Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik ga een poging wagen. Ik heb een nu net 5 jarig paard en heeft sinds vorig jaar last van maneneczeem. Ik ben nu ten einde raad omdat ze nu dit seizoen 3 deken helemaal kapot gemaakt heeft. Ik heb haar nu zonder deken staan, haar manen waren al helemaal af. Is het mogelijk om dit paard zonder deken te laten staan? Heeft er iemand een wondermiddel tegen de jeuk dat het paard niet meer schuurt? Ik heb eerst het eczeemdeken van Pagony gehad, had ze stuk gemaakt na een paar dagen en die deken stuurde bij haar voorbenen. Toen heb ik elleen een halsdeken gehad, maar viel na een tijdje ook niet mee bij elkaar te naaien. Laatst had ze het vliegendeken van Imperial riding, bleef netjes liggen maar is nu in 3 stukken. Wel moest ik daaronder een borstbeschermer leggen anders werd het daar ook helemaal kaal. Nooit geweten dat het zo lastig was met eczemers. Ze vind dekens niet fijn om te gragen. Onder het laatste deken heeft ze alsnog haar manen af kunnen schuren. Ik weet het echt niet meer...... Wat kan ik nu nog doen?
Alvast bedankt. Risje
Aria_zz
Geplaatst: 25-07-10 11:35
wij hebben ook een eczemer. Zo vroeg mogelijk met dekens beginnen, maar daar heb je nu niet veel aan natuurlijk. Wat voor ons een 'wonder' middel was was aan de zee zetten, daar schuurt het paard niet en heeft hij duidelijk bijna geen last, staat dan ook zonder deken. Wat ik ook zou proberen is een aloë vera créme of arnica créme of zalf, dat helpt ook erg om te verzachten.
Maar ik vrees dat het nog even gaat duren voor ze DE oplossing hebben gevonden. succes!
De stevigste deken voor excemers is de rambo hoody, die krijgt ze met geen mogelijkheid stuk. Is duurder maar was in dit geval net zo duur geweest als drie goedkopere die nu al stuk zijn.
Daarnaast gebruik ik Tectonik Permethrin (Permethrin is de werkzame stof, er zijn nog meer vliegenmiddelen waar het in zit) is alleen voor koeien goedgekeurd en alleen via de DA te verkrijgen. Niet iedere dierenarts schrijft het voor. Ik mag er alleen de manen en staart en de plekken waar de muggen steken 1 keer per week (30 ml) voor gebruiken. Ik gebruik het zelf 1 x in de 3 weken ongeveer. Tot nu toe gaat het met een gewone vliegendeken goed en ligt de rambo hoody in de kast.