Tikken bij de kooten met wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Tikken bij de kooten met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:16

Hoi,

Als ik met mijn 2,5 jarige merrie wandel op een stukje weg of gras, hoor ik haar achterbenen tegen elkaar aankomen en dat tikt dan. Ookal loop ik op een gelijke weg, tikt ze nog zo nu en dan.

Moet ik nu iets van beschermers gaan gebruiken of moet ik het voorlopig zo laten?
Wat betekend het tikken van de kooten? Is dat dat ze niet helemaal een goede stand heeft? En gaat dit weer weg?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Tikken bij de kooten met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:25

Het kan inderdaad te maken hebben met een verkeerde stand. Dat kun je altijd even navragen bij je hoefsmid.

Maar tikt ze echt tegen elkaar of hoor je een tik, want dat kan ook he. Dan tikt er wat in het gewricht.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:49

Nee, ze tikt haar koten tegen elkaar. Het gebeurt ongeveer 1 á 2x achterelkaar om de halve km. Ik heb het soms gezien en dan raakt ze ze echt aan.

Stand van de hoeven kan inderdaad ook nog iets zijn! Ze moet over 2 weken pas weer maar dat kan ik misschien wel iets versnellen. Het enige is dat ze dit koottikken al een hele tijd doet, heb nu 2 verschillende hoefsmeden gehad en ik ben nog nooit bij de laatste geweest (staleigenaars hoefsmid) maar als hij de volgende keer komt, zal ik het eens vragen.

Maar voorlopig zo laten of toch aan bescherming denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:56

Royen schreef:
Nee, ze tikt haar koten tegen elkaar. Het gebeurt ongeveer 1 á 2x achterelkaar om de halve km. Ik heb het soms gezien en dan raakt ze ze echt aan.

Stand van de hoeven kan inderdaad ook nog iets zijn! Ze moet over 2 weken pas weer maar dat kan ik misschien wel iets versnellen. Het enige is dat ze dit koottikken al een hele tijd doet, heb nu 2 verschillende hoefsmeden gehad en ik ben nog nooit bij de laatste geweest (staleigenaars hoefsmid) maar als hij de volgende keer komt, zal ik het eens vragen.

Maar voorlopig zo laten of toch aan bescherming denken?

Mm zou ik niet doen als ze zich niet stuk tikt. Alleen als ze het de hele tijd gaat doen zou ik opletten.
Nu wordt ze juist zelf wat voorzichtiger met lopen, anders met bescherming wordt ze misschien lui en tiktze de hele tijd aan, snappie?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:02

Oja, := klinkt logisch...(ze is nogal lomp van d'r zelf en weet nog niet waar het evenwichtknopje zit) tnx voor de info en ik ga het aankijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:03

Geen probleem, succes! :)

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:05

Ik zou toch aan beenbescherming denken tot de hoefsmid is geweest. Als ze in het weiland staat niet, dat lijkt me niet handig, maar als je met haar gaat wandelen zou ik toch kogelbeschermers aan doen. Het is zonde als ze er last van krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:06

Konik schreef:
Ik zou toch aan beenbescherming denken tot de hoefsmid is geweest. Als ze in het weiland staat niet, dat lijkt me niet handig, maar als je met haar gaat wandelen zou ik toch kogelbeschermers aan doen. Het is zonde als ze er last van krijgt...

Ja maar ze tikt niet constant dus dan lijkt het me niet schadelijk...?!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:07

Ik vindt die tip van Joolien logischer klinken.... in de wei zal ze dan ook maar wat voorzichtiger moeten doen. Als ze er echt last van krijgt ga ik natuurlijk een oplossing bedenken. Nu heb ik het alleen gezien als we wandelen en dan af en toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:11

De koten zal ze niet tegen elkaar tikken, het zijn de kogels die jij bedoeld.

Ik zou even haar kogels controleren, heeft ze wondjes dan doet ze dit vaker.
Bescherming omdoen heeft niet zoveel zin omdat jij er alleen een beetje mee wandelt, in de weide speelt en rent ze dus dan tikt ze zich veel meer aan maar je kunt haar moeilijk de hele dag met strijklappen om zetten.

Als je haar gaat rijden kun je met een goede training de juiste spieren wat stimuleren waardoor het minder kan worden. Ook kan een andere manier van bekappen of ijzers helpen.
Als je gaat rijden dan wel liever strijklappen omdoen, dan ben je echt een half uur of langer intensief aan het rijden.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:17

Kogels...dat bedoel ik ja! :+

Ik heb haar gister gecontroleerd, ze heeft daar geen wondjes (nog nooit eerder gehad) en ik mag er gewoon aankomen en zelfs druk op zetten.

Kan ze er niet nog overheen groeien? Dat ze zichzelf corrigeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:23

Royen schreef:

Ik heb haar gister gecontroleerd, ze heeft daar geen wondjes (nog nooit eerder gehad) en ik mag er gewoon aankomen en zelfs druk op zetten.

Ik ging er al vanuit dat je de kogels bedoelde.

We kunnen zo niet beordelen hoe en wat, ik zou toch even overleggen met je hoefsmid.

Misschien kun je een foto van de stand van haar benen plaatsen en hier neerzetten?

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:36

Ik zou toch goed opletten en tijdens het rijden beenbescherming aandoen, want je moet zelf eens proberen om te lopen en je enkels tegen elkaar te laten botsen, dat doet toch geen deugd al heb je geen wondjes maar ja jouw keus natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:10

Beauragardje schreef:
Ik zou toch goed opletten en tijdens het rijden beenbescherming aandoen, want je moet zelf eens proberen om te lopen en je enkels tegen elkaar te laten botsen, dat doet toch geen deugd al heb je geen wondjes maar ja jouw keus natuurlijk

Lieve schat als je eve ngoed leest zie je dat haar paard 2,5 jaar is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:16

Royen schreef:

Dat kan wel, als ze nu nog vrij slap is kan ze zich beter gaan bewegen als ze meer bespiering krijgt, daarom zeg ik dat het met rijden beter kan worden. Maar garantie heb je natuurlijk nooit, ligt er ook aan hoe ze nu staat en loopt.

Als je met je hoefsmid overlegt moet je wel zorgen dat je een goede smid hebt, sommigen hebben een ijzer als oplossing voor alles en zo werkt het natuurlijk niet. Als ze het maar af en toe doet en haar stand is verder goed, zou ik nu nog niet beginnen met een ijzer maar gewoon even afwachten of het beter wordt als ze wat meer spieren ontwikkeld.

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:20

Joolien schreef:
Beauragardje schreef:

Lieve schat als je eve ngoed leest zie je dat haar paard 2,5 jaar is...

En dus ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:24

Dus rijd ze nog niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:15

Overheen groeien doen ze echt niet, het hoeft zeker ook niet erger te worden dat dus ook niet.
De stand kan je ook bijna niet corrigeren want het is geen veulen meer hé.
Gewoon mee leren leven dus, eventueel af en toe tijdens het rijden bescherming aandoen.

Royen schreef:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:16

Stand kun je zeker wel corrigeren, net zoals je een goed paar benen naar de mieter kunt helpen door er nooit een hoefsmid bij te halen.

Tuurlijk is wat je kunt doen beperkt maar het kán helpen. Eerlijk gezegd denk ik dat je meer moet hopen op toenemen van bespiering, dat wil bij slungelige paarden nog wel eens helpen, evt in combinatie met goed bekappen.

Maar als ze sterk bespierd is en goed op d'r benen staat is het idd iets waar je mee moet leren leven, is op zich ook niet zo erg, strijklappen kosten maar een tientje en geven goede bescherming.