Welke sporen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renzzi

Welke sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 02:03

Hallo! :wave:

Ik ben op zoek naar sporen, ik rijd nu met 'normale' sporen van 2cm.
Mijn pony is liever lui dan moe :+ , en ze reageert amper op mijn been.
Ik doe heel veel tempo-oefeningen, en ik gebruik ook wel mijn zweepje, of ik doe ze niet aan,
zodat ze dan 'heftiger' reageert op mijn sporen.
Maar ze valt zo weer in haar oude tempo :(

Maar vandaag zei iemand dat ik misschien wel eens scherpere sporen kon gebruiken.
Dus is mijn vraag, welke sporen zijn goed en effectief?

Ik hoop op reactie :o

Biskwie

Re: Welke sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:14

Je pony hoort te reageren op je been en sporen zijn enkel voor de verfijning. Als ze nu onvoldoende reageerd, kun je het beste terug naar de basis. Trainen dat een lichte hulp ook reactie gaat geven. Voor zijgangen e.d. kun jelater dan weer je 2cm spoortje pakken. Anders ga je ze iedere keer scherper maken en los je het probleem niet op.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:33

Daar ben ik het mee eens :j Je paard moet gewoon goed aan je been zijn, sporen of geen sporen.

Marc69

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:25

Probeer je paard eerst meer aan het been te zetten ZONDER sporen. Het is een kwestie van heel consequent zijn. Eerst been, geen reactie, duidelijker been, geen (of te weinig) reactie, tikje met zweepje. Het zit 'm vooral in het super consequent zijn en niet in de lengte van de sporen (of zweep).
Een paard wat slecht reageerd op sporen van 2 cm gaat niet beter reageren op langere sporen.
Verder moet je zeker weten dat er geen andere oorzaak is van het niet voorwaarts willen gaan. Heeft het paard misschien ergens last van (zadel?) Als je dat soort dingen allemaal uit kan sluiten, zou ik gewoon eens 2 weken super consequent zijn (ook voor je zelf) dan moet het vast beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:18

Sporen kunnen zeker helpen om je paard meer aan het been te krijgen, maar zo gauw je bezig gaat met moeilijkere oefeningen heb je wel degelijk profijt van je sporen, en als je paard dan voorwaarts is op sporen ipv been, zullen je sporen weinig effect hebben als je verder bent.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:14

het hele verhaal over de rijtechnische oplossing ga ik niet herhalen :+

Ik zou iig geen scherpere sporen pakken, werkt de eerste 2 min en dan zit je daar net zo hard mee te prikken als met je knopje.. de kans dat je hem oprijdt wordt dan wel heel erg groot! Mijn merrie die werd altijd heel erg obstenaat van stompe knopspoortjes, zonder was ze beter aan mn been dan met! Ze ging er echt tegen aan hangen :S Toen heb ik een keertje hele grove wielen geprobeerd, die rollen zachtjes langs der buik wat kietelt en daar heeft ze dus wel respect voor!! Misschien kan je er iets mee