Binnen of buiten starten...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Binnen of buiten starten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:36

Ik ben hard aan het werk met mijn 5-jarige merrie om straks voor het eerst mee te doen aan wedstrijden. Nu twijfel ik eigenlijk of ik zal wachten op het indoor seizoen, of dat ik nog een paar "nazomer" buiten concoursjes in de buurt mee zal pakken. Volgens ingewijden zou ik beter binnen kunnen starten, omdat dat wat rustiger (en begrensder) zou zijn voor mijn jonge, vrij kijkerige paard. Of is dat onzin ? Ik heb zelf geen ervaring. Wat denken jullie?

Biskwie

Re: Binnen of buiten starten...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:42

Ben jij zeker van je paard op bekend en onbekend terrein en is het paard zeker van jou? Lekker starten! Anders gewoon eens voor spek en bonen mee nemen naar een wedstrijdterrein. Binnen starten kan later altijd nog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:19

Hoe is jouw paard in vreemde omgevingen?
Elk paard reageert toch overal anders op.

Ik heb er zelf een die buiten veel meer ontspannen is. Er is dan zoveel te zien dat het allemaal niet meer opvalt. Maar als je datzelfde paard binnen start dan springt hij voor elk hoekje aan de kant.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:41

Ik rij vanaf oktober een grote (1.82) ruin van nu net 4 jaar, is nog nooit op ander terrein geweest (ja bij de buren en op de straat) en die heb ik zo voor het eerst gewoon op een buitenconcours mee genomen. Ik vertrouwde hem en er was dus helemaal niks loos.

Als jij alleen maar gewend bent om in een binnenbak oid te rijden, dan is binnen misscihen eerst prettiger (dan heb je natuurlijk ook steun aan de bakrand)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:53

Ik neem ze eerst mee naar kleine zandwedstrijden in de buurt. Wel in het buitenseizoen en dan bij voorkeur op een locatie met 2 ringen naast elkaar zodat ze iig nog 1 ander paard zien en zich niet ineens alleen voelen.

Ik weet niet waar je precies woont, maar ik vind de Kamphorst in Hilversum altijd een fijne locatie om ze voor het eerst mee naartoe te nemen. Daar rijd je binnen los en buiten je proeven. Je kan daar alleen niet longeren. En zo zijn er in het midden van het land nog behoorlijk wat andere locaties waar je op zand kan starten en de begrenzing van een hek hebt en er toch andere paarden te zien zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:56

Het nadeel buiten is dat je vaak tussen bordjes rijdt i.p.v. hekjes. Voor jonge paarden kan dat lastig zijn.
Ik heb zelf een wat ouder paard die juist in prikkelarme omgevingen meer reageert dan in drukke omgevingen. Hij laat zich op buitenwedstrijden juist heel fijn rijden.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:58

Een jong paard neem ik voor het springen het liefste het eerst mee naar een buitenwedstrijd, dan heb je wat meer ruimte voor wendingen etc.

Voor dressuur vind ik het binnen weer fijner omdat ze dan toch wat meer "opgesloten zitten"

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:59

Ik vind zelf buiten fijner. Binnenbakken kunnen ook heel eng zijn, hindernis materiaal aan de muren, sponsporborden, tractor in de hoek, enge schaduwen in de hoeken, kantine langs de kant..
Maar buiten heb je wel geen hulp van de bakrand vaak en zijn ze 'vrijer'.

Ik weet niet hoe jouw paard is. Rij je nu ook al veel buiten?

Weet niet waar je woont, maar je hebt hier idd zoals Anoeska al zegt veel mogelijkheden om op zand te starten.

Misschien kan je keer oefenen op grasland met zelf uitgezette ring?

Kweet niet of je al startkaart hebt maar vanaf oktober kan je voor de helft van de prijs aanvragen.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:39

Ik ben met mijn pony voor het eerst gestart op een outdoor in het gras.
We reden ook vaak buiten waardoor mijn pony ook goed gewent was om op gras te rijden.
Het is eigenlijk net wat je zelf lekkerder vind, waar jij en je paardje goed aan gewent zijn :)

Succes met kiezen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:46

Ik begin het liefst binnen, omdat je dan begrenzing hebt van een bakrand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:52

Nou in sommige binnenbakken zitten erg veel bakkabouters hoor :+

Mijn 5 jarige heb ik nog niet gestart binnen, dus ik weet niet hoe hij reageert? Buiten, ook zonder hekjes is igg geen enkel probleem!

Maar ts als je een jonge slingeraap hebt, zou ik eerst binnen starten of een rustig wedstrijdje buiten met hekjes!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:10

Mijn merrie rij ik zowel in buiten als binnenbak. Ze is pas een maandje bij mij en begint nu goed te wennen. Voor de les (1x per week) rij ik een grote binnenbak waar ze het tot nu toe (2 x ;-) ook buitengewoon goed heeft gedaan. En ik heb nu zo'n 3 of 4 buitenritjes met haar gemaakt, maar dat vind ze wel heel spannend allemaal (wel goed verkeersmak overigens). Ik zit nu te denken om me voor eind september in te schrijven voor een wedstrijd hier in de buurt op zand. heb vandaag in ieder geval mijn wedstrijdoutfit aangeschaft ha ha ! (en een paar 100 euro armer nu)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:15

Ik rij ook liever buiten als binnen. Wat hier al gezegd is buiten is het wel lastiger om tussen de bordjes te blijven met een jong paard, maar mijn paard vind binnen bakken toch wel eng, dus ik kan haar daar eigenlijk niet lekker rustig rijden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:21

Mijn 5 jarige is panisch tussen de andere paarden en voor hem is daarom het outdoor fijner (meer ruimte). (hij is inmiddels al een paar keer mee geweest) Als jij er klaar voor bent en je paard ook zou ik dr gewoon een keer meenemen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:27

`waarom zoek je niet eerst lekker wat wedstrijdjes op waar je in een gewone bak buiten op zand zonder bordjes maar gewoon een hele omheinde ring :) Gewoon vertrouwen in je paard, dan komt het wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:13

MariekedH schreef:
Mijn merrie rij ik zowel in buiten als binnenbak. Ze is pas een maandje bij mij en begint nu goed te wennen. Voor de les (1x per week) rij ik een grote binnenbak waar ze het tot nu toe (2 x ;-) ook buitengewoon goed heeft gedaan. En ik heb nu zo'n 3 of 4 buitenritjes met haar gemaakt, maar dat vind ze wel heel spannend allemaal (wel goed verkeersmak overigens). Ik zit nu te denken om me voor eind september in te schrijven voor een wedstrijd hier in de buurt op zand. heb vandaag in ieder geval mijn wedstrijdoutfit aangeschaft ha ha ! (en een paar 100 euro armer nu)

Als je eind september wil starten, zou ik wachten tot begin oktober, dan kost je startkaart maar de helft ;)

Binnen heb je wat extra 'hulp' van de bakrand, buiten zijn ze onder de andere paarden waardoor je misschien wat extra steun hebt, voor beide zijn voor- en nadelen te verzinnen.

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:41

ik denk dat het beter is als je met binnen wedstrijd begint.
dan kan je paard eerst een beetje kennis maken met de wedstrijd en al de andere paarden om zich heen.
als het goed gaat binnen dan kan je in de lente buiten beginnen.
ik zou alleen wel hoefijzers met kalkoenen eronder doen als je naar buiten gaat omdat je paard best kijkerig is en (denk ik dan) ook sneller verschiet. dat is niet zo handig als het buiten is (in de lente) want zonder glijdt hij sneller uit.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:22

Binnen kan wel rustiger lijken, maar je hebt ook paarden die normaal heel druk zijn, dus op bv. een wedstrijd in de binnenbak. Maar dan komen ze op een groot concour, waar zo veel te zien is. En dan worden ze ineens rustig, door alle nieuwe dingen die ze te zien krijgen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:26

Als ik een jong paard wil starten in het outdoor seizoen dan zoek ik altijd een locatie op waar ik binnen los kan rijden.
Ik ga echt niet op zo'n groot veld voor de 1ste keer!Vroeger deed ik dat wel,maar ik ben niet meer zo dapper.
Gras doe ik ook niet als ik niet zeker weet dat ze braaf zijn(dat valt zo hard),een klein concours zonder speakers is dan wel erg fijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:11

Ik denk dat het paard afhankelijk is.
Mijn (inmiddels) 7 jarige ruin heb ik voor de 1e keer meegenomen naar een buitenconcour, vond hij (en ik) best spannend, maar op wat gestuiter in het begin na, is het super gegaan.
De nou 5 jarige merrie heb ik voor het eerst binnen gestart, en die is dit seizoen voor het eerst mee naar buiten gegaan, en dat is nog steeds iedere outdoor wedstrijd drama :+
Binnen is ze eigenlijk heel braaf, maar buiten vind ze het heel spannend.
Terwijl de ruin zowel binnen als buiten eigenlijk heel braaf is.
Maar voor de merrie ben ik blij als het indoor seizoen weer begint :))

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:15

Ik start die van mij van het winter voor het eerst gewoon binnen. Ik vind dit voor mijn eigen gemoedsrust fijner, waardoor ik meer kan ontspannen en dit zo op het paard overbreng.

Dus het zit bij mij gewoon tussen de oren dat ik voor het eerst binnen wil starten :Y)

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:13

heb je het nu over springen of dressuur?

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:23

Je kan het in ieder geval proberen nu heb je het geprobeerd een kun je volgend jaar echt mee doen voor de punten

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:31

als je buiten begint wordt de overgang naar binnen waarschijnlijk gemakkelijker maar als je binnen start moet je ook nog eens de stap naar buiten maken.
Ik heb al verschillende ervaringen van paarden die eigelijk nog nooit in een binnenbak zijn geweest en op wedstrijd gingen en geen enkel probleem hadden binnen andersom is meestal een grotere struikelblok! Dus gewoon ineens buiten starten eerste keren wordt spannend maar daar heb je later dan weer profijt van!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:29

Ik vind persoonlijk altijd het outdoor seizoen net even wat prettiger, je kunt gewoon lekker buiten inrijden en het is allemaal wat overzichtelijker. Bij de indoor wedstrijden, vind ik het altijd wat drukker en je moet maar van hot naar her met je paard. Dus ik zou nog even wat outdoor wedstrijdjes meepakken als ik jou was ;)