Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ranna schreef:Clickertraining!
Ben er zelf nu mee begonnen en het is wonderbaarlijk hoe dat werkt
En beperk je niet tot clickertraining alleen, gebruik idd dingen door elkaar van b.v. NH e.d. zolang het maar paardvriendelijk is en je paard begrijpt wat je wilt en er plezier in heeft.
Zodra je paard plezier heeft in hetgeen jij wilt zul je met sprongen vooruit gaan. Bedenk: de langste weg is vaak de kortste weg.
Margoot schreef:Altijd dat NH wat erin wordt gegooit wanneer een paard moeilijk doet.![]()
Breng het paard naar iemand met ervaring, of haal er iemand bij die je helpt. Zou jammer zijn als je zo'n paard zou 'verpesten'. Blijkbaar heeft hij lak aan wat jij wilt, omdat hij weet dat de baas kan spelen. Trek een grens, en geef deze dúidelijk aan. Probeer consequent te zijn. (Dit zul je allemaal wel veeel vaker hebben gehoord..)
nouksjens schreef:Mijn merrie was ook een nogal lastig geval, daarvoor heb ik me heel erg verdiept in nh en dat is helemaal goed gekomen. Sinds dien probeer ik alles zoveel mogelijk op de nh manier te doen.
Ik heb ervaring met jonge paarden, anders zou ik hem nooit gekocht hebben. Het inrijden wilde ik sowieso niet zelf gaan doen, maar het gaat nu echt om de omgang. Voetjes geven, netjes meelopen.. Dat is als veulen allemaal nooit met hem gedaan en alles is eng.
Hij heeft inmiddels al heel wat geleerd: Vast staan, poetsen, overal aanraken, halster om doen, touw op zijn hoofd, rug, enz..
maar om even een voorbeeld van vandaag aan te halen: Ik sta hem te poesten en lekker te knuffelen. Dan kom ik aan met de vliegenspray en meneer is niet meer te houden, Raced keihard door me heen en dan word hij dus best gevaarlijk. En vervolgens kan ik de rest van de dag niet meer in zijn buurt komen, want ik ben doodeng.. Hij reageerd zo enorm overdreven. Het is eigelijk een vertrouwens probleem, hij snapt nog niet dat ik het beste met hem voor heb..

liljebo schreef:Clickertraining is nooit een quick-fix.
Nja... quick fix bestaat eigenlijk helemaal niet in paardentraining, al willen veel mensen dat graag geloven omdat het zo makkelijk zou zijn.

ranna schreef:liljebo schreef:Clickertraining is nooit een quick-fix.
Nja... quick fix bestaat eigenlijk helemaal niet in paardentraining, al willen veel mensen dat graag geloven omdat het zo makkelijk zou zijn.
Je zegt het zelf al; een quick fix bestaat niet. Heb ik ook nooit beweerd
Uit mijn omschrijving is volgens duidelijk op te maken dat het gaat om de totale omgang met je paard/dier.
Als er al een waarschuwing voor clickeren gegeven moet worden is het wel dat het zeer verslavend is omdat het zo goed werkt
Dus TS, je bent gewaardschuwd, net als ieder ander die dit leest.