Ik heb jaren een puzzelrit gedaan voor onze manege. Ik maak een route op de "bolletje/pijltje" manier. Bolletje is waar je van daan komt en een pijltje geeft aan waar je heen moet op elke kruising van ruiterpaden. Dit zet ik op een A4 tje en deel de route uit met een antwoordenformulier erbij..
Ik laat hem eerst altijd door een vriendin rijden of hij klopt, zelf zie je soms dingen over het hoofd.
Verder zet ik er vragen bij onderweg, dingen die je tegenkomt zoals nummers van ANWD-paddestoelen opzoeken, straatnamen, bordjes etc etc.
Ik maak ook "ergens" onderweg 4 foto's vn bv een specifieke boom, bankje, hek, huis..., die komen ze tegen op de route en moeten ze aankruisen op de route wáár het betreffende object staat.
Als de route langer is kun je één post neerzetten waar de teams, deelnemers opdrachten moeten doen of vragen moeten beantwoorden. Ik maak meestal 4 MC vragen en de antwoorden moeten ze opschrijven op hun antwoordvel.
Leuk idee is om aftekeningen van de eigen paarden te forograveren en ze laten raden welk paard het is....je staat versteld hoe weinig mensen de aftekeningen van hun mede-pensionpaarden kennen...
Soms doe ik er ook opdrachten op stal bij....moeten ze dingen opzoeken.
En uiteindelijk doe ik er één open vraag bij, voor het geval er teams gelijk eindigen...degene die met de open vraag het dichtst bij het antwoord zit wint dan, denk dan aan vragen als: hoeveel kuub water gebruikt de stal per maand (kan de eigenaar je vertellen) of hoeveel ton stro er op een vrachtwagen zit...hoeveel m2 het oppervlakte van de rijbanen samen is etc etc. Succes...