, om haar wat rust te geven, niet omdat ik zelf die vliegenkap of deken zo geweldig vind...

Ik denk dat je hem beter af kan laten dan, desnoods kijk je of je met een roller stick of iets op haar hoofd kan smeren tegen de beestjes. Dat vind de mijne dan weer vreselijk, vandaar dat ik bij warm weer en veel beestjes met de dekens aan kom zeulen. Mijne staat altijd sneu in dr schuilstal en gaat pas naar de wei met deken en vliegenkap om.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:44

Ik dacht ook meteen: gebruik dan wat anders, bijvoorbeeld een vliegenfrontriem. Of, als je paard niet een grote voorpluk heeft: vlecht daar sliertjes in. Een soort extensions.

Bij mijn paard op de wei staat een tinkerkruising die ook zo'n vliegenkap heeft. Wanneer hij het ding kwijt is doet hij helemaal niet moeilijk over weer omdoen, gewoon klittebandje aan de onderkant losmaken, naar paard toelopen en wat met 'm praten, kap over z'n hoofd, klitteband vast. Ook iemand die niet "zijn" mens is (bvb ik) lukt het. Gisteren heb ik toevallig voor de grap dat ding eens bij mijn eigen paard omgedaan, was voor het eerst dat hij zoiets omhad want met zijn manen heeft hij het niet nodig :D en dat ging gewoon goed. Hij vond het wel raar maar deed niet moeilijk. Denk dat je het beste dat ding maar gewoon rustig om je paard kunt knopen en er verder geen drama van maken? :+ Heb je een model dat los kan of moet je het over z'n hoofd trekken? In dat laatste geval kan ik me er wel wat bij voorstellen dat hij tegenstribbelt :+

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:31

Die van mij had dr kap binnen een paar uur kapot... Daarmee dus ook wel duidelijk gemaakt dat ze daar niet op stond te wachten.
Nu dus weer zonder kap. Wel elke dag met een sponsje met vliegenspul goed over haar hoofd. Helpt haar genoeg en geeft mij het gevoel dat ik haar iig een beetje help.