Erg schrikkerig paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swe3tnesS1

Erg schrikkerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:16

Hallo,
Ik heb een gentleman,die heb ik nu 1 jaar.
Hij is nog steeds erg schrikkerig onder het rijden,hij vind altijd alles eng.
Onder wedstrijd gaat het daar dus ook vaak mis,het inrijden gaat zo goed.
En dan binnen de hekjes rijden is die zo schrikkerig en gaat het helemaal mis!
Tips?

_Tara_

Re: Erg schrikkerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:17

Kan het zijn dat jij gespannen bent tijdens de proef?

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:18

_Tara_ schreef:
Kan het zijn dat jij gespannen bent tijdens de proef?

Ja als hij zo gespannen word, dan word ik dus dat ook!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:20

Ik bedoel dan meer vantevoren :P Dat jij je druk maakt/zenuwachtig bent over de wedstrijd en daardoor wat gespannen bent.
Maar als je paard gespannen is en jij dan ook, kun je het beste even afstappen, stukje wandelen tot je weer rustig bent en dan pas weer opstappen.

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:21

_Tara_ schreef:
Ik bedoel dan meer vantevoren :P Dat jij je druk maakt/zenuwachtig bent over de wedstrijd en daardoor wat gespannen bent.
Maar als je paard gespannen is en jij dan ook, kun je het beste even afstappen, stukje wandelen tot je weer rustig bent en dan pas weer opstappen.

Naja die spanning wordt vooral erg als we de proef ingaan van te voren gaat het eigenlijk best lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:21

Het paard neemt jou spanning over hé, als jij zenuwachtig wordt, wordt hij dat ook. Vraag anders is een keer of iemand die heel relaxed erop kan zitten hem een aantal keer wil rijden, kijken hoe hij daarop reageert.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:24

Ireentj schreef:
Het paard neemt jou spanning over hé, als jij zenuwachtig wordt, wordt hij dat ook. Vraag anders is een keer of iemand die heel relaxed erop kan zitten hem een aantal keer wil rijden, kijken hoe hij daarop reageert.

Inderdaad jij bent tijdens het inrijden rustig en als je de bak ingaat ga je plotselings stressen je paard denk dat er vanales is om bang voor te zijn. Hoe weet hij nu dat jij gewoon zenuwachtig bent omdat je een goed resultaat wil. Probeer jezelf te beheersen.

manon368

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:33

toen ik nog op huurpaarden reed was ik er altijd bang voor een. toen ik leerde ontspannen bokte hij me er niet meer af.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:36

ik heb er ook zo 1 gehad
echt afschuwelijk die sprong nog weg voor een tuin stoel die gewoon langs de bak stond
maar als die los liep in de bak speelde hij wel met die stoel.

Ik ben uiteindelijk met dat paard achterover gevallen buiten en die heeft me zo onzeker en bang gemaakt dat ik hem heb weg gedaan

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:39

als je zelf met het idee gaat rijden dat er wat kan gebeuren is er spanning, die spannig is binnen 2 tellen over genomen door je paard waardoor jou gevoel bevestigt word en nog meer spanning veroorzaakt, het is een visueel cirkeltje waar je in zit, probeer les te vinden bij iemand die samen met jou dat cirkeltje kan doorbreken, iemand die je echt vertrouwen kan geven.
een paard is een spiegel van de ziel die er mee werkt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:09

Inderdaat , je moet het anders bekijken, het is niet het paard dat schrikkerig is, maar de oorzaak zal heel waarschijnlijk bij jouw liggen.
Jij geeft het paard een reden om ongerust te zijn, en het paard zegt dadelijk , ok ik heb het begrepen, er is hier iets niet pluis, ik moet dus ongerust zijn, dit is wat jij zelf je paard nu zegt.
Dus speciaal hierop gaan letten, vooral ontspanning geven, en veel les nemen natuurlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:50

zelf aan je eigen ontspanning werken inderdaad, paarden spiegelen!

Ga ook lekker met hem aan het werk met bijvoorbeeld schriktraining zodat hij wat moediger wordt en niet zo snel paniekeert als er wat 'engs' gebeurt, dan kun jij ook relaxter rijden waardoor hij weer relaxter wordt....

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:56

Mijn pony was ook overal bang voor. Maar als je slim bent, ga je zo vaak mogelijk langs alles wat hij eng vind. Dan gaat het vanzelf beter.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:11

Moll schreef:
als je zelf met het idee gaat rijden dat er wat kan gebeuren is er spanning, die spannig is binnen 2 tellen over genomen door je paard waardoor jou gevoel bevestigt word en nog meer spanning veroorzaakt, het is een visueel cirkeltje waar je in zit, probeer les te vinden bij iemand die samen met jou dat cirkeltje kan doorbreken, iemand die je echt vertrouwen kan geven.
een paard is een spiegel van de ziel die er mee werkt.

I agree.

Ik merk het ook altijd aan die van mij, als ik denk dat gaat ie spannend vinden, dan merkt hij aan mij al van oliebol er is iets wat normaal er niet is en dan is hij heel schrikkerig, maar als ik er langs loop zonder enige spanning en aandacht voor dat object is er niks aan de hand, ook met rijden is het zo, paarden merken dat en gaan er gebruik van maken.

Ik moet daar zelf ook mee leren omgaan omdat ik al snel bang ben voor het enge en het idee dat hij daarvan gaat schrikken, dat zit iets in een mens denk ik en is moeilijk af te leren maar probeer aan niks te denken of zing vrolijk een liedje dan ben je al een stuk ontspannender en je paard neemt dat over. Mij lachen ze op stal altijd uit, dan denken ze daar heb je die vrolijke clown weer met die pony maar dat is puur om de ontspanning erin te houden en zo heeft knollie er ook veel meer lol in en kijkt niet naar dingen waar hij van gaat schrikken.

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:43

Ik zou hem mss oefenen op drukke situaties thuis door bv heel veel lawaai te maken of vrienden te vragen om allemaal rare bewegingen te maken enz. zodat hij alles gewend en als je dan binnen gaat in een wedstrijd hij al1 actief en wat gespannen is als jij dat bent maar omdat hij het kent niet meer verschiet