paard in staking wie tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ship

paard in staking wie tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:23

Ik hoop op een niet reltopic maar vraag om tips en mensen met de zelfde ervaringen en hoe ga en ben je hier mee omgegaan.
AUB hou het netjes.

ben vandaag weer bezig geweest met een 4 jarig tinkerruintje van 140 hoog om dit dier goed berijdbaar te maken voor een 10 jarig meisje en eventueel eigenaar.
nu is hij echt een sulletje in omgang echt een ontzettend lief dier heel braaf nu moet ik zeggen voorig jaar had ik hem goed voorelkaar stap en ho zat er in drafje kon er nog af maar zadel schoof heel erg en kon eingelijk niet doorzetten longeren ook super eest moeite gehad maar goed was nog maar 3 leren is oefenen en herhalen.
in tussen tijd zijn er meerdere mee bezig geweest dit is echter niet mijn keus geweest dit gaat niet om mijn eigenpaard.

nu is iedereen er telkens mee gestopt en nu pak ik hem weer op maar hij is er dominant en gedraagt zich als of hij rangorde wil `1ste 2 a 3 rondjes gaan goed en vervolgens gaat meneer in staking en komt omhoog en komt echt op je af zetten als je niet de zweep(verlengstuk hebt) of weg kan springen lig je er onder naar mijn mening is dit gewoon een vieze streek om onder het werk uit te komen tis echt een luie donder en erg verwend.

maar ik wil dit probleem graag oplossen vandaag heeft ie echt wel op zijn donder gehad dit gedrag pik ik absoluut niet ook vind meneer het nodig om er gewoon bij te gaan liggen rollen of zitten met zadel op ook dit heb ik bestaft maar goed 20 minuuten verder gaat het super en doet ie wat ik vraag.

wie kent dit en heeft dit wel een meegemaakt? uitsluiting paard heeft geen pijn en snapt donders goed wat ie moet doen maar gaat echt gewoon in staking.
Laatst bijgewerkt door ship op 19-07-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Re: lees gewoon het verhaal een kom met tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:28

Heel consequent zijn en blijven. En vooral focussen op wat goed gaat, dat ook belonen. Hij moet er wel weer plezier aan beleven, aan z'n goede gedrag.

Overigens vind ik je titel heel dwingend en absoluut niet uitnodigend.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:30

Hoe hard moet ie nog tegen je schreeuwen voordat je begrijpt dat hij gewoon veels te jong al is opgepakt?
Zo te lezen met een slecht passend zadel ook?
Wil je het probleem graag oplossen? Zet 'm in het land en laat 'm nog lekker minstens een jaar lopen.
Dit dier wil je wat vertellen... luister daarnaar.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:31

Als je heel zeker bent dat je paard medisch gezien in orde is... Zorg al voor een fatsoenlijk zadel, een zadel dat schuift lijkt me pijnlijk.
Als die bij het longeren op je af komt, gewoon een stap naar voor zetten, maak je groot, zwaai met de zweep en roep. Loopt hij netjes door, goed belonen. Hou het ook boeiend voor hem, geen uren longeren...
Je kan ook wat grondwerk gaan doen zodat hij jou als leider accepteerd en zodat er wederzijds respect en vertrouwen komt.
Altijd duidelijk en kordaat zijn, zodat je paard snapt wat je bedoelt.
Hou er ook rekening mee dat hij nog heel jong is he, niet meteen te veel van hem eisen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:32

Kukkie schreef:
Heel consequent zijn en blijven. En vooral focussen op wat goed gaat, dat ook belonen. Hij moet er wel weer plezier aan beleven, aan z'n goede gedrag.

Overigens vind ik je titel heel dwingend en absoluut niet uitnodigend.

jah oke titel idd heb hem aangepast had hem nog niet zo terug gelezen mijn exuus belonen op goed gedrag krijgt ie wel alles wat goed is is goed maar hou er eingelijk niet zo van om continu met de zweep de strijd winnen als is het echter nodig heb om eerlijk te zijn ook nog nooit z'n paard in handen gehad dit dit doet gewoon aan halster en touw echter geen probleem super braaf tot het werk komt.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:34

countrygirl schreef:
Hoe hard moet ie nog tegen je schreeuwen voordat je begrijpt dat hij gewoon veels te jong al is opgepakt?
Wil je het probleem graag oplossen? Zet 'm in het land en laat 'm nog lekker minstens een jaar lopen.

vorig jaar een slecht passend zadel nu is dit aangepast...en dit paard is nu 4 lijkt mij een mooie leeftijd om wat te gaan doen toch.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:37

Almeetje schreef:
Als je heel zeker bent dat je paard medisch gezien in orde is... Zorg al voor een fatsoenlijk zadel, een zadel dat schuift lijkt me pijnlijk.
Als die bij het longeren op je af komt, gewoon een stap naar voor zetten, maak je groot, zwaai met de zweep en roep. Loopt hij netjes door, goed belonen. Hou het ook boeiend voor hem, geen uren longeren...
Je kan ook wat grondwerk gaan doen zodat hij jou als leider accepteerd en zodat er wederzijds respect en vertrouwen komt.
Altijd duidelijk en kordaat zijn, zodat je paard snapt wat je bedoelt.
Hou er ook rekening mee dat hij nog heel jong is he, niet meteen te veel van hem eisen.

zadel is dit jaar aangepast en is nu een goed liggend zadel heb 1 x gereden met het zadel dat schoof gebruikte daarvoor mijn eigen maar die kon ik goed verkopen dus ja..wij zijn nu max 30 minuten per keer met hem bezig wil niet gelijk te veel vragen van hem en bij grond werk doet ie alles super aleen bij het longeren en rijden daar ligt het probleem.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:37

o dus als hij dominant is en in verzet gaat is hij te vroeg opgepakt, misschien maar hij is verkeerd opgepakt. en daar ligt het aan.en dominantie betekend niet altijd ojee het paard wil wat vertellen, in dit geval ik vertik het.

countrygirl schreef:

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:38

Ja, 4 jaar is een goede leeftijd om wat te gaan doen, maar niet om enorm veel te gaan eisen van je paard.
En een zweep dient niet enkel om te slaan he, integendeel. Bv. bij het longeren kan je gewoon je persoonlijke ruimte daarmee aangeven, als hij op je afkomt. Zonder te slaan.

ship

Re: paard in staking wie tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:45

franka75 dankje maar ik zelf ben vorig jaar met hem begonnen dit is echt op een nette rustige manier gebeurt en zijn er geen hoge verwachtingen geweest gewoon de basis echter niet meer dit ging super tis echt zouals je zegt ik vertik het hij gaat gewoon op de achter benen naar je toe of gaat zitten en liggen.

almeetje: veel eisen zijn er niet hij moest gewoon lekker stappen met zadeltje op meer niet als ie dat braaf had gedaan niks aan de hand en hij mag best ff laten zien van wil niet of snap het niet daar heb ik begrip voor tis eenmaal een jong dier maar dit gedacht hoef ik niet te pikken en nou toen ie op mij afkwam en ik zijn buik en hoeven van de onderkant kon bekijken heeft ie wel ff geweten dat ik daar niet van gedient ben..voor de rest gaat alles met rust en respect.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:44

Gewoon vooruit meppen als hij niet luistert
is even zielig maar dan luistert hij wel

Je kan ook een join upje toepassen mischien

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:47

brownhorse schreef:

jah join up gaat goed heb ik hem zo maar kom ik er aan met lijn en wil longeren probeert ie er toch stiekum onderuit te komen maar moet zeggen hij heeft op moment als ie naar je toe komt en drijgen aanvallen heeft ie gevoeld hoor daarna weer rust en braaf ..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:23

brownhorse schreef:

Denk je???? Geloof het maar niet. Er zijn heus paarden die je zowat dood kunt slaan, ze zullen dan geen poot meer verzetten.
Er is hier over geschreven, ze bestaan. Je lost dat niet op door vooruit te meppen hoor!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:16

countrygirl: tis ook niet de bedoeling om hem door te slaan ik straf hem allleen op moment dat ie het doet daar heeft ie echter ik ontken het niet een vlinke mep op gehad loopt die door is ie braaf dat heeft ie gelukkig nu wel wat in de gaten al probeert ie het nog wel dat moet oplosbaar zijn..

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:36

Elke keer weer opnieuw op je strepen staan en duidelijk aangeven wat wel en wat niet goed is.Inderdaad 4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen maar ik weet ook dat tinkers vaak iets langer nodig hebben om te groeien voor ze het aankunnen.

Doe alles stap voor stap en neem echt de tijd hij moet ook vertrouwen krijgen in je.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:46

idialist schreef:
Elke keer weer opnieuw op je strepen staan en duidelijk aangeven wat wel en wat niet goed is.Inderdaad 4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen maar ik weet ook dat tinkers vaak iets langer nodig hebben om te groeien voor ze het aankunnen.

Doe alles stap voor stap en neem echt de tijd hij moet ook vertrouwen krijgen in je.

jah klopt tinkers zijn net zoals veel friezen laatbloeiers heb daar echt rekening mee gehouden vandaar dat er vorig jaar erg weinig mee is gedaan maar het is nu echt een man en is er echt klaar voor maar wil hem zover krijgen dat hij geschikt word voor een 10 jarig meisje en dat baat mij nog wel zorg maar dit is pas voor de toekomst en hij hoeft de sport niet in is puur hobby

tanx voor de tip

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:19

Hmmm 4 jaar.... met drie jaar beleerd, schuivend zadel op gehad (slechte ervaring dus, want de meeste paarden hebben daar echt een hekel aan en voor een jong paard kan dat redelijk erin slaan) en door meerdere mensen mee gewerkt (waarvan je waarschijnlijk niet weet hoe ze ermee hebben gewerkt en wat ze van het paard hebben verlangd)

Lijkt me dat dit paard op jonge leeftijd al erg veel voor zijn kiezen heeft gehad. (misschien extra veel met longeren?)
Als gevolg daarvan is deze lieverd gaan protesteren (zou waarschijnlijk tijd worden, vanuit zelfbehoud) en wordt ie dus aangepakt. Wat nu niet direkt ertoe zal bijdragen dat hij het leuk gaat vinden, vrees ik.

Kortom... je kan hem stevig aanpakken om het gedrag tijdens longeren af te straffen maar je maakt het er voor dit jonkie niet echt leuker op. Integendeel

Dus mijn vraag is dan... waarom persé longeren?
Longeren koppelt hij duidelijk aan een nare ervaring. Dus... waarom niet gewoon het longeren eens zeer lang achterwege laten?

Ga gewoon lekker grondwerk met het beestje doen. Oefeningen aan de hand, schrikparcoursje, wandelen, leren naast opstapje staan, spelletjes met de bal, lange teugelwerk
(dat laatste is een supervoorbereiding voor het rijden)
Maar het verdorie eens leuk voor die knaap.
En doe regelmatig iets wat hij leuk vindt. Loop naar een heerlijk stuk gras, laat hem grazen en neem er zelf een kop thee bij.
Heb gewoon lol samen en betrek het 10jarige meisje erbij.
Laat haar lol hebben met het paard en hou op met het vele 'moeten' omdat het zo 'hoort'
En als je dan toch dat meisje erbij betrekt en jullie samen lol leren maken met haar paard, waarom haar dan op een bepaald moment niet lekker erop laten stappen, bv om het paard te kroelen. Of tijdens een wandelingetje.
Leren ze elkaar lekker kennen en bouwt het kind een band op met haar paard en combineert het paard het kind met iets leuks

Of moet hij nu het werk al als een kwelling gaan zien waar hij een gloeiende hekel aan heeft?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:40

Op zich ga ik met liljebo mee..... Kan gewoon verveling zijn. Heb t ook wel gehad met een jonge merrie, heb toen gewoon de bak afgezet en ben gaan longeren zonder lijntje. Binnen no-time had ze er weer zin in.

Iets wat wel vaak wil helpen bij paarden die zo lopen te klieren aan de longe; wil je lopen, dan zal je lopen. Lekker een kwartiertje flink door laten galopperen en pas laten stoppen als jíj zegt dat ie mag stoppen. Believe me, daarna is dat geklier snel over en t is dan gebeurd zonder geweld.
Maar, ga echt eerst eens wat variatie inbouwen, geef m de tijd om bij te komen van al die verschillende mensen en leer hem idd dat het zadel niet iets slechts is. Laat het longeren voor wat het is en ga andere dingen proberen. Hou dat even een maand of wat vol, en als ie daarna nóg zo vervelend is met longeren, kun je dat altijd nog gaan corrigeren.

meesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:52

Is het niet dat er kiezen doorkomen en dat ie last heeft van het bit? Aangezien hij grondwerk wel goed doet...
Want hoe weet je dat ie nergens last van heeft? Tuurlijk loopt ie weer even goed als ie een flinke mep heeft gehad. Dan moet hij immers kiezen tussen twee kwaden...
Ik ben het met Countrygirl eens: hij wil je wat vertellen, luister daarna.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:44

hier mag een slotje op is namelijk niet meer van toepassing

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:58

huh>??? zomaar ineens opgehouden??

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:18

nee niet zomaar opgehouden wegens omstandig heden vertrekken wij van deze stalling en verhuizen ergens anders heen en dus kan ik niet verder met dit paard...

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:23

Zonde! even geduld hebben het was goed gekomen;)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:40

Pepsy weet dat het goed zou zijn gekomen.
Ze had er ook wel zin aan, maar net wat ze zegt.
Door omstandigheden vertrekt zij van de stal waar ze nu staat. Het paard is van de staleigenaar.
Er zullen wast wel andere mensen komen die het paard door gaat beleren.
En anders staat het paardje nog een tijdje stil, is niet erg voor hem.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:42

TessJS schreef:
Zonde! even geduld hebben het was goed gekomen;)

jah idd dit klopt het ging de laatste keer ook erg goed hoor maar idd zouals mias zegt is dit paard van de staleigenaar en ik ga dus volgende week met alle beesten verhuizen.