Wat voor een bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

Wat voor een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:44

Mijn vriendin en ik trainen samen een pony, de pony vind het bit nog lastig...
wat voor een bit zou ik nu moeten gebruiken.? de pony heeft absoluut nergens last van of pijn.

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:00

Wat voor bit heb je nu ? Er bestaan ook bitloze hoofdstellen maar pas op met je hackamore (sorry als het verkeerd is geschreven)
ik heb gehoord dat als ze laag op de neus liggen en je te hard trekt (niet van een zwaar contact maar als ze bv. verschieten ofzo en je zou uit evenwicht zitten en je trekt te hard of je geeft een hele harde snock of ...) je hun neus kan breken ;(

Almeetje

Re: Wat voor een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:07

Ik zou gewoon een trensje gebruiken, nooit een ander bit tenzij grondige reden. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:09

Ik ben wel benieuwd naar welk bit je nu gebruikt en wat je wil verbeteren, waar de pony problemen mee heeft en dergelijke.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:10

Beauragardje schreef:
Wat voor bit heb je nu ? Er bestaan ook bitloze hoofdstellen maar pas op met je hackamore (sorry als het verkeerd is geschreven)
ik heb gehoord dat als ze laag op de neus liggen en je te hard trekt (niet van een zwaar contact maar als ze bv. verschieten ofzo en je zou uit evenwicht zitten en je trekt te hard of je geeft een hele harde snock of ...) je hun neus kan breken ;(

Dat is ook met andere bitloze hoofdstellen en daarnaast kan elke harde hand schade aanbrengen, met of zonder bit. :)

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:50

ik zou hem gewoon aan het bit laten wennen. ik weet niet hoelang ze nu een bit in de mond heb? maar ik had ook een jonge verzorgpony en die deed ook lastig met het bit maar ze had dus haakjes aan der kiezen en daarna ging het gewoon goed.

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:51

upendo schreef:
Beauragardje schreef:

Dat is ook met andere bitloze hoofdstellen en daarnaast kan elke harde hand schade aanbrengen, met of zonder bit. :)

Dat zeg ik tog ook "te hard", en ja het is waar dat je met een trensje ook schade kan aanbrengen maar niet zo ver als hun neus breken.

saarthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:17

Ligt er natuurlijk aan wat voor pony het is. als het een pony is die gevoelig in de mond is zal ik niet zo'n heel dun bitje nemen. en neem ook geen bit van plastic. dat is echt niet goed

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:25

is het ook niet een optie om bitloos te rijden? Evt zou je een tijd met touwhalster kunnen rijden (als je weet hoe je daarmee communiceert) en ondertussen de pony aan het bit laten wennen door dat wel in te hebben (aan hoofdstel onder t halster) maar niet te gebruiken. Veel paarden worden overvallen door een bit wat meteen wordt gebruikt. Hierdoor zijn er veel paarden die een hekel krijgen aan het bit.
Probeer ook verschillende bitten uit. Ik zou in het begin gaan voor een dubbel gebroken trens die niet te dun is. Daar zijn ze meestal t meest comfortabel mee, maar ligt aan de pony

succes!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:09

Bitloos is een prima optie,
een glucksrad heeft een kleine hefboom werking,
maar niet te veel.
Ook zou je bijvoorbeeld een bit kunnen nemen met een smaakje,
veel paarden vinden dat prima!
Een andere optie is idd gewoon je paard er aan laten wennen! :P

Suc6!

_Isa