Zeer vervelend opstal en met het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje21991

Zeer vervelend opstal en met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:12

Hey, ik heb zelf een verzorgpony noeska maar ze is altijd strond vervelend in stal ze hapt naar je en houdt haar oren in der nek. als je der uitstal haalt en buiten zegmaar vast zet en der begint te poetsen trekt ze constant haar achterbeen op en slaat die naar voren ook doet ze dit met haar voorbeen. als je het zadel erop legt word ze meteen heel erg pissig. onder het rijdenook ze bokt en gaat in het middenstaan

wat hier aan te doen?

Pluttersput

Re: Zeer vervelend opstal en met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:13

Het gedrag van tevoren is denk ik een kwestie van afstraffen, en laten merken dat jij de regels bepaalt en je niet laat bijten.
Het zadel en het rijden, daarvoor zou ik eerst alles even na laten kijken medisch, en miscshien kijken of het zadel wel lekker ligt.

Wat je ook zou kunnen doen is het rijden even aan de kant leggen, en gaan grondwerken. Op die manier kan je kijken hoe de verhoudingen liggen, en mocht zij zo reageren omdat ze het rijden gewoon niet leuk vindt, dan kan je het zo afwisselen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:13

Als het een kwestie van 'uitermate vervelend zijn' is, dan gewoon afstraffen. Mijn merrie had ook die kuren in het begin en dat is met 1 flinke tik over.
Moet je er wel zeker van zijn dat het niets medisch is uiteraard!

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:17

Okee. ik zal er aan proberen te werken,

@pluttersput
ik ben al een tijdje aan het grondwerken gewoon buiten langs de weg wandelen en in de bak, dan is ze heel erg lief. maar zodra ik erop ga zitten :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:18

Dan is ze het duidelijk niet eens met wat je met rijden doet? Kan aan het zadel liggen, maar ook aan jou. Zou dus iemand die er echt verstand van heeft naar dat zadel laten kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:20

Als ze begint te klieren zodra je met het zadel aankomt of erop zit zou ik toch eens heel goed naar de pasvorm van je zadel kijken. Ook kun je zelf eens controleren of ze niet heel gevoelig op haar rug is. Pas als dat allemaal uitgesloten is kun je er van uit gaan dat het klieren is en haar aan pakken.

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:20

Jadat zou kunnen maar het is gewoon een pony van de manege :S maar ze heeft ook een weekje geleden een nieuwzadel en ik verlies mijn geduld echt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:20

als ik dit zo lees ga ik denken dat er medisch iets aan de hand is.
Heeft ze last van haar rug??

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:21

Oeps, dat moet je nooit doen!
Als het paard echt pijn heeft, straf je dr dus voor iets waar ze niks aan kan doen.
Dit doet de vertrouwensband geen goed.
Gewoon geduldig blijven en blijven nagaan wat het kan zijn.

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:21

Nee ze heeft geen last van der rug. ze loopt altijd wel lekker door als het aan longeren licht en kijkt dan ook vrolijk om der heen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:23

probeer te zien wanneer je de felste reactie krijgt.
Druk eens op haar rug, laat haat achteruit lopen, buig haar hoofd omlaag en naar de schouder, beide kanten op en zie of er verschil is.
Misschien probeert ze jou iets te vertellen maar versta je haar nog niet?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:23

Dan lijkt me dat het aan dat zadel ligt? En tja een nieuw zadel, wat houd dat in? Dat ze met een ander paard gewisselt heeft zo van mischien helpt dit, of is er echt een zadel helemaal speciaal aangemeten? Dat verschilt nogal...

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:24

Ik laat jullie morgen wel ff weten hoe het gegaan is met jullie tips. morgen in de middag zet ik hier weer een reactie neer. in welke stapjes wij ons ander half uurtje hebben doorgemaakt :D

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:25

De pony laat je meer dan duidelijk merken dat ze niet lekker in haar vel zit en verre van blij is met het rijden.

Een pony moet ook plezier hebben in wat hij doet en dat heeft hij nu absoluut niet. Als het de verhoudingen zijn, idd grondwerken (dat is meer dan buiten lopen). Maar ik denk echt dat hier meer aan de hand is. Laat de pony eens goed nakijken door een osteopaat, deze kijkt ook meteen het zadel na. Je geeft aan dat ze sowieso geen last van de rug heeft, omdat ze met longeren vrolijk om zich heen kijkt. Maar juist dán wordt hij niet in een houding gedwongen en zit er geen gewicht op zijn rug.

En respecteer je pony en verlies vooral je geduld niet, dat werkt niet echt mee aan de verstandhoudingen.

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:26

Ik hou jullie op de hoogte ;D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:31

Toevallig vandaag zou ik een buitenrit maken op een van de lespaarden op onze stal.
Toen ik hem een borstel over zijn rug haalde, trok hij zijn rug naar beneden.
Gisteren deed hij dat niet.
Ik heb zelf de buitenrit afgezegd en hem terug in de wei gedaan.
Gisteravond zag ik hem voor het eerst lelijk doen tegen weidegenoten, dat vond ik al raar.
Dat hij zijn rug naar onder drukte houd in dat hij daar pijn heeft!!
Pijn heeft weldegelijk invloed op het gedrag!!!

Mijn eigen merrie loopt aan de longe ook te flierefluiten maar zodra ze onder het zadel is merk ik dat ze toch best moeite heeft met bepaalde dingen!!!
Voor haar komt de osteo woensdag.
Kost me 1 behandeling en ik weet wat ik haar wel en niet kan vragen om het eerlijk te houden!!

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:33

Hallooo daar ben ik weer, ik ben vroeg gaan rijden vandaag omdat het nu nog niet zo bloedheet is. ik heb vandaag zonderzadel gereden of te kijken of ze anders reageerde. ze reageerde totaal niet anders en deed gewoon weer het zelfde vervelen zijn... :?

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:49

Als je pony last van dr rug heeft, zal ze hier dus ook last van hebben als je er zonder zadel op zit.
Probeer eens tijdens het poetsen wat druk op de rug te geven, kijk hoe ze hier op reageert. Drukt ze dr rug weg, reageert ze nijdig met dr hoofd, zwiepen met de staart? Kijk daar eerst eens naar.
Je zegt dat ze op een manege staat, zijn daar niet een paar mensen waar je aan kan vragen om eens mee te kijken? Aanpakken van 'fout' gedrag moet wel eerlijk blijven!

paardje21991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:34

Ik heb het al tegen lucie (baas) gezegt en mee latenkijken met het poetsen en het zadel. ik ga vanavond om 5 uur nog ff naar der toe om te kijken hoe ze op de druk op haar rug reageert.