Paard slaat naar anderen paarden ohz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Paard slaat naar anderen paarden ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:14

Hallo,

Mijn paard slaat ohz naar andere paarden.
Nu hebben we haar een rode strik in de staart gegeven, maar dit lost het probleem natuurlijk niet op!

*Ze is niet hengstig.
*Ze heeft ons oude paard al eens tijdens een bosrit een flinke trap gegeven.

Is er iets wat we hieraan nog zouden kunnen doen? want dit is echt een zeer vervelend probleem.
Vooral wanneer we van de winter in een bak van 20 x 40 moeten rijden met meerdere ruiters.

* Wie heeft er ervaringen mee en hoe loste je het op?
* Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Revanches

Re: Paard slaat naar anderen paarden ohz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:42

RT-->OPG.

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:53

Zorg dat je dit samen met iemand die hier ervaring mee heeft oplost. Een goede instructeur bijv. Hier zul je aan moeten werken, want het komt ergens vandaan :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:32

Sinds wanneer is dit aan de gang en is er iets gebeurd waarvan je denkt dat het ermee te maken kan hebben?

Ik ken een pony die ook trapt naar andere pony's onder het zadel. Dit doet ze echter alleen als ze niet aan het werk wordt gezet tijdens het rijden. Heb je les? Dan zou je met je instructeur kunnen kijken waar dit vandaan komt en hoe je dit op kan lossen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:51

Bedankt voor jullie reacties.
Het moeilijke van dit alles is, dat wij geen mogelijkheid meer hebben om met meerdere paarden samen te rijden, behalve op concours.
Dit is namelijk het eerste jaar dat wij geen verenigingsavonden meer hebben, jammer genoeg.
Ik zal er met mijn instructeur proberen uit te komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:53

Mss kun je wat mensen van de vereniging vragen of ze een paar keer met je willen meerijden? Dan kun je het toch oefenen.

Mijn pony doet het ook. Ik zorg dat ik haar veel aan het werk houdt. Zolang andere mensen niet afsnijden en bumperkleven valt het nu gelukkig wel mee.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:57

zoek de kern van het probleem, waarom vertoont ze dit gedrag?
soms is dat gemakkelijk ye achterhalen. wie de kern van het probleem niet weet, kan ook geen oplossing vinden.

Vie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:00

Mijn merrie, Finesse, van 5 was het niet gewoon om met anderen in de piste te rijden. Dit resulteerde dan ook in 'zuur' gedrag: oren plat naar achteren, achterbenen uitzwaaien en stampen naar de anderen.
Bij haar was het gewoon nodig om alert reageren: gaan de oren naar achteren dan gaf ik haar extra benen. Hier reageerde ze wel op door te versnellen maar zo kon ik het stampen vermijden. Nu een maand later is ze het gewoon om tussen de anderen te rijden en is haar 'zuur' gedrag bijna verdwenen.

Veel succes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:11

Aan het werk zetten, aandacht op jou laten richten en niet accepteren (dus ook afstraffen als ze het toch doet, of dreigt.) Het is in eerste instantie onacceptabel gedrag, dus al is er een duidelijk aanwijsbare oorzaak, slaan naar andere paarden is gewoon niet toegestaan. Hoe eerder je ingrijpt, hoe subtieler je dat kunt doen. (Dus als ze zwiept met haar staart, of een oor verdraait al ingrijpen. Dan hoef je nog niet te straffen, maar wel haar aandacht opeisen.)

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:03

Een pony waar ik vroeger op reed deed het ook altijd, toen ben ik ermee naar een instructeur gegaan en deze zei dat ik het paard goed moest aandrijven als het wilde trappen en dat ik ervoor moest zorgen dat ze gefocust bleef. Trapte ze toch, een zwiep (met je handen) tegen de oren aan. (niet zodat het echt pijn doet, maar meer even de oren aanraken, en zorgen dat er wind in komt)
Deze had daar een enorme hekel aan en deed het na een paar maanden niet meer.
!Let op! Ik zeg niet dat dit nou de ideale oplossing is. Ik zou het aan een instructeur of iemand met veel ervaring vragen.