Als ik een paard HC start, krijg ik dan wel of geen beoordeling in punten op mijn protecol, of is het echt enkel voor de ervaring tussen de hekjes? Wat zijn voor en nadelen van HC starten?
Je wordt inderdaad gewoon beoordeeld alsof je normaal meerijdt. Wel mag je vanaf de M1 als je HC start je proef met zweep rijden. Voordeel is dat de jury als je een jong paard bij hebt je wat meer tijd geeft om je paard de ring door te sturen en ook al is er lastig een proef in te herkennen dan mag je nog je proef uitrijden. Je rijdt toch buiten mededinging mee dus ze zijn wat soepeler. Als je HC start mag je in een klasse rijden waar je normaal niet zou mogen starten. Stel de combinatie is Z2 geklasseerd maar het paard is er 1,5 jaar uit geweest wegens een blessure. Je mag dan HC M1 starten om ervaring op te doen. Maar je mag ook hoger starten om te kijken of jullie al toe zijn aan een klasse hoger. Dus je rijdt bijvoorbeeld L2 en je hebt de punten voor het M1, maar je twijfelt of je toe bent aan die klasse. Je kunt dan een keer HC M1 starten. Lukt het nog niet dan blijf je officieel nog gewoon L2 rijden. Het gebeurd ook wel eens dat een combinatie aan hun winstpunten zit in een klasse en dat ze in die klasse naar het kampioenschap mogen van de regio. Om dat toch wedstrijdritme te houden wordt er dan HC gestart. Nadeel van HC starten is vooral dat als je een winstpunt of prijs zou hebben gereden je deze niet krijgt. Bij erg drukke wedstrijden willen ze HC starters wel eens niet toelaten, gewone starters gaan dan voor. In principe gaan je punten niet naar de KNHS, maar daar moet je zelf wel even op letten. Dat wil wel eens fout gaan. Daarom altijd duidelijk op je coupon schrijven dat je HC start. Mocht de coupon dan toch per ongeluk bij de KNHS terecht komen dan krijg je geen foutbrief.
Oreokoekje
Geplaatst: 19-07-10 11:39
En hoe zit dit dan met springen? In de B, met stijlpunten? Die worden naar mijn idee dan niet gegeven.
Nee in het springen werkt het anders. Stijlpunten worden daar meestal niet gegeven als je HC start. Als je er specifiek om vraagt willen ze dat vast wel doen.
In de dressuur krijg je gewoon een protocol met je punten erop net als ieder ander die niet HC start, ook moet je volgens mij gewoon een startcoupon inleveren waar op gezet wordt dat je HC gestart bent.
Motje11
Geplaatst: 27-07-10 13:06
Volgens mij gaan HC-coupons gewoon naar de KNHS. Waarom zou je anders een officiele coupon moeten inleveren? Zo kunnen ze ook in de gaten houden dat je niet te HOOG start, want dat mag namelijk niet. Je moet dus altijd goed oppassen dat er duidelijk HC op staat, anders krijg je nog een waarschuwingsbrief dat je een klasse te laag gestart bent. (als dat niet meer mag) Ik start regelmatig HC op Samengestelde wedstrijden, in een lagere klasse. Dan moet ik dus ook een dressuurproefje rijden. En dan vlecht ik lekker niet. Tot mijn verbazing krijg ik nog vaak hetzelfde cijfer als de anderen voor verzorging. (8)