Organiseren puzzelrit, wie helpt mij aan ideetjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Organiseren puzzelrit, wie helpt mij aan ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:18

Dit jaar gaan wij voor de leden van onze Ruitervereniging een puzzelrit organiseren, maar ik heb er totaal geen ervaring mee. Het gaat zowel om aanspanningen als combinaties onder het zadel. Ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen helpen aan ideeen, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn leuke dingen om te doen?

Ik kan me bij een puzzelrit veel voorstellen, vragen beantwoorden onderweg over dingen die je tegenkomt op de route, opdrachten uitvoeren onderweg, letters o.i.d. verzamelen die we ophangen enz. :)

Geen idee waar ik allemaal aan denken moet, wat het meest werkbaar is, met een normaal aantal vrijwilligers te doen (ik gok dat er een heel aantal mensen meedoen, dus dan heb ik niet bijster veel hulp onderweg denk ik...).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het rijden en organiseren van puzzelritten of een handboek o.i.d. hebben? Ik zou erg geholpen zijn met jullie hulp!

Ibbel

Re: Organiseren puzzelrit, wie helpt mij aan ideetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:25

Neem eens contact op met de menvereniging van Onder de Kastanje, die doen ieder jaar een puzzelrit.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:57

Ik heb jaren een puzzelrit gedaan voor onze manege. Ik maak een route op de "bolletje/pijltje" manier. Bolletje is waar je van daan komt en een pijltje geeft aan waar je heen moet op elke kruising van ruiterpaden. Dit zet ik op een A4 tje en deel de route uit met een antwoordenformulier erbij..
Ik laat hem eerst altijd door een vriendin rijden of hij klopt, zelf zie je soms dingen over het hoofd.
Verder zet ik er vragen bij onderweg, dingen die je tegenkomt zoals nummers van ANWD-paddestoelen opzoeken, straatnamen, bordjes etc etc.
Ik maak ook "ergens" onderweg 4 foto's vn bv een specifieke boom, bankje, hek, huis..., die komen ze tegen op de route en moeten ze aankruisen op de route wáár het betreffende object staat.
Als de route langer is kun je één post neerzetten waar de teams, deelnemers opdrachten moeten doen of vragen moeten beantwoorden. Ik maak meestal 4 MC vragen en de antwoorden moeten ze opschrijven op hun antwoordvel.
Leuk idee is om aftekeningen van de eigen paarden te forograveren en ze laten raden welk paard het is....je staat versteld hoe weinig mensen de aftekeningen van hun mede-pensionpaarden kennen...
Soms doe ik er ook opdrachten op stal bij....moeten ze dingen opzoeken.
En uiteindelijk doe ik er één open vraag bij, voor het geval er teams gelijk eindigen...degene die met de open vraag het dichtst bij het antwoord zit wint dan, denk dan aan vragen als: hoeveel kuub water gebruikt de stal per maand (kan de eigenaar je vertellen) of hoeveel ton stro er op een vrachtwagen zit...hoeveel m2 het oppervlakte van de rijbanen samen is etc etc. Succes...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:04

ik heb meerdere malen meegedaan in 2 versies:

- route met foto's en vragen onderweg.
dus bij dit paaltje <plaatje> linksaf
maar ook, wat staat er rechts op het bord als je links dit paaltje <plaatje> ziet
- een geschreven route op een apart vel. En op een ander vel 20 foto;s van details die je onderweg moet zien en op volgorde moet zetten.

De 2de versie moet je wel echt met groepjes ruiters rijden en is geschikter voor op de kar. Dan heb je je handen vrij om te schrijven en 2 blaadjes vast te houden. Op het paard is het soms wat lastiger (galopje trekken met een papiertje in je hand haha)

tip: deel ook insteekmapjes uit om alles droog en zonder al te veel kreukels te houden onderweg.

veel plezier!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:53

Inderdaad, insteekhoesjes, pennen uitdelen, en je telefoonnummer op de lijst zodat ze je kunnen bellen als er echt wat mis is. Zorg ook voor een trailer in geval van nood....

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:59

je kunt ook allemaal foto's maken op het pad die de ruiters moeten rijden! bijvoorbeeld van een aparte boom of zo! de ruiters moeten dat dan zoeken!!

x

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:47

Wij hadden altijd een puzzelrit met fotos en vragen, en onderweg kwam je letters tegen die je dan op het einde in de goede volgorde moest zetten, dan kwam er een zin uit die dan iets met de club te maken had ofzo..