paard vervoeren in trailer met zadel en hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

paard vervoeren in trailer met zadel en hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 16:19

Hey,
Ik ben eigenlijk nog nooit echt met mijn paard ergens heen geweest met de trailer..
behalve naar de dierenarts 1x per jaar, maar dat is niet zo bijzonder..
Ik ga vandaag een bosrit maken en ik vroeg me af, of ik hem dan gewoon met zadel en hoofdstel in kan laden.. gewoon halster over het hoofdstel en de teugels er afhalen..
Is dit mogelijk?

Anoniem

Re: paard vervoeren in trailer met zadel en hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:20

Ja hoor, ik doe dat wel eens. Maar dan zonder hoofdstel. /als het niet te ver is tenminste.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:25

waarom zou je dit willen met een paard die bijna nooit op de trailer komt??

Dat je dat met een ervaren paard doet is tot daar aan toe, maar die 5 minuten die het je kost om je paard te zadelen zouden voor mij niet opwegen tegen de armoe die je er mee kunt krijgen als je paard vervelend gaat doen op de trailer. Je zadel kan er ook van beschadigen en je hoofdstel ook, wat als je paard ergens aan blijft hangen met in-uitladen of tijdens het rijden?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:27

Ik neem mijn paard eigenlijk altijd opgezadeld mee. Het hoofdstel doe ik in de trailer om als ik er ben en dan ga ik uitladen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:27

Bij mij staan ze als ik ga lessen met zadel en hoofdstel om in de trailer. wedstrijd verschilt. Doe altijd gewoon halster over het hoofdstel heen. terugweg staan ze dan wel zonder altijd.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 16:29

cissy schreef:
waarom zou je dit willen met een paard die bijna nooit op de trailer komt??

Dat je dat met een ervaren paard doet is tot daar aan toe, maar die 5 minuten die het je kost om je paard te zadelen zouden voor mij niet opwegen tegen de armoe die je er mee kunt krijgen als je paard vervelend gaat doen op de trailer. Je zadel kan er ook van beschadigen en je hoofdstel ook, wat als je paard ergens aan blijft hangen met in-uitladen of tijdens het rijden?

Hij is heel erg braaf op de trailer.. en vind het totaal geen probleem er op staan.. nooit vervelend gedrag.. loopt er als een mak lammetje in...
Waarom ik dat wil.. omdat hij op anders plaatsen heel anders is dan thuis..
Hij is vaak ergens anders erg ongeduldig.. wil niet op 1 plaats blijven staan etc..
ik ga met mijn ouders.. en ja die hebben niet echt veel ervaring met paarden.. dus die kunnen me dan ook niet verder helpen ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 16:30

_Kiki_ schreef:
Ik neem mijn paard eigenlijk altijd opgezadeld mee. Het hoofdstel doe ik in de trailer om als ik er ben en dan ga ik uitladen.

hmm.. dat is ook wel een idee ja... opzadelen in de trailer.. is namelijk wat een onmogelijk klusje lijkt mij :+
maar hoofdstel zou idd nog wel kunnen.. is ook fijner voor mijn paard.

paardeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:33

ik zou hem er gewoon op zetten met zadel en dan gewoon je zadel hoes er om laten. misschien op de terug was als die moe is van rijden gewoon zadel er af. en je hoofdstel kan je ook wel omdoen voor dat je hem er af haalt. zo als er ook al gezegd was.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:34

Hoofdstel zou ik niet doen, voor hetzelfde geld blijft ie ergens achter haken.
Met zadel doe ik wel een maar dan echt voor hele kleine stukjes bv 10 min. en dan neem ik dus bewust het risico dat mijn zadel evt. beschadigd.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:36

Als we naar de club gaan zadelen we van tevoren ook op, zadelhoes om het zadel, en halster om het hoofdstel (wel zorgen dat de teugels veilig opgebonden zitten).
Geen enkel probleem voor een kort ritje, voor langere ritjes zou ik het niet doen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 16:36

ik dacht er inderdaad zelf ook al aan om mijn zadelhoes er aan te laten..
het is ook niet heel ver rijden.. 15 - 20 min. valt nog wel wat mee ;)
verder zit er binnen de trailer over het algemeen niets waar hij aan kan blijven haken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:38

Ik zadel altijd op locatie pas op. Op gezadeld in de trailer vind ik maar een eng idee.. Als je trailer om kiept. maakt een zadel het wss alleen maar moeilijker om het paard te bevrijden.

Ik laad trouwens ook altijd eerst uit voordat ik opzadel. Ik de trailer is dat z'n gedoe..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:44

Waarom zou je dat doen? Ik gooi het zadel er wel op als ik er ben hoor.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:53

Het heeft niet mijn voorkeur om een paard al opgezadeld te vervoeren.
De kans dat als je een bocht neemt en bij stapt opzij, dat je zadel langs de zijkant van de trailer schuurt,vind ik toch een beetje te groot.

Ik vervoer mijn paard altijd zonder zadel.
Laatst regende het heel erg, en toen heb ik ion de trailer moeten zadelen. Was best te doen, als je maar rustig doet.
Mijn trailer is 1,35m breed en ik heb een behoorlijk breed paard, maar ik had ruimte zat om mijn zadel er goed op te leggen.

Ik zadel dus altijd pas op locatie en bij voorkeur doe ik het zadelen buiten de trailer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:06

Het hoofdstel doe ik in de trailer om (bij wedstrijden etc ,voor we uitladen) , daar onze merrie nogal kijkgraag is en ik er dan niet meer bij kan komen (hoofd te hoog, ik te klein). Zadel altijd buiten de trailer nu we een 2 paards hebben, omdat anders de kans zeer groot is dat een zweetblad achter het tussenschot blijft haken bij het laden. Onze vorige trailer was een anderhalfs paard en dan zadelde ik rustig thuis al op als de afstand hooguit een 15 minuten was. Zadelhoes en vaak een deken er overheen. Voor kleine afstanden (zoals nu naar les), doe ik het hoofdstel al wel thuis om, halster er overheen en klaar. Doen we al ruim een jaar zo, nooit geen problemen mee gehad.

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:10

ja hoor doe ik ook altijd.
ook gewoon halster over je hoofdstel. gaat goed bij mij.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:39

Je hoofdstel om houden vind ik toch een beetje eng. Hij zal maar met zijn mond ergens aan blijven haken!
Zadel deed ik zelf wel vaak. Echter is er wel een kans dat het beschadigt, dus het is wel een risico dat je neemt :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:20

nog even een up-date
Ben gister naar het bos geweest.. maar heb hem gewoon zonder zadel en hoofdstel vervoerd..
had het namelijk ook nog even aan mijn staleigenaren gevraagd en die raden mij echt aan het zonder te doen.. dit verliep prima.. en gewoon buiten de trailer opgezadeld en weer afgezadeld.. hij was super braaf en dit ga ik dus zo zeker vaker doen ;)
sowieso bedankt voor al jullie tips :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:26

Noooo f*cking way!
Daar was mijn zadel toch ff tikkeltje te duur voor :+

Nee ik zou het persoonlijk niet doen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:43

Ik vind het niet echt meerwaarde hebben om daar al op te zadelen. Waarom zou je dan niet gewoon daar doen :?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:49

Ik neem mijn paarden altijd "kaal" mee op de trailer.
Op de plaats van bestemming zadel ik op. Of dit nu les, wedstrijd of bosrit is.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:41

Opgezadeld in de trailer deed ik wel eens, gooide er dan wel een fleecedek overheen of deed de zadelhoes om n'n zadel. Nou heb ik echt een ontzettend braaf paard, met eentje die iets minder mak was zou ik t niet doen. Ze staat ook niet tegen de wanden te hangen ofzo (1 3/4 trailer, geen schot). Deed het alleen als ik naar het bos ging, en dat was nog geen 10 minuten met de trailer. Ik was dan altijd alleen, dus dan was het wel lekker gemakkelijk, hoofdstel erop en gaan. Geen gehannes met een zenuwachtig paard enzo.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:44

Ik zadel altijd pas op lokatie op

Soms in de trailer soms erbuiten ligt aan het weer een de lokatie

Ik zou het niet doen ook met afladen kan hij blijven hangen

Maarja wi ben ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:47

Zack schreef:
Noooo f*cking way!
Daar was mijn zadel toch ff tikkeltje te duur voor :+

Nee ik zou het persoonlijk niet doen.

Hier hetzelfde :+
Zo ontzettend veel ruimte heeft een paard ook weer niet in de trailer. Stapje tegen de wand aan het het zadel kan kapot raken. Zorg wel altijd voor een schoon paard en het halster deel van het halsterhoofdstel gaat vast om. Met vijf minuutjes is het paard op gezadelt als we op de plek van bestemming zijn.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:02

Ik doe het nooit, ik ben veel te bang om mijn zadel onnodig te beschadigen :+
Opzadelen doe ik op locatie, ook al is hij dan altijd nerveus, kijkerig en staat hij rond te draaien. Ik doe wel zijn hoofdstel in op de trailer omdat hij zo groot is, als ik hem eerst uitlaad loop ik het risico dat ik niet meer aan zijn hoofd kan omdat hij staat rond te gapen ;-) Dus hoofdstel om, halster er over, trailer af, zadel er op en klaar.