Klinische keuring, is bloedwerk noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Klinische keuring, is bloedwerk noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:07

Dit topic heb ik al gevonden, maar gaf geen antwoord op mijn vraag: [TAO] Vragen over klinische keuring

Dus vandaar even een eigen topic. Ik wil mogelijk een paard aankopen. Daarvoor wil ik hem ook eerst laten keuren: beenwerk, hart en longen. Nu vroeg ik me af: heeft het bij een jong dier ook nog een grote meerwaarde om ook het bloed te laten onderzoeken? En waar kijken ze dan naar? Leverwerking? Nieren? Ik ken de verkoper al een tijd, dus ik weet zeker dat hij niet is verdoofd of met iets is ingespoten terwijl ik kwam kijken, daarvoor is het niet nodig dus :)

Alvast bedankt!

supersambo

Re: Klinische keuring, is bloedwerk noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:28

Bloedonderzoek is vooral belangrijk voor eventuele sedeatie. Je zal de eerste niet zijn niet een braaf paard komt en die bij thuiskomst een staatsgevaarlijk geval blijkt. Altijd bloedafnemen dus. Meestal wordt dat niet onderzocht maar bewaren ze het geval je vermoedt dat het paard voor aankoop gesedeerd is.
Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen laten onderzoeken of het paard last heeft van wormen.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 05:09

Bij een jong paard zijn lever/nierwaarden denk ik meestal wel OK.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:13

Idd is een bloedje vaak achteraf erg handig als paard bijvoorbeeld onhandelbaar blijkt te zijn.

Verder is een klinische keuring een moment opname, afhankelijk van het ras en de grootte zou ik ook overwegen om foto's te laten maken van beenwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:18

Bij de klinische keuring die ze bij mijn pony hebben gedaan voor aankoop hebben ze het bloed inderdaad niet onderzocht. Het is puur om later nog een keer op sedatie te kunnen onderzoeken, het bloed wordt (in mijn geval) 3 maanden bewaard op de kliniek zodat je in die periode nog een keer onderzoek naar sedatie kan aanvragen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:46

Ik zou zeker ook foto's laten maken. Dat kost even wat maar kan een hoop ellende voorkomen.

Bloed wordt inderdaad vaak getrokken en bewaard om later evt. aan te kunnen tonen of het paard pijnstillers of kalmerende middelen had.
Een DA heeft mij ook uitgelegd dat later bij een evt. dopingonderzoek dat monster ook als tegenmonster gebruikt kan worden. Die gedachtegang ging mij wat ver en vroeg me later ook af hoe lang hij dit dan wel niet zou bewaren. :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:29

Ik heb het bij mijn paard laten doen voor aankoop. Als er dan nadien problemen zijn van raar gedrag of kreupelheid kun je laten nakijken of er voor de keuring iets kalmerends of buut oid was toegediend.
Bovendien lijkt het mij bij een paard dat niet meer van de jongsten is altijd een goed idee om te controleren of nier- en leverwaarden goed zijn en of hij geen bloedarmoede heeft.
Het is zeker niet overdreven duur, dus waarom zou je het niet doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:05

Ik zou wel een bloedje trekken.
Het geeft je namelijk ook inzicht in de toestand van het paard. Zelfs al denkt de verkoper dat ie het altijd goed gedaan heeft, dan nog kan blijken dat er bepaalde zaken niet kloppen.
Ik heb het indertijd wel gedaan bij mijn paard en daar kwam uit dat ze een fors magnesiumtekort had (komt veel voor) maar ook een eiwittekort (spieropbouw). Het punt is dat je dit soort zaken aan de buitenkant niet ziet, maar de problemen zijn er intern niet minder om!

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:07

Je zou het altijd kunnen doen, wat ikke ook al zegt kan je er dan achter komen of het dier echt zo goed is als de eigenaar zegt.
Dan weet je het ook zeker!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:15

Bij de DA waar ik toen een paard liet keuren kon je een speciaal pakketje kopen. Dan werden er 10 of 15 foto's van de benen genomen. Paard was 3 jr maar had wel al last van ernstige verbening. Klinisch was ie helemaal goed gekeurd met zelfs de complimenten voor karakter. De kans zat er in dat het beessie nog 20/30 jr mee kon, maar kon ook met 5 jr gedaan zijn...

Zo'n pakket kost niet de wereld, maar je hebt wel even de balngrijkste punten op de foto.

Qua prijs was het paard het niet waard, want moest 1500 euro kosten, maar ben blij dat ik het gedaan heb zodat je weet wat je kan verwachten....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:25

kimmetje89 schreef:
Je zou het altijd kunnen doen, wat ikke ook al zegt kan je er dan achter komen of het dier echt zo goed is als de eigenaar zegt.
Dan weet je het ook zeker!

Kleine aanvulling: zowel eiwit als magnesium is vrij simpel op peil te brengen door de juiste samenstelling van de voeding, eventueel aangevuld met suplementen. Afgelopen voorjaar 2e check gedaan (na 9 maanden) alles in orde.