Staart zwiepen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Staart zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:59

K vind het wel moeilijk om even uit te leggen... Ik weet dat staart zwiepen een soort van communicatie is van een paard. Als hij iets moeilijk vind of gefrustreerd is bijvoorbeeld, en natuurlijk voor de vliegen.

Nu heeft mijn paard opzadelen nooit leuk gevonden, maar is hij ook helemaal nagekeken wat betreft z'n rug. En die is gewoon goed. Maar zelfs al leg ik iets anders dan het zadel op z'n rug, begint hij al te zwiepen. Of gewoon zomaar zonder reden ( dus ook geen vliegen ). Mensen lopen al of met een wijde boog achter hem langs of met hun handen voor hun gezicht als ze achter hem langs moeten. Weet je het niet heb je hem flats in je gezicht :o , en we weten wel hoe dat voelt...

Het is gewoon iets psygisch. Ik heb al geprobeert het hele proces van opzadelen bijv. prettiger voor hem te maken en / of de volgorde van opzadelen te wisselen. Daarvoor al heel lang in een vast patroon gedaan en het ook op een geruststellende manier geprobeerd. Gewoon om hem aan te geven dat het best wel meevalt.. Geen resultaat, het gezwiep blijft. En het blijft ontzettend vervelend.

Ik weet niet wat ik hier nog aan kan doen. Waarom doet hij dit? Wat is de oplossing?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:50

Ik denk dat je dit maar moet laten gaan. Het is toch maar een paar tellen, alleen tijdens het zadel opleggen?
Kijkt hij er ook nog geirriteerd bij? Of dreigt hij te happen?
Ik zou het opzadelen zo kort mogelijk houden, zadel zachtjes erop leggen en het gezwiep negeren.

Lover97

Re: Staart zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:47

mischien een slechte gewoonte geworden, ik zou me er niet te veel van ergeren, geen paard is perfect. als dit het enige was tenminste.

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:34

mijn paard doet het ook hij is niet boos of zo, ik zadel hem nu in de stal op zodat niemand er last van heeft

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:53

Ik denk dat je zelf al een antwoord op je vraag hebt gegeven. Het is waarschijnlijk gewoon iets psychisch. Misschien dat er ooit iets vervelend is gebeurd, of dat hij het gewoon vervelend vind. Gewoon rustig aansingelen en het accepteren lijkt mij zo.

Je hebt tenslotte eigenlijk alles al uitgesloten.

Succes!

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 04:23

Misschien nare ervaring gehad in het verleden... en blijft het gedrag vertonen..

3daissje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:00

Als hij verder niks doet dan met zijn staart zwiepen, dan zou ik het gewoon negeren...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:03

heeft die misschien een beetje singelnijd?
paard dat ik rijd op de manege begint ook al als ik gewoon het dekje op zijn rug leg, om in de baar (waar ze aan vast staat) te bijten
als ik de singel dan (losjes) vastmaakt heeft ze het ook dat ze ergens op moet bijten
en als ik in de piste aansingel "hapt" ze in de lucht