Verveeld paard wordt vervelend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Verveeld paard wordt vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:29

Bij mijn verzorgpaarden staat er een 2jarige ruin die zich volgens ons rotverveeld, en daarom de rest en ons nogal terroriseerd.
Als we hem proberen bezig te houden door te longeren, vrijlopen-springen, poetsen.. lijkt dat niet echt genoeg. Hij is echt heel respectloos en opdringerig, hij loopt je zo omver.
Weet er iemand hoe we hem kunnen bezighouden of manieren leren?
De paarden staan trouwens met 6 op een grote wei met inloopstal :)

Tigra_

Re: Verveeld paard wordt vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:49

Opvoeden, hij heeft geen respect voor jullie dus jullie zijn geen baas over hem. Dat heeft opzich niets te maken met hem bezig houden. Je moet hem opvoeden. Consequent en duidelijk zijn. Nee is nee dat is vandaag zo, morgen en over 3 maanden nog steeds nee. Als je dat zelf niet kunt kan je dat beter aan de eigenaar of iemand anders overlaten voordat het nog erger wordt.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:52

is het paard van de zelfde eigenaar als je verzorgpaarden?
Zoja, De eigenaar inlichten dan!

misschien vind hij het leuk om met een jollybal etc. te spelen ?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:56

Weet niet hoe oud de andere paarden zijn, maar heeft hij daar verder geen speelkameraadje bij zitten of speelt hij die ook de baas?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:58

lekker in de opfok gooien met z'n soortgenoten, dan leert ie het wel af

maar het is niet jou paard dus misschien dat voorstellen?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:22

de eigenaresse van de paarden (hij dus ook) is er wel meer als ik hoor :) en ze weet er zeker en vast van!
de opfok is niet echt een optie..weet niet eens of ze dat hebben hier. 4 van de andere paarden zijn ouder, en die jagen hem dan ook weg als hij te opdringerig is,behalve zijn 1jaar oudere broer, die speelt hij de baas. En als het nieuwe veulen even alleen is begint hij daar achter te jagen, non-stop.
Tigra, ik geef je helemaal gelijk, hij heeft ook opvoeding nodig, maar hij geeft echt niet op..

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 17:04

ik lees hier op bokt veel dat je hem met een touw moet wegjagen tot hij wegblijft, en hem dan uitnodigen door hem niet aan te kijken en je klein te maken, maar is dit een oplossing?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:07

Jenthe_x schreef:
ik lees hier op bokt veel dat je hem met een touw moet wegjagen tot hij wegblijft, en hem dan uitnodigen door hem niet aan te kijken en je klein te maken, maar is dit een oplossing?

Als het zó simpel zou zijn om de verhoudingen recht te zetten, zou niemand meer problemen hebben. ;) Nee, dat is geen oplossing als je niet heel precies weet wat dat is en betekent. De kans dat je daar jullie verhouding mee verslechtert is anders groter dan dat je hem er goed mee doet. [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Longeren en vrijspringen zou ik absoluut nog niet doen met een twee-jarige, de botten en pezen zijn daar nog niet aan toe en ook voor het koppie gaat dat misschien te snel.

Het paard is niet respectloos en opdringerig, hij krijgt kennelijk de ruimte om vervelend te zijn. Dat betekent dat jullie consequenter moeten optreden. Een opfok met andere jonge paarden lijkt me wel een goede aanrader. :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:03

Jenthe_x schreef:

Begin eerst maar eens met het eerste gedeelte,hééél consequent hem verbieden in de buurt te komen.
Niks klein maken :n ,juist heel groot en sterk zijn tov hem!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:20

Jenthe_x schreef:
de eigenaresse van de paarden (hij dus ook) is er wel meer als ik hoor :) en ze weet er zeker en vast van!
de opfok is niet echt een optie..weet niet eens of ze dat hebben hier. 4 van de andere paarden zijn ouder, en die jagen hem dan ook weg als hij te opdringerig is,behalve zijn 1jaar oudere broer, die speelt hij de baas. En als het nieuwe veulen even alleen is begint hij daar achter te jagen, non-stop.
Tigra, ik geef je helemaal gelijk, hij heeft ook opvoeding nodig, maar hij geeft echt niet op..

dit wordt alleen erger, alleen een paard van ongeveer zijn leeftijd die een tikkie sterker en dominanter is als hem zal ervoor zorgen dat deze onzin ophoud. dit kun je als mens niet, en alle paarden die rond zijn leeftijd zo waren in een kudde waar ze nooit op hun donder krijgen(dus niet wegjagen maar straffen) zullen altijd een rotzak blijven als ze ouder zijn. dus lekker in een kudde gooien met nog een paar van die herrieschoppers

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:35

Kun je geen leidoefeningen met hem doen? Stilstaan aanleren etc. Je persoonlijke ruimte duidelijke maken, desnoods met een zweepje. En nee dat is niet zielig, paarden zijn veel agressiever met elkaar ;). Je moet leren dat JIJ de leider bent en niet hij. Jaag hem weg, als hij te dicht in de buurt komt door met je arment te zwaaien. Op die manier heb je al persoonlijke ruimte.
Daarna moet hij ook leren om netjes naast je te lopen als je hem vast hebt, hij mag je niet voorbij lopen want dan is hij de leider. Daarom hou je een zweepje naast je en wapper je eventueel als hij er "doorloopt". Je kunt hem ook al netjes leren stilstaan als jij dat wilt en evt. achterwaarts leren gaan.
Meer niet, zeker niet longeren en al helemaal niet springen! Hij is nog niet volgroeid en het is superslecht voor zijn lichaam. Dan maak je hem gewoon "kapot". Ik weet zeker dat hij zich niet verveeld ;) hij doet gewoon vervelend tegenover jullie omdat jullie niet consequent genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:38

katia1993 schreef:
Kun je geen leidoefeningen met hem doen? Stilstaan aanleren etc. Je persoonlijke ruimte duidelijke maken, desnoods met een zweepje. En nee dat is niet zielig, paarden zijn veel agressiever met elkaar ;). Je moet leren dat JIJ de leider bent en niet hij. Jaag hem weg, als hij te dicht in de buurt komt door met je arment te zwaaien. Op die manier heb je al persoonlijke ruimte.
Daarna moet hij ook leren om netjes naast je te lopen als je hem vast hebt, hij mag je niet voorbij lopen want dan is hij de leider. Daarom hou je een zweepje naast je en wapper je eventueel als hij er "doorloopt". Je kunt hem ook al netjes leren stilstaan als jij dat wilt en evt. achterwaarts leren gaan.
Meer niet, zeker niet longeren en al helemaal niet springen! Hij is nog niet volgroeid en het is superslecht voor zijn lichaam. Dan maak je hem gewoon "kapot". Ik weet zeker dat hij zich niet verveeld ;) hij doet gewoon vervelend tegenover jullie omdat jullie niet consequent genoeg zijn.

Zo gemakkelijk als je omschrijft gaat het helaas niet.
Ipv een zweep kun je beter een stick of een stijve stok gebruiken, dat niet zwiept, als verlenging van je arm.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:49

Bij een dominante merrie zetten. Eens kijken of hij dan nog zo'n behoefte heeft om de etter uit te hangen. Respect voor de hierarchie moeten ze leren van andere paarden, dat kan je als mens niet bijbrengen.
Je moet ze zo jong niet teveel in de hand willen nemen. Als ze braaf zijn voor hoefsmid en DA, en ze laten zich netjes leiden van en naar de stal/wei, kennen ze voor die leeftijd al genoeg. Van teveel contact met mensen en teveel oefeningen moeten doen, leren ze niets bij.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:02

Jenthe_x schreef:

Waar is de moeder van dit nieuwe veulen?
Wacht de eigenaresse op een echt ongeluk om iets te doen?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:42

De moeder was toen even in de piste, maar een andere merrie waakt over het veulen als de moeder weg is, dat heeft ze dan ook gedaan.
Hij staat in een kudde, mét een leider en merries, maar hij lijkt hun waarschuwingen ook te negeren..

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:44

Even tussendoor, misschien lijkt het niet zo uit mijn berichten, maar ik weet dat het onze schuld is, en niet die van hem

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:42

beginnen met opvoeden, daarna komt het leuke wel. als hij echt heel moeilijk is kan je ook een join-up doen, maar als dat mislukt ben je nog meer kwijt.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:44

Tigra_ schreef:
Opvoeden, hij heeft geen respect voor jullie dus jullie zijn geen baas over hem. Dat heeft opzich niets te maken met hem bezig houden. Je moet hem opvoeden. Consequent en duidelijk zijn. Nee is nee dat is vandaag zo, morgen en over 3 maanden nog steeds nee. Als je dat zelf niet kunt kan je dat beter aan de eigenaar of iemand anders overlaten voordat het nog erger wordt.

precies! :D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:22

klinkt alsof de kleine nu al doorheeft dat hij erg dominant kan zijn, niet alleen ten opzichte van andere paarden, maar ook met mensen. Niet erg, is natuurlijk, maar ook niet altijd handig. Hebben jullie wel eens aan NH les gehad? Neem anders een een kijkje op mijn site: www.equi-unity.nl
Een snelle oplossing is er inderdaad niet, het zal consequentie nodig hebben en een goede, maar eerlijke aanpak.
Veel paarden hebben hier erg veel plezier in NH en worden ook socialer in de kudde.

succes!
gr
Kim

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:07

Tigra_ schreef:

Tigra heeft gelijk!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:22

Orsini, neen wij hebben nooit zo'n les gehad..ik heb nu een paar boeken van grondwerk en NH, en ik ga deze eens helemaal uitdokteren, wie weet wat staat daar allemaal in..
ik neem zeker een kijkje op je site ;)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:36

Tigra_ schreef:

Ik sta hier vierkant achter!! Opvoeden, opvoeden, opvoeden... en dat kan je alleen maar doen door Consequent zijn en heel duidelijk. Nee = Nee.
Het klinkt eenvoudig, dit is het niet. Maar aanhouder wint! Hij moet jou gaan zien als leider.

Als hij je bv omver duwt. Zet hem terug op zijn plek. En zeg duidelijk NEE.
etc. je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.

Succes!

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:38

Misschien kun je hem ook iets meer mentaal prikkelen, en misschien een speeltje in z'n stal ?

Menotti16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:13

Probeer hem eens iets te geven. iets om te spelen, iets om op te knabbelen! misschien dat dat helpt?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:07

hij staat 24u/24 op een grote weide met inloopstal met andere paarden..
vandaag was de smid er en die zei dat hij gewoon heel erg dominant is.
ook een voorbeeld is dat hij niet wil dat je zijn halster vastneemt gewoon omdat hij niet wil toegeven, hij is alles behalve bang dus dat opvoeden zal het moeten worden
heeft er iemand tips voor eventueel grondwerk, of moet ik dan naar NH gaan ? :)