Veulen halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Veulen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:27

We gaan eind deze week een veulentje kopen :D Nu heb ik natuurlijk al opgezocht hoe je een veulen moet vervoeren: losstaand in de trailer en de stangen eruit halen. En natuurlijk wat water bij hebben.
Ook willen we haar bij aankomst kennis laten maken met het andere paard met een draadje ertussen in de weide.
Maar zijn er nog handige tips of dingen die ik moet weten?
Alvast bedankt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:18

Als je het veulen alleen in de trailer hebt (wat ik uit je post begrijp) gebruik dan een trailer met een klep of bovendeurtjes die je dus ook DICHT doet, niet met een zeiltje.
Hoever moet je reizen en wat kent het veulen al? Want dat bepaalt voor een groot deel hoe je er mee om kunt gaan. Kent het stroomdraad en/of schriklint? Kan het al enige tijd alleen blijven? Kan het netjes meelopen aan het halster? Kent het andere paarden behalve mama?

Hoe bedoel je dat "water bij hebben"? Wil je water in de trailer hebben staan onderweg? Dat zou ik zeker niet doen, geen dingen in die trailer waar ze overheen kunnen vallen of in kunnen haken (hooinet).

Verder is het verstandig om wat water en hooi mee te nemen van de oude stal, dat is bekend en vertrouwt voor het veulen.

Dat kennis laten maken met het andere paard kun je het veiligst over 2 draadjes doen, kijk eerst maar eens hoe ze op elkaar reageren. Als je heel zeker weet dat je andere paard goed met veulens omgaat ligt dat natuurlijk anders, maar als je dat niet weet, wees dan liever iets voorzichtiger.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:26

Ja we weten zelf eigenlijk ook niet wat het veulen al kent. We weten alleen dat het iedere dag in handen komt. Dus we zullen haar met heel veel geduld de trailer in laden. Het is 3 kwartier rijden. Ik bedoel een emmer en wat water voor bij een eventuele tussenstop wat te kunnen drinken.
De haflingerhengst die we al hebben reageerde vorig jaar super goed op een merrie haflingerveulen. Die waren 2 handen op een buik, net papa en zijn kindje haha. Nu komt er dus ook een haflinger merrieveulen.
Die 2 draden is inderdaad wel veiliger, alhoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat ie niet overenthousiast wordt en erdoor rent haha.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:31

Tenzij het een erg lange afstand is zou ik geen tussenstops doen, ik lees net 3 kwartier das echt niet zo lang hoor. Als je in 1 keer doorzet ben je er het vlugst vanaf en kan het veulen ook geen gekke dingen doen (die heeft het namelijk druk genoeg met zich staande houden). Het dier zal het allemaal ongetwijfeld doodeng vinden en als je dan een deurtje of klep opendoet zal ze proberen te ontsnappen, daar sta je dan bij een tankstation langs de snelweg.. Probeer het dier niet te halen tijdens de warme periode van de dag.

Yellowbird

Re: Veulen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:24

Ja, dan is een tussenstop inderdaad niet slim. Misschien ook nog wat veulenbrok vragen van de oude eigenaar? Zodat ze in ieder geval iets vertrouwds heeft in de nieuwe omgeving. Moet ik in de trailer wat hooi los leggen dan, of beter helemaal niets geven?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:49

Veulen heeft toch geen tijd om te eten, die moet zich staande houden dus ik zou er niks in leggen. Komt wel als jullie bij haar nieuwe plekje aankomen.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 19:24

Dank jullie voor de nuttige informatie. Als het er is zal ik zeker wat foto's van haar posten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:26

Yellowbird schreef:
Ja we weten zelf eigenlijk ook niet wat het veulen al kent. We weten alleen dat het iedere dag in handen komt. Dus we zullen haar met heel veel geduld de trailer in laden. Het is 3 kwartier rijden. Ik bedoel een emmer en wat water voor bij een eventuele tussenstop wat te kunnen drinken.
De haflingerhengst die we al hebben reageerde vorig jaar super goed op een merrie haflingerveulen. Die waren 2 handen op een buik, net papa en zijn kindje haha. Nu komt er dus ook een haflinger merrieveulen.
Die 2 draden is inderdaad wel veiliger, alhoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat ie niet overenthousiast wordt en erdoor rent haha.

Tip, gewoon met 2 man, handen vast pakken, onder de billen, enzo de trailer opduwen. is vaak voor het veulen het minst stressvolst en het snelst. veulen worden bij ons zo altijd vervoert :) (veulen dan he, geen jaarlingen enzovoort)

veulen eet toch niet onderweg :n
gewoon in een keer doorrijden. 3 kwartier is niet lang. bij grotere afstand zou ik het wel doen.
In de trailer wel halster af, voor als ze eventueel ergens aan kan vast haken?
inderdaad stanger eruit (bij anderhalfpaards trailer zou ik de bilstang er wel aan houden (maar dat is persoonlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:35

Ik heb mijn veulen vorig jaar helemaal los in de trailer gezet, alle stangen eruit en klep goed dicht. het was 3uur rijden en hebben aan 1 stuk door gereden. Tussentijds stoppen brengt enkel onrust is mijn mening :)
Bij aankomst eerst inderdaad even apart gezet naast de kudde en na 30min snuffelen erbij gedaan.

succes en veel plezier met je veulen!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:56

suze_ schreef:
Ik heb mijn veulen vorig jaar helemaal los in de trailer gezet, alle stangen eruit en klep goed dicht. het was 3uur rijden en hebben aan 1 stuk door gereden. Tussentijds stoppen brengt enkel onrust is mijn mening :)
Bij aankomst eerst inderdaad even apart gezet naast de kudde en na 30min snuffelen erbij gedaan.

succes en veel plezier met je veulen!

ik ga in september ook mijn veulen ophalen en hij moet dan ook een reis van 3 uur in de trailer maken.
ik vind het zelf super spannend want heb geen ervaring met het vervoeren van een veulen.
3 uur reizen in trailer kan in 1 keer ? is dat niet te lang zonder eten en/of drinken of zeg ik nu iets heel raars ?
hoor graag meer tips voor het vervoer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:00

ja hoor. [***] was zelfs zo erg die heeft liggen slapen in de trailer :')

ik vond het ook heel erg spannend, maar alles is goed gegaan. we hebben 1x wel moeten tanken, omdat de reis onverwachts zo lang duurde door file en een snelwegafzetting. we waren 15min van de stal af en moesten toen bijna een uur omrijden... was ik ook niet zo blij mee, maar hij kwam goed de trailer af.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:04

wat een kereltje die kobalt :') ik hoop dat de mijne ook zo cool is en er geen punt van maakt..

maar is het ook beter om halster af te doen in trailer of mag dat wel om blijven?
begreep wel dat het beter is om hem los te laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:10

ik heb wel zijn halster omgelaten, want stél er gebeurd wat en hij moet er a.s.a.p. af dan is zonder halster erg onhandig. wel trailer gecheckt op uitstekende dingen, maar die waren er niet. en alle stangen eruit gehaald. ik vond zelf los prettiger, hij had nog niet veel vastgestaan en met de trailer helemaal dichtgemaakt maakt dat ook niet uit. vond het een enger idee dat hij kon gaan hangen of dat touw over zijn hoofd zou werken of over de stang zou gaan hangen.
ik heb hem 3 maanden later naar een andere stal verhuisd met een gigantische paardentaxi, daar stond hij samen met een welsh a veulentje in. ze konden er rondjes in lopen :+

dat vaststaan op de trailer moet ik wel gaan oefenen deze zomer, maar vaststaan op de poetsplaats is nu 100% goed, dus ik verwacht geen problemen.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:12

thanks voor je info +:)+ voel me in ieder geval al iets meer voorbereid..
nu aftellen tot het september is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:13

graag gedaan en heeel veel succes en plezier met je veulen!
jaar geleden zat ik nu ook tot september af te tellen :D gaat snel hoor, voor je het weet staat je veulen veilig bij je in de wei!

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:05

Wat altijd fijn is is een camera in de trailer, dan kan je vanuit de auto fijn volgen wat het veulen in de trailer doet. Als hij echt gaat panieken kan je dan altijd nog beslissen om een tussenstop te maken.
Zo kan je ook met een "gerust hart" een halster aanlaten, want je kan hem/haar de hele rit in de gaten houden.
Veel succes !