Klieren met afspuiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Klieren met afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:54

Mn jaarlinghengstje is een ontzettend koele kikker, schrikt echt nergens van. Vindt ie iets toch een beetje spannend laat ik hem even snuffelen en vrij snel besluit hij dan dat het niet eng is en gaat ie weer rustig verder met waar hij mee bezig was.
Maar afspuiten/wassen is echt een hele belevenis. Ik vind het belangrijk dat hij ook daar aan went, je moet een paard toch kunnen afspuiten als het warm is of als dat om medische redenen opeens noodzakelijk wordt.
Nu is het met hem meestal vrij makkelijk om een oorzaak te identificeren; klieren of net dat ene kraakje wat heel spannend is. Probleem is dan ook heel snel opgelost. Maar kan er nu echt niks van maken dus hoop dat jullie misschien kunnen helpen.

De allereerste keer ben ik een goed kwartier bezig geweest om m op de spuitplaats te krijgen. Waar het aan lag is me een raadsel, maar hij ging gewoon in staking en bleef op een meter afstand staan. T is gewoon in een hoek, niks vreemds aan.
Vervolgens de eerste paar keren wat gedraai, maar das logisch, hij kende het immers nog helemaal niet.
Heb het heel rustig opgebouwd; eerst de straal op de grond zodat hij kon wennen aan het geluid ed, toen richting zn voeten enz.
Maar het gedraai is niet minder geworden; gisteren was het zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment de kraan maar weer heb uitgezet en weer een kwartier werk had om m op de spuitplaats te krijgen. Typisch vind ik wel dat toen k zn borst aan het afspuiten was, hij heel rustig bleef staan en zelfs met de slang begon te spelen. Duurde niet lang, maar lang genoeg. Hij toont ook niet bang, heb daarom half het idee dat het geklier is. Punt is alleen dat als ik zulk gedrag negeer, het doorgaans heel snel over is, dan is de lol er af voor hem.

Vreemd vind ik ook dat hij na de poging tot wassen altijd heel stoer gaat doen. Alsof ie even wil laten weten dat zo'n stoere pony toch zeker niet gewassen hoort te worden. Is normaal een beetje een droppie, maar na het wassen is ie echt even hengst.

Lang verhaal geworden.... Maar hoop dat iemand het herkent en mij kan vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn. Aan de opbouw enz kan het echt niet liggen, pak alles heel rustig en op zijn tempo aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:05

amyz schreef:
...Maar het gedraai is niet minder geworden; gisteren was het zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment de kraan maar weer heb uitgezet...

Hier ga je de mist in. Meneer protesteert, jij draait de kraan uit. Dus: paard wordt beloond voor z'n geklier. Volgende keer draait-ie drie zo lang...

Je beloont 'm door de kraan dicht te draaien op het moment dat-ie stilstaat. In dit geval had je het dus moeten toen toen hij even stond te genieten van z'n boeg afspuiten. Die paar minuten is meer dan voldoende, dán is het goed, en je beloont een paard niet béter dan te stoppen met wat-ie 'moet' maar (misschien) niet leuk vindt, op het moment dat-ie dat 'niet leuke' accepteert.

Jenkins

Re: Klieren met afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:15

Hm is ie echt zo erg? Toen ik hem ging afspuiten van de zomer was er volgens mij niet veel aan de hand.
Hoe ik het met sil doe: ik negeer het gedrag en ga gewoon door met spuiten. Op het moment dat hij stopt met draaien haal ik de slang van hem af.
Dan denkt hij dat het stopt als hij stil staat. En dan kan je dat steeds verder uitbreiden en hem steeds langer stil laten staan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:25

Jenkins schreef:
Hm is ie echt zo erg? Toen ik hem ging afspuiten van de zomer was er volgens mij niet veel aan de hand.
Hoe ik het met sil doe: ik negeer het gedrag en ga gewoon door met spuiten. Op het moment dat hij stopt met draaien haal ik de slang van hem af.
Dan denkt hij dat het stopt als hij stil staat. En dan kan je dat steeds verder uitbreiden en hem steeds langer stil laten staan.

Zo pak ik t sowieso aan aangezien dat natuurlijk de allerbeste methode is..

Wbt het uitdraaien; wilde m niet gelijk een trauma bezorgen om t zo maar ff te zeggen. Hij protesteerde zo heftig tegen het weer de spuitplaats op moeten dat ik dat wilde belonen door daarna niks meer te laten gebeuren. Na een wandelingetje heb ik m dr weer op gezet en met een spons t laatste beetje vuil eraf gehaald. Maar je zou goed gelijk kunnen hebben dak te makkelijk ben gestopt. Moet wel zeggen dak altijd de kraan pas uitzet als ie heel even heeft stilgestaan.