beslagen en onbeslagen samen in één kudde ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

beslagen en onbeslagen samen in één kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:49

Is het mogelijk om beslagen en onbeslagen paarden bij elkaar te laten lopen in een kleine kudde ?
Specifiek in dit geval, één beslagen paard samen met 3 onbeslagen paarden op 3 ha land.

Wie heeft daar ervaring mee ?

whitje

Re: beslagen en onbeslagen samen in één kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:54

bij ons staan ze ook beslagen en onbeslagen, nu met ze 7en maar eerst met ze 5en gaat makkie.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:55

whitje schreef:
bij ons staan ze ook beslagen en onbeslagen, nu met ze 7en maar eerst met ze 5en gaat makkie.

nooit geen ongelukken gehad ?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:55

waarom niet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:56

In de wei gebeuren meer ongelukken omtrent struikelen en dan iets breken of blesseren ipv ijzers

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:57

nee, geen ongelukken wat jij bedoelt.
wel dat ik me ijzers kwijt was, omdat er anderen op gaan staan :@

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:57

Voorheen keek ik er nooit zo naar en stond er niet zo bij stil maar onlangs heeft mijn paard een trap gekregen, die kan niet van een paard geweest zijn zonder ijzers. Maarja, wat doe je eraan?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:59

whitje schreef:
nee, geen ongelukken wat jij bedoelt.
wel dat ik me ijzers kwijt was, omdat er anderen op gaan staan :@

zijn die ijzers dan niet wat groot???
Mijne heeft een maatje kleiner gekregen en nu blijven ze wel zitten ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:00

Hier staat er 1 rondom op ijzers, 1 alleen achter en de rest zonder. Nooit problemen mee gehad hoor :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:00

Even in de gaten houden of het ijzer-paard zich een beetje gedraagd, dan kan het prima :)

Mijn paard heeft eens bij een paard met ijzers gestaan, dat ging niet zo goed want dat andere paard vond dat de merries van hem waren en ging dus achter mijn paard aan.. dreef hem in een hoekje, stijgerde bovenop hem, en heeft hem met een ijzer een heel stuk vel van zijn rug af gereten := Je zag precies zo de twee takken van het ijzer in zijn rug staan :=

Maargoed, dat is gewoon het nadeel van ijzers. Gebeurt net zo goed als je een kudde paarden hebt met alleen maar ijzers.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:03

het gebeurd vaak alleen als de hoefsmid al bijna moet komen dus dan zitten ze al wat wankel ;)

maar paarden zonder ijzers kunnen ook hard trappen en het hoeft maar op de verkeerde plek te zijn! ongeluk zit in een klein hoefje

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:04

Mijn pony staat ook rondom op ijzers andere uit de wide alleen voor op ijzers en de andere twee helemaal zonder ijzers. Nog noiot problemen mee gehad,.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:05

een paard met een stukje uit de hoef kan ook lelijke verwondingen maken.
Je loopt nu eenmaal een risico als je je paard in wat voor groep dan ook plaatst.
Het hoort er nou eenmaal bij.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:05

nou, dit zijn dus niet de reacties die ik verwachtte.....dacht dat iedereen zou aangeven beslagen en onbeslagen gescheiden te houden.

Dank allemaal !!!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:06

Bij ons (hit actiefstal) staan beslagen en onbeslagen gewoon door elkaar. Ik heb wel eens gehoord dat er hit actief-stallen zijn die beslagen paarden weigeren, maar het gaat hier prima. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:36

zond
freespirit schreef:
Is het mogelijk om beslagen en onbeslagen paarden bij elkaar te laten lopen in een kleine kudde ?
Specifiek in dit geval, één beslagen paard samen met 3 onbeslagen paarden op 3 ha land.

Wie heeft daar ervaring mee ?

Ik! Groepje van 1 paard (ruin) met spatbeslag en 5 andere paarden (mijn ruin en dan nog 3 merries waarvan eentje met veulen) zonder ijzers was het leukste groepje waar mijn paard in heeft gestaan. Met de andere ruin zijn er wel wat discussies geweest wie welke merrie mocht hebben maar dat werd met bijvoorbeeld de tanden bepaald. Nooit heb ik meegemaakt dat er bij mijn paard in de kudde geslagen werd. Wat voor samenstelling die kudde ook had, en of de paarden nou beslagen waren of niet. Ik denk niet eens ná over ijzers, ik ga er gewoon vanuit dat er niet gemept wordt. Mijn paard laat zich wel bijten, je gaat toch ook niet bij alle paarden de tanden laten trekken :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:44

Hier staan beslagen en onbeslagen ook gewoon bij elkaar.
Nooit echt problemen mee gehad. Alleen heel wat ijzers kwijt maar dat heeft daar niets mee te maken.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:47

Mijn pony heeft in de wei een trap gehad van een andere pony met ijzers. Hier door is de knieschijf afgebrokkelt, dat bracht dus flink wat kosten met zich mee aangezien er wat brokstukken operatief verwijderd moesten worden. Een paard zonder ijzers had hoogst waarschijnlijk niet zoveel schade aangericht. Tegenwoordig laat ik ze eerst wennen met een draadje er tussen voor er een paard de groep in gaat. Ook dan moet natuurlijk de rangorde bepaald worden, maar dan kennen ze elkaar in ieder geval al een beetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:50

Als de paarden genoeg ruimte hebben, genoeg ruwvoer hebben en voldoende sociaal zijn zie ik de noodzaak van een draadje niet. Heb mijn paard er altijd zo bij gezet en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Bij de laatste kuddewijziging (mijn paard zijn paddockgenootje ging weg en er kwamen twee nieuwe paarden voor in de plaats) lag hij na een rustige nacht 's ochtends met de nieuwe paarden in de zon.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:58

hestejente schreef:
Als de paarden genoeg ruimte hebben, genoeg ruwvoer hebben en voldoende sociaal zijn zie ik de noodzaak van een draadje niet. Heb mijn paard er altijd zo bij gezet en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Bij de laatste kuddewijziging (mijn paard zijn paddockgenootje ging weg en er kwamen twee nieuwe paarden voor in de plaats) lag hij na een rustige nacht 's ochtends met de nieuwe paarden in de zon.

Ik deed het ook altijd zo, totdat het fout ging. Er was ruimte zat en gras genoeg. Dat sociale was dan nog wel een twijfel geval, maar mijn stalgenoot is er ruimte tijd bij blijven staan. Het leek allemaal goed te gaan. Ik raad tegenwoordig iedereen gewoon aan voorzichtig te zijn, het scheelt je zo een paar duizend euro. negen van de tien keer gebeurt er natuurlijk ook niets, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:01

Ik kan wel begrijpen dat de eigenaar van een onbeslagen paard wil dat hij ook met onbeslagen paarden in het land staat.

Dat is dus een stal naar je principes zoeken...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:09

L0ttt schreef:
Ik deed het ook altijd zo, totdat het fout ging. Er was ruimte zat en gras genoeg. Dat sociale was dan nog wel een twijfel geval, maar mijn stalgenoot is er ruimte tijd bij blijven staan. Het leek allemaal goed te gaan. Ik raad tegenwoordig iedereen gewoon aan voorzichtig te zijn, het scheelt je zo een paar duizend euro. negen van de tien keer gebeurt er natuurlijk ook niets, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nou ja, ieder z'n methode natuurlijk. Mijn ervaring is dat er in de eerste paar weken af en toe een stuk vel los hangt, maar dat er eigenlijk niet gemept wordt. Alleen gebeten. En daarbij hebben alle paarden hetzelfde gereedschap :P

Het ligt er ook maar net aan hoe snel de verhoudingen duidelijk zijn. Om even mijn eigen paard als voorbeeld te nemen: van de nieuwe paarden is er 1 een nuchter aardepaard en de andere is een neuroot. Mijn paard vindt alles best en heeft graag een duidelijke leider. Binnen een half uur was het bekeken: ze gilden wat, de nieuwe bruine dreef mijn ros in het rond en klaar. Terwijl hij vorig jaar in een groepje kwam waar een jonge ruin met meer ambitie mijn zwaardere, bredere en oudere ruin (die tot zijn eigen verbazing binnen een paar uur was aangewezen tot kuddeleider en de enige merrie in de groep had veroverd) net niet de baas kon. Ik heb 'm daar weggehaald omdat de bijtwonden te erg werden :7 Maar er werd niet gemept.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-07-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:14

bij onze manege gingen de ijzers eraf in de zomerwei

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:19

Waarom zou je ze apart houden? Als je paard een trap krijgt van een paard met ijzers komt dat waarschijnlijk harder aan dan bij een paard zonder ijzers, dat lijkt me logisch, maar het is heus niet zo dat die paarden geen vriendjes kunnen worden hoor

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:30

@Hestejente:
Mijn merrie is meerdere keren van kudde veranderd. Het loopt natuurlijk altijd anders, elke kudde is anders en daarin elk karakter ook weer. Ik had het ook niet eerder meegemaakt, inderdaad wel eens wat bijtwondjes.
Mijn merrie loopt nu gewoon weer bij een andere merrie met ijzers, wat ik alleen probeerde duidelijk te maken is dat als je het niet helemaal vertrouwd je er beter voorzichtig mee kunt omgaan.