bijten, hoe het beste afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

privace

bijten, hoe het beste afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:21

hallo,
ik heb al een tijdje een minipaardje.
hij is zeer lief maar, hij durft dus bijten.
dat waarschijnlijk zeer normaal is voor de meeste paarden.
maar er zijn ook veel paarden die dat afleren.

als hij bijt bij mij dan tik ik op zijn snuit en veref mijn stem met het woord foei.
is dat de juiste metode?

zou het graag willen afleren dus als jullie iets weten wat ik nog meer kan doen,
laat je maar iets weten.

vriendelijke grtjes jessy *D

Nicole288

Re: bijten, hoe het beste afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:04

SMP -> OPG

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:37

Bijten zeer normaal voor de meeste paarden?? Nou dacht het niet hoor. Je hebt wel paarden die dingen onderzoeken met hun lippen, zoals mijne, maar bijten nee.

Je kunt hem beter niet op zijn neus slaan, wordt hij alleen maar kopschuw van. Je kunt hem beter één keer flink op zijn donder geven met een goeie trap tegen zijn reet en een harde brul NEE erbij, dan 10 keer een zacht tikje. Of je pakt een velletje in zijn nek en die draai je om.

Voer je hem uit de hand? Zo ja daar direct mee stoppen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:12

terug bijten.
klinkt mischien heel stom maar werkt heel goed.
ik heb die regel ook bij mijn pony's: als jij bijt, bijt ik terug.
meestal heel snel afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:36

2 opties, of hij heeft geen respect voor je, in de zin van, hij heeft nooit geleerd dat jij wel altijd in zijn persoonlijke ruimte mag komen, maar hij heeft nooit geleerd / onthouden dat hij alleen met toestemming in die van jou mag komen. Probeer dus eerst maar is duidelijk te krijgen, dat hij jou alleen aan mag raken, als jij de eerste stap zet of een open lichaamshouding aan neemt. Of je hebt natuurlijk nog de optie dat hij zoals Jelleee al zei, dat hij uit de hand is gevoerd, waardoor hij het als een gewoonte ziet. Tik op de neus zou ik sowieso niet blijven volhouden. Bestudeer de wijze van Monty Roberts of Richard Maxwell is, kijk of je een agressieve lichaamshouding kan toepassen om hem af te schrikken, zijn eigen taal zal hij sneller snappen, als is het natuurlijk moeilijk om jezelf dat reflex aan te leren...

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:37

Ik zou hem alleszinds niet meer uit de hand voeren. Een tik op de neus is niet de beste oplossing, kunnen ze zoals hierboven al gezegt kopschuw van worden. Ik zou ze eerder een pits in de hals geven, het kan aan mij liggen maar het lijkt bij mij beter te werken dan een tik, misschien omdat het op een paardenbeet lijkt?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:38

Idd, een enorme brul van FOEI.
En een klapt tegen zn hals, borst ofzo?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:39

Een flinke smeer geven, zodra hij bijt meteen meppen, is hij nou helemaal.. Bijten mag nooit, maar dan ook nooit! :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:40

Ik negeerde het altijd, het duurde wel een tijdje voor het werkte.Maar iedereen die iets terug deed dus er aandacht aan gaf bleef gebeten worden en ik werd niet meer gebeten.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:43

pernill schreef:
terug bijten.
klinkt mischien heel stom maar werkt heel goed.
ik heb die regel ook bij mijn pony's: als jij bijt, bijt ik terug.
meestal heel snel afgeleerd.

Zo deed ik het ook altijd... In de oren meestal.. werkt prima en ze onthouden het altijd :) moet je alleen wel goed hard bijten uiteraard anders helpt t nog niet...en het nadeel is dat je je muil vol met haren hebt zitten :P

Jelleee schreef:
Bijten zeer normaal voor de meeste paarden?? Nou dacht het niet hoor. Je hebt wel paarden die dingen onderzoeken met hun lippen, zoals mijne, maar bijten nee.

Je kunt hem beter niet op zijn neus slaan, wordt hij alleen maar kopschuw van. Je kunt hem beter één keer flink op zijn donder geven met een goeie trap tegen zijn reet en een harde brul NEE erbij, dan 10 keer een zacht tikje. Of je pakt een velletje in zijn nek en die draai je om.

Voer je hem uit de hand? Zo ja daar direct mee stoppen.

Ik geef mijne wel eens snoepjes maar die bijt nooit. Dit kan idd ook..je moet ze laten schrikken als ze het doen, zodat ze het nooit weer doen. ze onthouden het wel als je hun zo erg op hun falie geeft ;)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:03

als een paard mij bijt, bijt ik terug. heb al een keer een shet in zijn oor gebeten. zo laat je zien dat jij de dominante bent.