Ophangsysteem achterstang veranderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Ophangsysteem achterstang veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:00

Ik heb een weijer trailer en het ophangsysteem van de achterstang is echt onhandig. Je moet namelijk de stang er van achter inschuiven en dan aan allebei de kanten een pin er doorheen doen. Dit kost te veel tijd, dus ik wil graag een makkelijker systeem, waarbij in in één handeling de stang er achter kan doen. Om een idee te geven van het systeem http://link.marktplaats.nl/355855290 en dan de 4de foto. Aan het eind van de stang zit dus een zijwaardse U met een gat aan de boven en onderkant waar je een pin doorheen moet zien te pielen. Misschien heeft iemand een idee hoe dit systeem aan te passen.

PS Ik weet dat je een nieuwe stang + ophangsysteem kunt kopen, maar ik wil eerst kijken voor een goedkopere oplossing.

cissy

Re: Ophangsysteem achterstang veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:31

simpele oplossing: een stang zoeken die een pin heeft die op de plek komt van waar nu de borgpen zit, en dan een oogje in de pin om een splitpen/haakje doorheen te doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:15

Ik moet morgen ff kijken hoe het nou zit, misschien kan ik het onderste gedeelte van de zijwaartse U eraf laten slijpen en dan een pin er aan laten lassen, eventueel in een hoek, zodat ie wat meer aanhechtingsvlak heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:27

vergeet dan niet ook een gaatje in de pin te laten maken voor de borgpin die je daardoor moet steken.
Zou moeten werken op die manier.
Ik heb een dergelijke stang laten maken voor mijn 2 paardstrailer zodat ik het schot opzij kan zetten, de maat stang is dan voor een 1,5 paardstrailer.
*gaat foto maken, stang ligt in de auto*

edit:
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:58

Maar hier is mijn stang te kort voor. Misschien is het wijs om er een lasser naar te laten kijken. Gaatje is goede tip idd! Bedankt voor het meedenken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:28

Ik ga er vanavond mee naar een lasser. Ik denk dat het het slimst is om de onderste poot van de U eraf te sluipen en dan een pin in een haakse hoek gebogen via het bovenste gat van de U naar beneden te laten steken en dan bovenop de stang vastlassen. Ik hoop dat dat kan, ik laat het nog wel weten en ik zal foto's maken. Misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:36

wij hebben hetzelfde systeem. idd veel werk, stang-pin links-pin rechts. en tja, op een gegeven moment wordt je er handig in :P maar nooit commentaar op gehad, behalve als je een paard hebt wat natuurlijk snel naar achteren wil lopen want dan ben je te laat met je pinnen en valt de balk op je voet en jij komt onder het paard, ja dan zou ik het ook laten veranderen.
laat het wel goed lassen want anders kan het afbreken, voor de rest veel succes!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:20

Ik laat het door een ervaren lasser doen, dus dat komt wel goed. Mijn pony laadt wat moeilijk, dus als ze er in staat moet die balk er gewoon snel achter en geen geklungel met pinnetjes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:00

andere oplossing: je paard goed leren laden... :)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:19

nee hoor, cissy, als dat paard erop kan; geen probleem.
Misschien heeft dat paard een hogere vlucht-drang, of heeft ie slechte ervaringen gehad met een trailer, dat is geen probleem, onze pony wilde niet meer de trailer op toen ze drachtig was, dan heb je een probleem ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:46

cissy schreef:
andere oplossing: je paard goed leren laden... :)

Beetje flauwe opmerking. Ze is wat onervaren en wil soms weer achteruit gaan als ze er in staat en ik wil haar niet aanleren dat dat kan, aangezien wij nog met de achterstang bezig zijn...