Ik kom niet verder dan het einde van de straat!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dymphi

Ik kom niet verder dan het einde van de straat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:24

Ik zit met een probleempje, ik heb een verzorgpaard op een boederij staan. Ik ben altijd alleen en er zijn geen andere mensen waarmee ik kan rijden. Op de boederij staan nog twee minipaardjes.
Ik doe geregeld een poging om een buitenrit te maken langs de weg. In het begin loopt het paardje braaf weg. Zodra we aan het eind van de straat komen wil hij niet meer verder. Aan beide kanten van de weg zitten slootjes, wat doet het paardje nou, die blijft achteruit lopen. Ik krijg het paardje heel moeilijk vooruit. En als ik hem dan vooruit heb keert hij na 4 stappen weer om en begint het weer van voor af aan. Ik denk dat het veel makkelijker zou gaan als ik met iemand samen kon rijden, dan was het wat vertrouwder. Ik merk dat hij heel zenuwachtig is buiten en alles wat hij ziet is eng, zelfs een fietser..
Ik was eraf gestapt om aan de hand iets verder te lopen, ook dit gaat moeizaam. Ik moet hem steeds een tikkie geven zodat hij met me mee loopt. Zodra we terugkeren gaat hij met een flinke pas naar huis toe.
Mijn verzorgpaard is altijd een western manege paard geweest, hij heeft daar waarscheinlijk buitenritten gemaakt met groepen paarden. Ik merk dat hij 'alleen' helemaal niets vind.

Hoe kom ik verder weg, want samen met andere paarden rijden is geen optie??

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:36

Ga eens aan de hand oefenen, als je hem aan de hand al niet weg krijgt dan lukt het onder het zadel al helemaal niet. Verder wil het wel eens helpen om een fietser mee te nemen (vriendin op fiets). Je kunt een advertentie zetten hier op bokt of iemand in je buurt woont om samen buitenritten te maken. Verder zul je vooral moeten volhouden, hij weet dat hij slimmer is dan jou ;)

biancavos

Re: Ik kom niet verder dan het einde van de straat!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:05

inderdaad een fietser meevragen kan helpen.
Je zou ook nog kunnen vragen of er iemand een keer mee kan lopen met 1 van de minipaardjes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:24

Klinkt misschien heel stom hoor, maar je kun je ook de andere kant op rijden in de straat?
Ik ben met Silence verhuisd naar een stal aan het bos, maar de straat richting het bos wil hij niet graag op.
Toen hebben we het eens de andere kant op geprobeerd en kunnen die kant op probleemloos buitenritten maken :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:26

Een vriendin lief aankijken of zij een keer mee wil met 1 van de minipaardjes en dan eerst aan de hand meenemen en als hij verder gaat dan normaal de hemel inprijzen en dan weer terug naar stal.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:30

Fietser, een meeloper, een paardje mee, achteruit verder gaan, inrijden in de bak en in een draf doorzetten.

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:33

Ja idd, ik denk dat het ook wel zou helpen als een fietser ernaast rijd.. Met de minipaardjes erbij moet het ook lukken, maar ik zie de eigenaren niet mee gaan. Dus dan moet er inderdaad eens een vriendin mee als dat allemaal mag daar.
Ik praat tijdens het rijden continu om hem gerust te stellen, maar hij blijft volhouden en ik probeer steeds een stukje verder te komen..
Ik heb ook al geprobeerd de andere kant op te gaan, daar zit een handelaar met paarden, hij werd daar nog drukker van.. Helemaal hinneken en blazen en vooral niet door willen lopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:45

Waarom gerust stellen als er niks aan de hand is. Ja dat denkt je paard maar er is niks dus ook niks om hem voor gerust te stellen. Dus doe maar gewoon alsof er niks aan de hand is.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:21

Je zegt dat het aan de hand moeizaam gaat, maar het gaat dus wel? Dan zou ik eerst daar mee beginnen en dat uitbouwen. Kan goed dat je paard voor z'n gevoel in het begin makkelijker steun kan vinden aan jou dan als je erop zit.
Als het aan de hand goedgaat kun je een vriendin vragen om naast je paardje mee te lopen terwijl jij erop zit.
Steeds een stukje verder gaan, steeds een beetje de grenzen verleggen zonder het vertrouwen van je paard te schaden.
En inderdaad niet geruststellen als er niets aan de hand is, dan bevestig je alleen maar dat het spannend is. Jij bent degene die moet laten zien dat er niets aan de hand is, dat het allemaal niet zo erg is als paardje denkt. Als hij een tijdlang braaf meeloopt mag je hem best even licht belonen, maar in ieder geval niet direct nadat hij iets 'eng' heeft gevonden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:41

Gaat dat paardje 20 meter van de erf weg en dat gaat goed? OK omkeren! Morgen 30 meter uit de erf gaan, gaat dat goed? Omkeren en de volgende dag 40 meter. Als iets goed gaat, paardje prijzen en direct stoppen!!!!!
Daarentegen wel dóórgaan als een poging niet goed lukt. Pas prijzen als ie braaf is en meewerkt. Zeker niet geruststellen, want dat bevestigt bij hem het idee dat er WERKELIJK iets is om bang van te zijn. Nu ben je telkens terug naar huis gegaan (wat ie graag wilde) als ie vervelend begon te doen. Hij kreeg dus zijn zin.
Zijn laatste herinnering aan 'buiten de erf' moet een goede zijn, nu heeft ie alleen maar nare herinnering aan buiten rijden.

Morgen/vandaag nieuwe start maken en doen zoals ik dit bericht begin, langzaam en met kleine stapjes. Kost even tijd, maar al snel zal ie door hebben dat jij hem steunt door er te zijn en niet door gerustellen, want dat maakt hem enkel angstiger.
Veel succes!

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:12

Bedankt voor de tips..
Ik heb het weer geprobeeerd gister.. ik ben in plaats van links een straatje in, rechtdoor gegaan! Het ging wel moeizaam, hij deed er alles aan om om te keren.. Ik ben streng geweest en heb hem door laten lopen.
Ik ben een stuk rechtdoor geweest en uiteindelijk heb ik hem beloond... omdat hij zo ver is gekomen.. Onderweg heb ik mijn mond gehouden en hem niet gerust gesteld.
Volgende keer probeer ik het weer en dan weer wat verder..

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:19

mijn paard deed dit ook, bij de vorrige eigenaar zeer slechte ervaringen met alleen naar buiten.
anderhalf jaar terug begonnen met alleen naar buiten, rondje
waar we nu 20 minuutjes over doen hebben we de eerste keer 4 uur gedaan
als ze 5 minuten stil staat zonder beweging stap ik af en loop een stukje mee, zodra ze rustiger word stap ik weer op en gaan we verder... inmiddels stap ik heel zelden af en gaat het echt
super en gaan we met een groep loopt zij voorop en doet bijna alles:D
ik echt super trots!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:20

Dymphi schreef:
Bedankt voor de tips..
Ik heb het weer geprobeeerd gister.. ik ben in plaats van links een straatje in, rechtdoor gegaan! Het ging wel moeizaam, hij deed er alles aan om om te keren.. Ik ben streng geweest en heb hem door laten lopen.
Ik ben een stuk rechtdoor geweest en uiteindelijk heb ik hem beloond... omdat hij zo ver is gekomen.. Onderweg heb ik mijn mond gehouden en hem niet gerust gesteld.
Volgende keer probeer ik het weer en dan weer wat verder..

Goed zo, ga zo door; het gaat er vooral om dat jij 'verkeersmak' wordt. Hoe gek het ook klinkt. Vooral dat je niet meteen bij elk ding wat zich op straat afspeelt gaat verkrampen en gaat denken 'dat er wat kan gaan gebeuren'. Dat gebeurt wel, maar daar hoef jij geen schrik van te krijgen,.............en je paard DUS DAAROM ook niet.
Heel veel succes, want dit kost veel tijd, wijsheid en geduld

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:47

Weet je wat je ook kan doen lekker zingen of neurien. Dan ontspan jij vanzelf en de kans dat je paard dat doet dus ook. Dus zo lekker doorgaan en flink wat liedjes uit je hoofd leren.