Schrikkerig of..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

As_LoveYou

Schrikkerig of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:18

Hey!

Ik heb inmiddels mijn pony, blaze, een jaar. Het is altijd een schrikkerige pony geweest, niet dat hij er vandoor vliegt, helemaal niet, maar als je een onverwachte beweging maakt dat springt hij bijna met vier benen de lucht in. Of ik maak zelf een overwachte beweging met mijn hand omhoog ofzo, dan schrikt hij zich ook helemaal dood. Of ik kom de wei in en dan blijft hij staan, dan leg ik mijn hand op zijn rug en dan rustig naar voren, dan is er niets aan de hand, maar ben ik in de buurt van zijn borst ergens, sprint hij in een keer weg helemaal bang. Dan vraag ik me af, is hij nou bang voor mij, wat ik me niet voor kan stellen omdat ik hem nog nooit opzettelijk pijn heb gedaan, of vind hij het allemaal gewoon een mooi spelletje. Hij is in zijn eerste jaar ook niet in aanraking gekomen met mensen, misschien dat dat er iets toe doet?
en, wat denken jullie? En zou het ooit over gaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:55

Een paard merkt het dondersgoed als jij gespannen bent. En of jij die spanning hebt heb je zelf lang niet altijd door. Wanneer mijn paard schrikkeriger dan anders reageert is dat altijd omdat ik ergens een spanning blijk te hebben ;)

sallandval

Re: Schrikkerig of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:59

Jouw paard is niets gewend denk ik. Laat hem maar wennen aan onverwachte bewegingen. Als hij schrikt doe je hetzelfde nog een keer en nog een keer.. tot hij niet meer schrikt. Als je meteen stopt met wat je doet als hij schrikt bevestig je namelijk zijn schrikgedrag.

succes

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 00:24

Bedankt voor de reacties!
Ik ben inmiddels al een jaar bezig met 'lomp zijn' als het ware. betekend het dan dat ik altijd gespannen ben als ik bij hem in de buurt ben? want hij doet het eigelijk altijd..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:26

Waar denk je aan wanneer je met hem bezig bent?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 01:28

niet over hoe ik me moet gedragen ofzo, gewoon heelnormaal, voor mijn geveol geen spanning maar gewoon 'relaxed'

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:12

Wat ik vreemd vind, is dat je pony niet schrikt van aanraking op zn billen maar wel als je bij zijn borst ben. Dat is niet echt "schrikken". Is je pony ook bang voor een enge brievenbus of zoiets, of alleen bang voor jou/mensen die een onverwachte (slaan?) beweging maakt?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:54

Nee hij als ik er eenmaal opzit is het goed, dan is het allemaal niet eng meer, als ik er naast zou lopen zou hij het ookniet eng vinden. Het is net alsof hij elke keerweer onzeker is of ik wel te vertrouwen ben, en als ik hem dan eenmaal heb aangeraakt (behalve dan wanneer ik nog bij zijn hoofd zegmaar moet komen) en het halster heb omgedaan is het goed en dan geeft ie zich over. Daarna schrikt hij de ene keer wel van een beweging, en de andere keer niet, heel apart. Maar volgens mij niet echt omdat hij bang voor me is, zou niet weten waarom..

Saraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:35

Raak je plotseling zijn borst aan of ga je met je hand van een plek waar die het niet erg vind dat je hand erligt, langzaam naar zijn borst (dus strijken zeg maar). En ziet ie wel alles goed?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:41

Nee gewoon langzaam. maar ik heb het idee dat het niet echt bangigheid is want normaal gesproken vind hij het ook helemaal niet erg om daar aangeraakt te worden. Ik heb meer het idee dat het een goed excuus is om weg te rennen zodat ik hem niet kan pakken, maar zijn paarden wel zo slim?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:09

En als je hem gewoon in 1x zou pakken? Zonde het "aai" traject?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:46

Ook wel geprobeerd ja, maar dan schiet hij er direct van door, want dan ben ik te ´snel..´

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:48

De ogen van je paard al eens na laten kijken door de veearts? Misschien ziet hij/zij wel niet goed, want als hij je voelt is het goed.