Aantekening in paspoort voorkomen?Verkopen of Euthanasie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prummel

Aantekening in paspoort voorkomen?Verkopen of Euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:41

Hallo,
Vandaag met ons paard naar Kliniek in Lienden geweest vanwege verdikking op pees. Er blijkt een scheur in de pees te zitten, ons paard is afgeschreven voor de sport en recreatie. Nu zitten we te dubben...verkopen als fokmerrie of euthenaseren. Ik ben zo bang dat als we haar verkopen als Fokmerrie, dat ze dan toch op de 1 of andere manier in handel/sport terecht komt. Vooral omdat ze niet kreupel is, slechts een ietsie pietsie onregelmatig.Is er een manier om dat te voorkomen dmv een aantekening in paspoort of is het puur een kwestie van vertrouwen in de koper??
Ik vindt het zooooo moeilijk!! Ik wil gewoon een eerlijke toekomst voor ons paard en anders liever geen toekomst!!
Wie kan mij adviseren of andere ideeen??

Alvast bedankt.... ;(
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-07-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

seabiscuitje

Re: Wat nu....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:44

Ik zou haar gewoon zelf houden en lekker op de wei zetten. Ik heb een merrie gehad met een peesblessure..ze heeft heel lang rust gehad..en kon op den duur weer prima de sport in, ze heeft ern ooit weer last van gehad! Rust is het beste in zulke gevallen denk ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:45

Ik persoonlijk geef er dan de voorkeur aan mijn paard te euthaniseren al zou ik in jouw schoenen staan. Juist omdat je geen garantie hebt mbt de toekomst van je paard.
Ter aanvulling: dit natuurlijk alleen wanneer je zelf niet de mogelijkheden hebt om er evt een veulen bij te fokken en haar lekker op de wei kunt laten staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:31

als de keuze is euthanasie of verkopen als fokmerrie zou ik voor euthanasie gaan, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat zo'n dier gaat zwerven of evt toch bereden gaat worden.

Succes met deze beslissing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:42

Als je zeker wil weten dat ze niet de handel ingaat moet je haar niet verkopen. Als ze op zich verder gezond en vrolijk is, zou ik er zelf voor kiezen om haar eerst eens een half jaar de wei op te doen en daarna nog eens goed kijken wat de stand van zaken is.
Zou dracht geen problemen opleveren voor die pees? Want op zich is een dracht ook een extra belasting van de benen en als ze hoogdrachtig is kun je weinig medicijnen gebruiken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:44

Om zeker te weten wat er met haar gebeurt heb je 2 opties..
1. zelf houden en veulen erbij fokken.
2. euthanasie.

Bij verkoop weet je nooit wat er met een paard gaat gebeuren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:45

Polly schreef:
als de keuze is euthanasie of verkopen als fokmerrie zou ik voor euthanasie gaan, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat zo'n dier gaat zwerven of evt toch bereden gaat worden.

Succes met deze beslissing.

Ik zou idd ook deze keuze maken. Of als je de mogelijkheid hebt (en die heeft niet iedereen) hem in eigendom houden en ergens op de wei zetten. Maar ook dan moet je je afvragen of je je paard daar gelukkig mee maakt (niet ieder paard wordt gelukkig van alleen maar op de wei staan)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:46

Ik heb een paar jaar geleden in dezelfde situatie als jij gezeten.

Mijn merrie had een aanslepende blessure waar ze nooit écht kreupel mee was maar altijd onregelmatig. Na lang dokteren dan toch maar besloten dat de sportcarriere voorbij was en dat er een nieuw paard zou komen. Ik heb dan advertenties geplaatst om haar als fokmerrie te verkopen, want er zat een mooi papier bij.

En wat ik toen kreeg, heeft me snel uit de illusie geholpen. De respons bestond vooral uit handelaren die wilden proberen om haar goedkoop mee te nemen, weer even goed te zetten met Buut oid en voor de volle mep verder te verkopen. Sommigen kwamen er gewoon voor uit wie of wat ze waren, en probeerden mij wijs te maken dat ze in fokmerries handelden. Anderen beweerden dat ze fokkers waren, en ik kwam er dan na lang rondvragen bij allerlei kennisen achter dat ze toch in de handel zaten. Ik heb zelfs een meisje van 15 gehad die zei dat ze een wandelpaardje zocht en die achteraf de dochter bleek te zijn van een louche handelaar. En mensen die de oude paarden van wildvreemden gratis een plek op hun weiland willen geven, die bestaan ook niet. Dat zijn in de meeste gevallen toch handelaren.
Ik heb uiteindelijk een plaatsje voor mijn merrie gevonden op de wei bij familie en daar heeft ze een mooi pensioen.

Als je je paard uit het handelscircuit wil houden heb je maar 2 opties:

- een plek zoeken bij familie/vrienden en een overeenkomst maken over de kosten.
- het paard laten inslapen

Je bent het naar mijn mening aan je paard verschuldigd dat je hem niet van handelaar naar handelaar laat gaan die er dan onwetende mensen mee bedriegen. Dan is inslapen veel vriendelijker en eerlijker voor het dier.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 20:11

Hallo Iedereen,

Moet er misschien even bij vermelden dat we dit paard eigenlijk wilden verkopen omdat mijn vriend stopt vanwege tijdgebrek. We hebben niet zoveel ruimte hier thuis om haar te willen houden, ook niet om een veulen bij te fokken./of op de wei te zetten en te kijken wat rust doet met de pees. Een sportcarriere zit er niet meer in erg jammer want ze doorliep alle klasse (inmiddels Z2+6) zonder enig probleem. Ik besef me dat in veel gevallen toch nog gehandeld wordt met paarden voor sport die eigenlijk niet meer geschikt zijn voor de sport. Mijn gedachten zijn altijd zo geweest dat ik absoluut niet wil dat er mensen geld verdienen op een wijze die niet Fair is tegenover het dier (maakt niet uit wat voor dier). En nu we zelf in deze situatie zitten, blijft die gedachten zo,...alleen is het nu wel heel moeilijk om dus echt die beslissing te gaan nemen. Ik had haar toch graag nog een mooie toekomst gegunt...maar ik weet het..de "paardenwereld"kan heel wreed zijn, en ik zou geen rust hebben bij de gedachten wat ze nog met haar kunnen doen en hoeveel leed ze daarmee ook andere mensen aan kunnen doen.
Bleeeh...sad but true...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:15

En in bruikleen geven, met een goed contract, bij iemand in je buurt die je vertrouwd? Dat hun er dus een veulen mee mogen fokken, maar dat het dier op papier van jou blijft? Eventueel kun je 'm dan bij jezelf laten staan en de verzorging aan de leaser zegmaar overdragen.

Spikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:40

je kan haar eventueel bij mensen op de weide zetten, die nog een weidemaatje zoeken voor hun paard. Mist goede afspraken of een contract :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:54

Spikky schreef:
je kan haar eventueel bij mensen op de weide zetten, die nog een weidemaatje zoeken voor hun paard. Mist goede afspraken of een contract :)

Hier geloof ik niet in. Een paard te eten geven en goed verzorgen kost veel geld. Waarom zouden mensen een onbruikbaar paard van iemand anders bij hun aan huis zetten en die kosten betalen? Een paard waar je wel op kan rijden eet evenveel. En als het enkel voor het gezelschap zijn ze veel goedkoper af met een shet.
Ofwel heb je iemand in je familie of bij heel goede vrienden die voor je paardje willen zorgen, ofwel zal je een weidepension moeten nemen en daarvoor betalen.
Voor niks gaat de zon op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:20

ik geloof ook niet in weidemaatjes, ja als het een shet is.
Je hebt zelf de mogelijkheden niet, heel hard maar denk dat ik dan voor euthanasie zou kiezen..
sterkte.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:24

Als ik de keuze zou moeten maken, zou ik kijken naar hoe mijn band met het dier is: Is het paard mijn maatje, mijn trouwe kameraad, heb ik er veel van geleerd en veel plezier mee beleeft, dan zou ik haar zelf houden en mag ze lekker op het land blijven staan. Wellicht zou ik er zelf nog een veulentje uit fokken.
Is het paard voor mij niet heel bijzonder oid, dan zou ik het dier laten inslapen. Ik zou het zeker niet verkopen, ook niet als fokmerrie (je weet nooit wat er mee gaat gebeuren, en erger nog: je hebt er niks meer over te zeggen omdat jij de eigenaar niet meer bent).

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:32

Ik zou hem houden, mijn paard had dat ook een verdikking en liep onregelmatig.
Ik heb hem 8 maanden op het land gezet met rust en af en toe over de weg stappen na 6 maanden en nu heeft hij er geen last meer van.
Hij heeft nog en een bult op de pees zitten maar dat kan geen kwaad.
en hij heeft er geen last van ik kan alles weer doen springen en noem maar op!:D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:36

Moeilijk. Je kan proberen of iemand haar wil als fokmerrie. Is ze goed gefokt?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:23

De Dierenarts was heel stellig, einde oefening. En we hadden haar eigenlijk willen verkopen voor de sport vanwege tijdgebrek (ivm baan) van mijn vriend. Echt erg jammer, had een super leerpaard kunnen zijn.
Het is een stamboekmerrie Gribaldi X Pion. Schimmel 1.67m 8 jaar oud. 1 veulen gehad van Voice.Die hebben we overigens ook nog.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:31

Om deze merrie gaat het neem ik aan: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=154029

Als je er zelf geen vertrouwen in hebt dat ze goed terecht komt wie zijn wij dan om te zeggen dat je haar moet laten leven.
Hoorde van de week nog iemand die had z'n paard voor heel weinig verkocht als fokmerrie ivm hartruisje.
Krijgt hij later een telefoontje van iemand die het paard voor 9x zoveel had gekocht en niet op de hoogte was dat paard niet meer geschikt was voor de sport.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:33

Prummel schreef:
De Dierenarts was heel stellig, einde oefening. En we hadden haar eigenlijk willen verkopen voor de sport vanwege tijdgebrek (ivm baan) van mijn vriend. Echt erg jammer, had een super leerpaard kunnen zijn.
Het is een stamboekmerrie Gribaldi X Pion. Schimmel 1.67m 8 jaar oud. 1 veulen gehad van Voice.Die hebben we overigens ook nog.

Haar ergens op weidepension of in een opfok zetten is geen optie? Ze zou je minder geld kosten dan nu (laag stalgeld, geen ijzers, trailer, lessen, ...). Dan kan je er zelf ook nog mee fokken als je dat wil. En je blijft zelf eigenaar, dus je weet wat er met het paard gebeurt.

Wat het verkopen als fokmerrie-plan betreft: ik wil je niet ontmoedigen, maar mijn ervaring hierboven ging ook over een merrie met een goed papier en mooi exterieur die wat bewezen had in de sport. Misschien heb je meer geluk dan ik, maar je zal ontzettend goed moeten opletten dat je koper toch geen vermomde handelaar is, en je hebt geen zeggenschap meer over het paard zodra ze van je erf af is.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:53

Klopt..@Kabouterdans..Dat is ons paard.

@rapperijder....ik vertrouw maar heel weing mensen, en dus dat Fokmerrie-plan...dan zou het bij een goede kennis of ed moeten zijn. Ik denk dat ik rustig informeer bij mensen die ik ken/vertrouw, en mocht dat niet lukken (voor het winterseizoen) dan de eeuwige groene weilanden...pffff.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:48

kun je er niet alsnog een sportpredikaat bij aanvragen en dan uitlenen als fokmerrie? in een soort leaseconstructie en dan evetueel zelf bepaalde kosten nog wel betalen? dan blijf je wel eigenaar.
Er zijn ook fokkers die niet geven om exterieurpredikaten maar die fokken om prestaties.