Hard rijdend verkeer!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lexie2010

Hard rijdend verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:19

Wie heeft er ook zo veel problemen met hard rijdend verkeer??
Nu kunnen we lekker naar buiten, maar wordt ik elke week wel voor m'n sokken gereden door een veel te hard rijdende auto! Ze houden echt nergens rekening mee! Gisteren reedt ik met mijn pony + wagentje de straat uit, en toen kwam daar een Volvo keihard van achteren aangereden. Een meisje met een pony reedt ook aan de kant van de weg. Haar pony schrok precies toen die volvo achter haar zat! De pony kwam bijna tegen de auto aan.. het scheelde echt niets. Ik schrok me rot! Zouden die mensen wel beseffen hoe gevaarlijk het wel niet kan zijn? Ik heb het zelf ook al een paar keer gehad dat ze me echt bijna raakte met 70km per uur! :( :(

_maaike_D

Re: Hard rijdend verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:22

hier precies hetzelfde probleem. onze stal ligt direct aan de weg.
hier mag 50 gereden worden maar de meeste mensen rijden toch 70 of 80.
daarnaast zijn er erg grote parkeerplaatsen (pleintjes) hier in het recreatiegebied waar jeugd aan auto's zit te sleutelen, drugs zit te gebruiken of elkaar uitdaagt om lekker te racen.
Regelmatig wordt het hoofd van m'n paard er bijna afgereden als ik probeer over te steken bij stal.
hierdoor ben ik genoodzaakt om te mennen op het fietspad, met alle boze fietsers als gevolg...

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:31

Het is toch niet leuk meer!! Niet paarden mensen snappen gewoon niet dat het levende beesten zijn die onvoorspelbaar kunnen reageren! Ik kan me er erg druk om maken! Ik weet ook niet wat er eraan moet doen. Soms denk ik dat ik op een auto moet slaan met mijn zweep, maar dan ben ik weer bang voor een woedende automobilist. Tegenwoordig weet je ook maar nooit waar ze toe in staat zijn!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:33

niet met je zweep op een auto slaan! hierdoor is een aantal weken geleden een menner verongelukt!

Er is heel weinig aan te doen. er liggen hier 2 verkeersdrempels, meer komen er ook niet. 's zomers rijden er ook vreselijk veel motoren. er rijden hier ook kleinere kinderen op pony's buiten, moet er niet aan denken dat er iemand verongelukt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:35

Komt vooral omdat mensen geen idee hebben wat ze aan kunnen richten (bij een ander, maar ook bij zichzelf)
mensen denken er niet aan wat er gebeurt als 500 kg op de voorruit belandt.
Ook wordt er tijdens rijlessen te weinig aandacht aan besteedt.... wat te doen met levende wezens in het verkeer...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:39

er wordt, naar mijn mening, vanuit de gemeente te weinig aandacht besteed aan dieren in het verkeer.
zo ligt het ruiterpad hier op 1 meter naast de weg, waar ze dus met opgevoerde brommers, raceauto's, quads enzo voorbij racen.
Het pad is te zwaar om op te rijden dus rijd iedereen op het fietspad, tussen de scooters...
het ruiterpad begint ook zomaar ergens in de middle of nowhere ;( ;(

er is meerdere malen gevraagd om meer verkeersdrempels maar dit verzoek wordt steeds afgewezen. en vriend agent zie je natuurlijk alleen als je illegaal op het fietspad rijden een boete in ontvangst mag nemen...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:41

ikweet wat je bedoelt
hier in het buitengebied sjezen ze ook met 80 km/uur
over een zandpad heen en als je daar rijd is het voor hun geen moeite om te toeteren maar een beetje aan de kant gaan ho maar!

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:57

Zou dit misschien bij rijscholen aangegeven moeten worden of bij de gemeente ofzo? Ik bedoel als krachten gebundeld worden, dan is er toch wel iets te bereiken??? Het is echt levensgevaarlijk en het gaat elke keer maar net goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:50

Dus wat leren we hiervan, zelf extra goed opletten aangezien de bestuurders dat niet doen. Neem een andere route als je problemen hebt of vermijd het spitsmoment.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:40

mag je hier komen proberen ;)
als dat de oplossing had geweest was er al lang geen probleem meer

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:45

Als het ruiterpad te mul is, is het ook niet slim om op het fietspad te gaan rijden. Allereerst mág je daar helemaal niet komen, ten tweede vraag je er zo ongeveer om dat ze je als een idioot voorbij komen.
Dus, ruiterpad niet geschikt? Op de weg gaan rijden waar je hoort en duidelijk je plaatst innemen. Dus niet helemaal aan de kant gaan rijden, maar juist eerder iets te ver naar het midden toe. Auto die er te hard aankomt? Gewoon midden op de weg gaan rijden, daarmee dwing je ze om het rustiger aan te doen. Doen ze dat niet, heb jij in elk geval nog alle ruimte om uit te wijken!

Oftewel, leg niet de verantwoordelijkheid bij de ander neer, maar zorg dat je zelf weet hoe je iets voor elkaar kan krijgen! Je kan simpelweg niet van elke weggebruiker verwachten dat die weet hoe hij een paard moet passeren.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:49

kom hier maar op de weg rijden. tussen de traktoren, sportwagens en sportmotoren.
als op de weg rijden een optie was geweest had ik dit echt gedaan. ga echt niet voor m'n lol op het fietspad rijden om anderen lastig te vallen...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:21

Tja, hier zijn ook drukke wegen hoor. Maakt echt niet uit, gewoon je plek opeisen.
Kan/wil/durf je dat niet, dan moet je dus gewoon niet van huis gaan.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:26

lekker makkelijk gezegd. als mensen zich hier aan de verkeersregels zouden houden, zou buiten rijden een stuk veiliger zijn. zij leggen het probleem bij een ander. en de gemeente weigert enige vorm van onderhoudt aan het ruiterpad te doen.

dan rij ik gewoon rustig op het fietspad, of in de berm, als dit mogelijk is. ik kom goed mee in het verkeer, zowel ohz als aangespannen. ik ga hier geen plek op de weg opeisen en mijn leven en dat van anderen op het spel zetten omdat hier mensen onder invloed van verdovende middelen denken dat dit een racebaan is.
dat is mijn mening :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:19

Maar dan gaat het niet alleen om de ruiters maar over alle mensen die zich op de openbare weg begeven in gevaar zijn van zulke mensen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:36

Vervelend ja, maar je pony hoort niet te schrikken in het verkeer.
Dat zorgt ervoor dat het gevaarlijk is/word.
En betekent dat hij niet voldoende verkeersmak is.
Dus eerst goed grondwerk en je pony gewend maken maken aan het verkeer.
In het verkeer is het altijd opletten wat PBA_ zegt met een dier dus nog een beetje meer.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:45

Hier rijden ze of op circuit van zandvoort -snelheid of zo langzaam dat het maar goed is dat de auto 4 wielen heeft.
Een tussenweg is er niet.

Ik zorg iig dat ik goed zichtbaar ben en draag een reflecterend hesje, ziet er wel niet uit, maar goed.

Soms ga ik ook op de stoep rijden, als er niemand op loopt, want dan hinder ik de auto's niet.
Het zal vast niet mogen, maar het op dat moment wel veiliger.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:58

Ik ben een jaar geleden vlak voor een kruispunt ingehaald door een auto die ging vlak voor mij aanspanning op de rem staan. Mijn pony stond met zijn voorhoofd tegen de achterruit. Maar achter ons stond nog een andere auto 10 cm van mijn wagen af. Ik hen 5 minuten staan bidden tussen die auto’s in ik kon geen kant op. Ze bleef gelukkig heel braaf staan. Met dit soort mensen in het verkeer is het mennen gewoon niet leuk meer.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 02:54

Veel mensen zijn er zich niet bewust van en weten niet eens dat paarden hiervan schrikken...

Het zou fijn zijn als er bv. reclame voor kan worden gemaakt op tv/ radio om weggebruikers hier bewust van te maken...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:23

Als jij je met je paard in het verkeer begeeft moet je gewoon zorgen dat je je paard onder controle hebt. Is je paard nog niet verkeersmak, dan moet je daar aan de hand aan gaan werken, of in een flinke groep.

Jij bent de zwakke partij in het verkeer, dus moet je buiten een verkeersmak paard een goed verkeersinzicht hebben en kunnen inschatten wat een andere weggebruiker van plan is, en daarop anticiperen. Kan of wil je dat niet heb je niets op de weg te zoeken.

Buitenrijden is niet met een vriendin kwekken aan een los teugeltje, buitenrijden is ogen en oren aan alle kanten hebben, constant opletten wat er voor, achter en naast je gebeurt en zelf ingrijpen wanneer nodig. Je mag er nooit vanuit gaan dat een ander weet hoe een paard reageert.

En als je geen geschikte plekken hebt om buiten te rijden dan moet je dat laten, of naar een andere plek gaan waar dat wel kan.

Besef goed dat de meeste weggebruikers er vanuit gaan dat je paard niet veel anders is dan een hond, en dus volledig onder appel staat. Druk gedrag van je paard word vaak gezien als willen laten zien hoe goed je wel niet kan rijden, niet als dat jij je paard ternouwernood onder controle kan houden! Een paard dat steigert is weleenswaar imposant, maar laat bij de meeste mensen geen alarmbellen rinkelen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:25

Nou Mick75 uit hell,

Je hebt voor een deel wel gelijk, maar zelfs de meest verkeersmakke paarden schrikken als er een moter knoerdhard voorbij scheurt en even toetert.

Daarnaast zou het gewoon fijner zijn als er wat meer begrip zou zijn. Dus auto's wat voorzichtiger, en dat menners daar ook even positief op reageren. (een knikje, glimlach is al voldoende)

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:02

Het is idd lastig. Ik rij sowieso (als het lukt) buiten de spits. Gelukkig is het bij ons niet zo heel erg druk, maar ook hier wordt hard gereden. HELAAS! En met jong paarden is het helemaal lastig, want uiteindelijk moet je ze toch verkeersmak maken. Ik ga dan ook meestal met z'n tweeen naar buiten als het een jong paard betreft. Ik neem een ander paard van 15 mee die echt verkeersmak is. Soms is het toch zo dat het jong paard ergens van schrikt. Je hebt het niet altijd in de hand. Als automobilisten gewoon wat voorzichtiger zouden rijden, dan was het een stuk veiliger geweest. Nu rijden ze op stukken waar je 50 mag, gerust 70 of 80!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:05

Het zou fijner zijn als als als...

Het is een feit dat dat nou eenmaal niet zo is. Erover zeuren heeft weinig zin, daar verander je niets mee. Wel kan je je paard voorbereiden. Je kan je paard echt leren niet te schrikken van een toeterende motor, en je kan ook je ogen gebruiken en die motor al van te voren spotten en zelf een plek zoeken waar je veilig kan passeren.

Neem zelf het initiatief voor een veiliger verkeer. Kijk ruim van te voren waar je veilig kan passeren of gepasseerd kan worden (opritjes, vluchthavens, bermen, bedenk het maar) en wacht niet totdat je al in de knel zit. Paardrijden is nog veel meer dan normaal in het verkeer vooruit kijken en voorkomen dat je in de problemen komt, niet wachten tot het probleem er eenmaal is en er een oplossing moet komen. Dan ben je domweg te laat.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:21

je kan wel zelf het initiatief nemen. dat sowiezo.
en ik ga echt niet de weg op met een paard dat niet verkeersmak is. Als je deelneemt aan het verkeer (op welke manier dan ook) moet je altijd opletten, je plaats op de weg houden en nemen, en je aan de regels houden.

Maar... daarmee kan ik niet bepalen wat ANDERE mensen doen. een motor die van achteren komt met ruim 110 km/u kan bij ieder paard een reactie veroorzaken. uiteraard heb ik mijn paard onder controle, dus gebeurt er niets.
Maar idd als als als, het zou fijn zijn als andere weggebruikers zich OOK aan de regels houden. maar dit blijkt dus niet nodig. als wij ons paard maar onder controle houden...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:27

_maaike_D schreef:
je plaats op de weg houden en nemen, en je aan de regels houden.

Dit is dus juist iets wat jij NIET doet, waardoor je
_maaike_D schreef:
motor die van achteren komt met ruim 110 km/u
dit veroorzaakt.

Nogmaals, als jij goed je plek op de weg inneemt, dan dwing je overige weggebruikers om jou de ruimte te geven en je fatsoenlijk voorbij te komen.
Maar nee, je houdt je zelf niet aan de regels (door je op het fietspad te bevinden) waardoor je dit soort dingen juist uitlokt (want als jij zo mooi aan de kant rijd, waarom zouden ze dan vaart minderen?) maar vind wel dat een ander maar rekening met jou moet houden. Steek je hand in eigen boezem, pak je eigen gedrag aan (ookal lijkt dat misschien eng en onmogelijk) en je zal zien dat weggebruikers ineens een stuk rustiger om je heen komen! En heb je dus controle over wat andere mensen doen :)*