Veulen in de verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanald

Veulen in de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:06

Hoi,

Met een beetje mazzel kom ik deze week in het bezit van een prachtig veulentje. Het is het veulen van mijn verzorgpaardje, en dat vind ik allemaal wel bijzonder. Nu vraag ik me alleen af, de verzekeraar (Amev) zei dat ik geen klinische keuring hoefde uit te laten voeren omdat zij een keuringsarts langs zouden sturen. Deze zou een gezondheidsverklaring opmaken, en dit is voldoende om hem te verzekeren.

Heeft iemand hier ervaring mee, en is deze 'keuring' hetzelfde als bv een klinische keuring bij kliniek bodegraven?

Ik wil hem alleen maar klinisch laten keuren, gezien hij in juni is geboren. Foto's e.d. heeft helemaal geen zin, maar wil bv graag ataxie uitsluiten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:43

Veulentjes kan je niet 'klinisch keuren' volgens het protocol wat ingevoerd is voor volwassen paarden. Buigproeven, monsteren, longeren op de harde en zachte bodem is niet mogelijk of geeft geen zinnige info. De standaard serie röntgenfoto's evenzo tot voorbij een leeftijd van +/-12 maanden.
Vergelijk het een beetje met een peuter, die kan je ook geen sportmedische keuring laten afleggen...
Wat wel kan is de gezondheidsstatus laten checken door een veearts, dus hart/longen, ogen/gebit, stand van de benen, bouw van de rug enz. Dan krijg je dus meer een 'gezondheidscheck' dan een klinische keuring.
Ik denk niet dat de verzekering een echte keuringsdierenarts rondstuurt. Daar zijn er maar 50 van in NL, en geen één werkzaam bij een verzekeraar. Degene die naar je veulen komt kijken is een agent die komt controleren of er geen onaanvaardbare risico's zijn voor die verzekeraar. Dus een veulen met dikke snottebellen die er benauwd bijstaat. Of ééntje op 3 benen met een heel dik gewricht.

Heel veel succes en plezier met je veulen!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:53

Knavia heeft gelijk, de verzekeringsmeneer kijkt alleen of het veulen niet kreupel is of zichtbare afwijkingen heeft en of de "te verzekeren" waarde een beetje klopt.
Voor een gezondheidskeuring kan je beter de dierenarts even laten kijken.
Succes en veel plezier met je veulen !

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:33

Dank voor jullie antwoorden.
Bevestigt mijn gevoel om hem in elk geval toch te laten keuren door een dierenarts.

nogmaals dank!