Allereerst bedankt dat je komt kijken.
Ik zal de situatie even specifieker uitleggen.
We hebben een enter hengst van 15 maanden waarmee wij regelmatig lopen aan het halstertouw. Wij hebben hem sinds dat hij 5 maanden was. We kunnen goed merken dat het lopen aan het halstertouw steeds beter gaat en het lijkt wel alsof hij het in soort fases doorloopt. In het begin was het natuurlijk wennen en moest hij leren begrijpen wat de bedoeling was, daarna ging hij nog wel eens in verzet, nu is dat er helemaal af en vind ik hem over het algemeen heel goed meelopen. Maar hij heeft de neiging om heel dicht bij je te lopen en bij je te gaan 'hangen'.
Wat wij hierop doen, is op het moment dat hij te dichtbij komt hem opzij duwen. In eerste instantie drukt hij natuurlijk terug, maar zodra hij een stap wel opzij zet, belonen wij hem uitgebreid door simpelweg te stoppen met duwen, te belonen met de stem en door hem te aaien.
Nu is mijn vraag of jullie dit een goede 'methode' vinden en of er nog andere oplossingen zijn.
Ons 'kleintje':

Ik lees graag jullie eigen ervaringen en tips hierover!
). We zijn begonnen om hem consequent hem 'op zijn plaats te zetten'. D.w.z.: elke keer als hij te dicht achter of naast ons probeerde te komen, zetten wij hem een pasje achteruit, alvorens verder te lopen. En als hij direct langs ons heen denderde maakten we een rondje, zodat hij weer achter ons liep. Verder hebben we hem geleerd om voor zijn box te pauzeren tot hij toestemming krijgt om naar binnen te gaan. Bleef hij niet stilstaan, dan liepen we nog een rondje (ofwel: duurde het nog langer voor hij naar z'n voer kon). Het heeft even geduurd, maar nu krijgen we van iedereen die wel eens met hem loopt te horen dat we een fantastisch goed opgevoed paard hebben
.