mijn paard let niet meer op mij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovezoe

mijn paard let niet meer op mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:00

hallo,

ik heb een probleem met mijn paardje.
als ik met haar los werk of werk let ze niet op mij, ze kijkt me niet aan en is steeds aan het opletten wat er om haar heen gebeurd.
Ze doet wel wat ik van haar vraag, maar toch let ze niet op mij! Ze Neemt leiding over zich zelf. (wat al niet goed is)
heb echt al veel geprobeerd, maar ik kom er echt niet uit.
Ze is 5 jaar en op haar 3e ingereden (bitloos) heb toen1,5 niet echt op haar gereden, en sins dien ben ik weer begonnen met rijden.
In mei ben ik verhuisd naar een nieuwe stal , en het rijden ging toen redelijk was weer lekker bezig met haar zegmaar.
Totdat ik eraf ben gevallen omdat ze schrok en dus al niet op mij aan het letten was.

ik ben echt een beetje te einde raad.
2 jaar geleden was ze echt niet zo, het is echt opeens gekomen op haar nieuwe stal.
Ze is verder heel erg lief , maar let gewoon niet op mij! Ik Weet dat dit betekend dat ik dus haar niet goed kan leiden of haar leider kan zijn, maar hoe gaat dit me dan wel lukken!

Voorbeeld: Ik sta in de paddock los te werken met haar heel rustig alles ging goed, tot op een gegeven moment 2 paarden met ruiters de bossen in gaan bij ons en dus langs de paddock heen rijden en het bos dus in verdwijnen en een tijd niet terug komen.
Nou en dan begint ze een potje te galloperen en te rennen en mijn comandos half negeren mij niet aan kijken snuifen hinneken, en uiteidelijk kan ik niks meer met haar.

Weet iemand hier raad mee?

dank je

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:59

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en haar een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt zij dat ze leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte".
De verandering in haar gedrag is waarschijnlijk een gevolg van haar leeftijd, tussen 3 en 5 kan je een paard vergelijken met een puber : die weten ook alles het best en luisteren naar niemand en als daar dan niet op de juiste manier wordt op gereageerd denken ze : "ha, ik kan hier de baas spelen want de rest van de kudde laat mij doen".
Je zal dus moeten beginnen met haar op te voeden zodat de rangorde terug juist zit.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op haar gedrag.
Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl

Jessix

Re: mijn paard let niet meer op mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:13

Misschien moet je even een stapje terug doen en die aandacht opeisen. Werk aan de hand met haar ipv los, dan kun je gebruik maken van het touw om de aandacht te vragen/vast te houden. Zet jezelf duidelijk op de kaart. Laat het paard een paar passen achterwaarts gaan als ze je negeert.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:16

Het is altijd verstandig om een paard in te rijden gewoon met bit. Als hij na verloop van tijd goed te rijden is, kan je, af en toe, overstappen op bitloos. Een paard van 5 is nog erg jong, en waarschijnlijk nog niet goed genoeg doorgereden. En waarschijnlijk kan jij er niet goed genoeg voor rijden. Dus gauw een goede instructeur opzoeken, die je hier bij kan helpen.