paars hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

paars hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:18

Vooral in de zomer krijg ik altijd een super rood of zelfs paars hoofd omdat ik onder het rijden echt oververhit raak, lijkt het wel. ik heb al een behoorljk luchtige cap maar helpen doet het niet. Pas beneden de 10 graden is het beter en als het zowat vriest, voel ik me op mijn best op het paard.
Ook deze zomer een lesje op vakantie gedaan. OK was best hard werken maar ik ben niet buiten adem of moe ofzo. Maar een knoeterpaars hoofd, zozeer dat de instructrice bezorgd vroeg of ik pauze moest en achteraf was ze bang dat ik echt in ging storten....
Ook na het rijden zie ik er nog wel een half uur zwaar verhit uit.
Wat doe ik daaraan?

NdV74

Re: paars hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:21

Volgens mij doe je er weinig aan.
Ik heb ook altijd een hoofd als een tomaat (en dat is niet overdreven) en het duurt zeker een half uur tot een uur voordat dat een beetje bijgetrokken is.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:24

een natte handdoek (sjaaltje)in mijn nek helpt bij mij wel als ik het superheet heb.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:30

Misschien werkt het om naast paardrijden een andere sport te doen waar je het erg warm van krijgt. Toen ik net begon met hardlopen kreeg ik binnen de kortste keren een ongezond rood/paarse kleur, maar nu ik het een tijdje heb volgehouden heb ik niet alleen een betere conditie, maar is ook de roodheid véél minder.
Ik weet niet of dit bij iedereen zo werkt, maar het is misschien het proberen waard?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:33

Het is een idee. Ik weet van mezelf dat mijn conditie nou ook niet echt alles is ;)

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:36

Idd conditie hebben is tijdens het paardrijden ook belangrijk, de rode kleur krijg je omdat je bloedvaatjes uitzetten om verkoeling te krijgen, je krijgt dus niet voldoende koeling van het zweten, je voelt meestal je bloed echt door je hoofd heen stromen, dit is niet goed er bestaat een kans dat er bloedvaatjes springen vaak zie je bij mensen die overhit zijn de bloedvaatjes in de ogen deels gesprongen zijn, zorg ervoor dat je terug op temperatuur komt d.m.v nat washandje water drinken, niet alleen je hoofd koelen je nek oksels enz. Als je bijv. gaat hardlopen leert je lichaam als het ware zich sneller en beter afkoelen, je longen worden er sterker van e.d dus je hebt er veel baat bij :)
Hoop dat je er wat aan hebt :D

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:40

Daar heb ik ook altijd last van ... Het gekke is dat je aan mij beter kunt zien dat ik het warm heb, dan dat ik het zelf voel.

Na het rijden (of wat ik dan ook heb gedaan waardoor ik het zo warm krijg) houd ik mijn polsen onder de koude kraan. Ook je nek afkoelen is een goeie. Daar zitten je (slag-)aders namelijk dicht onder de huid.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:56

haha dan zie je mijn hoofd nog niet :+
ik heb ook altijd een hoofd zo rood als een tomaat, m'n vriendin ook.
Maar volgens mij is dat normaal, als je intensief rijdt?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:00

hier is er nog een, na een half uurtje intensief rijden zijn mijn wangen en kin al behoorlijk rood, na een uur mn hele gezicht.
Wat ik in iedergeval doe is halverwegen even wat water drinken en even mn polsen onder de kraan. Heel erg veel last heb ik er dan niet van, maar zon rood hoofd staan natuurlijk niet zo charmant...

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:01

Jullie hebben het tenminste alleen met rijden, ik heb altijd een rood hoofd, voornamelijk mijn wangen. Als het vriest, is mijn hoofd nog rood :p Ik werk in de slagerij waar het rond de 0 graden is, maar mijn rode wangen zijn altijd aanwezig haha. En niet eens omdat ik het warm heb.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:07

_Marleen schreef:
Jullie hebben het tenminste alleen met rijden, ik heb altijd een rood hoofd, voornamelijk mijn wangen. Als het vriest, is mijn hoofd nog rood :p Ik werk in de slagerij waar het rond de 0 graden is, maar mijn rode wangen zijn altijd aanwezig haha. En niet eens omdat ik het warm heb.

niet treuren, ik ook hoor!
Niet heel erg rood, maar het is wel te zien.
Pas als ik rustig zit en totaal niets doe zie je het amper..maar na een klein rondje met de hond lopen zie je het ook alweer lichtjes..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 16:25

En het gekke is, mijn conditie is helemaal niet slecht, heb ook absoluut niet een versnelde ademhaling ofzo.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:28

heb ik ook :j heb er verder geen last van, lijkt altijd alleen of anderen er last van hebben. :')
Iedereen heeft er altijd wel wat over te zeggen _O-

als je echt oververhit raakt, zou ik de koelere momenten van de dag zoeken om te rijden.
Na het rijden je hoofd onder de kraan zodat je afkoelt :+ ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:29

Moet je voor de gein eens een hartslagmeter omdoen bij jezelf. Je zult verbaasd zijn hoe hoog je hartslag is, terwijl je ademhaling normaal blijft. Ik heb een prima conditie, rijd endurance klasse II en III, maar ik zit met een ademhaling van 16 en een HF van 140 op m'n paard in een rustig handgalopje. Maw, ademhaling zegt niet alles.

xPonyFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:52

Ik heb echt geen idee...
Ik heb ook alleen met paardrijden een superrood hoofd, maar mischien kun je als je echt zorgen maakt naar de dokter gaan...

Kasjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:46

In de zomer ga ik ook erg zweten op mijn hoofd, vooral in de binnenbak (buiten niet zo erg). Vraag of je af en toe wat mag drinken en stappauzes mag houden...........
Missschien zou dit helpen..